Mord med kal 22

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Ljuddampare

Inlägg av varjag » 6 juli 2002, 12:54

Elisson - du har bade ratt och fel.Ljuddamparen byggs inte for att hindra
projektilen att overskrida ljudhastigheten, vilket annars medfor en mycket
horbar 'knall', utan istallet anvander man patroner med lagre utgaangs-
hastighet dar ingen 'ljudbang' uppstaar och (viktigt) de efterfoljande
gaserna absorberas i en ljuddampare dar de isolerade, kan ge ifraan sig
det mesta ljudet fraan skottet genom kontrollerat minskat gastryck.
Det har ar nagot som ar stor teknik i vissa kretsar och foremal for mycken
debatt - lat oss noja oss med att ju effektivare dodare man vill ha, ju mera vasen for man, ju mera tystnad man kraver - ju battre traffsakerhet
kravs och ju narmare offret maste man vara.

Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: 26 juni 2002, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Culpepper » 8 juli 2002, 00:22

ja det är möjligt att säkerhetsvakter på flygen oxå kör på samma sak, men det jag har hört gällde livvakter...

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 8 juli 2002, 00:36

Culpepper skrev:
ja det är möjligt att säkerhetsvakter på flygen oxå kör på samma sak, men det jag har hört gällde livvakter...
Tycker jag verkar lite konstigt. Som livvakt vill man väl ha ett vapen som tar livet av en attantatsman med så få skott som möjligt, dock utan att ge genomslag. Secret Service kör ju med 9mm hålspets.
Det kan ju dock tänkas att israelerna har en lite mer offensiv och preventiv syn på livvaktstjänst. D.v.s. att placera en kille med en 22:a vid misstänkta attentatsmän.

Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: 26 juni 2002, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Culpepper » 8 juli 2002, 19:10

jo, jag är som sagt inte säker på det, det var bara en sak som disskuterades när jag gick vapenutbildning...

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

22

Inlägg av Matte » 11 juli 2002, 12:01

Haegg!

Tack för svaret! Det var nog det mordet jag sökte. Tack ni andra också...

/Matte

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

.22

Inlägg av Fläsket » 26 juli 2002, 17:43

Ville bara påpeka att .22 Long rifle är en mycket dödlig ammunition.
Har hanterat sådan med i en salongsbössa och skjutit prick på såväl burkar, som skjutit skadedjur med den och kan garantera att det inte är några som helst problem att ta livet av folk med denna blygsamma lilla patron.
Har för mig att den s.k. Lasermannen brukade denna ammunition när han utförde sina dåd.
Folk har bara Magnum-mani och tror att allt under .357M är harmlöst.(Generaliserar som vanligt).

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 26 juli 2002, 20:16

I allmänhet så utförs väl de flesta mord (med pistol) på högst några meters håll, så då spelar väl kalibern mindre roll eftersom det finns möjlighet att rikta skottet och/eller skjuta flera skott. Då torde .22lr vara tillräckligt antar jag.
Grövre kalibrar, som t.ex. .45 Colt eller .357 Magnum försöker väl snarast uppnå "stopping power", eller i magnumpatroners fall också genomslagskraft, dvs förmåga att fälla offret till marken med ett skott. Det här behovet har väl närmast militären, samt polisen. .22lr är därför en utmärkt "mördarkaliber" i min mening, eftersom det innebär att vapnet kan göras väldigt litet och smidigt (lätt dolt).

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Mord med kal 22

Inlägg av perfetto » 24 september 2012, 10:03

Som nämnts tidigare i tråden, är ju det primära syftet för en livvakt/skyddsvakt att nedkämpa snabbt och säkert. I det fallet är inte ljus eller ljud väsentligt, då målet befinner sig nära och agerar snabbt.

32 special och Glock är tjänstevapen jag haft i det syftet. SÄK använder SigSauern som känns otympligare och tyngre.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Mord med kal 22

Inlägg av Der Löwe » 24 september 2012, 16:15

Jag har även "hört", läs läst, att israeliska "airmarshalls" använder 22 long, men med automateld. kulan är svag så den inte slår igenom flygkroppen vid genomslag, men många 22 long i en automatskur ger stopping power motsvarande grövre kalibrar. När det gäller ljudämpning skiljer det engelska spåket på "supressors" och silencers. Där den först med dämpar mynningsknallen genom att absorbera de frisläppta gaserna när kulan lämnar mynningen. En avskuren PET flaska kan fungera som en enkel supressor. Silencers är oftast gjorda för att passa tysta vapen. Tex kan ett automatvapen aldrig bli riktigt tyst då man använder krutgaserna för att spänna upp mekanismen. Riktigt tysta vapen är enkla enskottsvapen med en svag patron och helkapslad avfyringsmekanism. Filmförfalskningar där nån skruvar på en ljudämpare på en revolver som sen puffar lite vid avfyring går inte att konstruera i verkligheten.

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Mord med kal 22

Inlägg av Tankspridd » 24 september 2012, 16:34

Der Löwe skrev:Jag har även "hört", läs läst, att israeliska "airmarshalls" använder 22 long, men med automateld. kulan är svag så den inte slår igenom flygkroppen vid genomslag, men många 22 long i en automatskur ger stopping power motsvarande grövre kalibrar. När det gäller ljudämpning skiljer det engelska spåket på "supressors" och silencers. Där den först med dämpar mynningsknallen genom att absorbera de frisläppta gaserna när kulan lämnar mynningen. En avskuren PET flaska kan fungera som en enkel supressor. Silencers är oftast gjorda för att passa tysta vapen. Tex kan ett automatvapen aldrig bli riktigt tyst då man använder krutgaserna för att spänna upp mekanismen. Riktigt tysta vapen är enkla enskottsvapen med en svag patron och helkapslad avfyringsmekanism. Filmförfalskningar där nån skruvar på en ljudämpare på en revolver som sen puffar lite vid avfyring går inte att konstruera i verkligheten.
Jodå det finns revolvrar som går att ljuddämpa våran Svenska nagant bland annat ( Dock är dessa revolvrar få )

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Mord med kal 22

Inlägg av Der Löwe » 24 september 2012, 21:54

Det blir inte ett puffande då. i en revolver läcker en del av krutgaserna ut vid cylindern, på samma sätt är det till viss del för automatpistoler. Men som sagt, supressors funkar och dämpar ljud rätt ok.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mord med kal 22

Inlägg av varjag » 24 september 2012, 23:12

Jodå det finns revolvrar som går att ljuddämpa våran Svenska nagant bland annat ( Dock är dessa revolvrar få )
--
Intressant, för det har jag aldrig hört om..... :roll: En av de få revolvrar, som dabblade med gastätning mellan cylindern och pipan, var faktiskt en Nagant - den ryska m/1895. Den hade en mekanism, som när hanen spändes, fördes cylindern FRAMÅT till omedelbar kontakt med pipan.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Nagant_M1895

Den hade också en nästan unik patron - 7,62x38R, där projektilen satt helt inne i hylsan - som var krympt framtill....
Se bilden -
300px-76238comparison.jpg
300px-76238comparison.jpg (23.49 KiB) Visad 3168 gånger
Idén var - att när vapnet avfyrades - skulle hylsmynningens läppar tvingas öppnas och ngt litet förlänga hylsan.
Vilket gav en, för revolvrar - mycket effektiv gastätning.

De svenska Nagantrevolvrarna tillsammans med de flesta andra - saknade den finessen och använde helt konventionella
patroner. Vilket, som påpekats ovan - gör ljuddämpning ganska meningslös.

Varjag

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Mord med kal 22

Inlägg av frodeh » 25 september 2012, 00:05

Attentatet på Reagan ble også utført med 22lr. Jeg tror også jeg har lest et sted at drapet på Lillehammer i 1973 ble utført med 22lr av Mossad, men finner ikke noe på det nå. Det er et dødelig kaliber som jeg har stor respekt for, men krever at man treffer noe vitalt. I Norge er 22lr kun tillatt for jakt på småvilt opp til ca 30cm i størrelse, men jeg er redd ulykkesstatistikken viser at det er dødelig nok på større skapninger, inkludert folk.

Angående den tekniske biten med lyddemper så har det i utgangspunktet ingen effekt på prosjektilhastigheten, og kan gjøres på i prinsippet alle kalibre, men det er riktig at subsonisk ammunisjon fjerner det supersoniske piskesnert-smellet i kula, og 22lr kan bli meget stille da. Jeg vil tro at svært mye standard 22lr-ammunisjon er subsonisk i en kortløpet pistol uansett, men jeg har aldri sett lyddempere på annet enn rifler her i landet. Problemet med subsonisk ammo i halvauto er at man må ha en mekanisme som klarer å lade nytt skudd med lavt trykk og ikke alle kombinasjoner av subsonisk ammo og våpen klarer dette.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Mord med kal 22

Inlägg av Der Löwe » 25 september 2012, 14:15

Ett av de mest orginella greppen inom ljudämpade vapen är den ryska "tysta" amunutionen. En pistong påverkas av krutladdningen och skjuter iväg kulan. Krutgaserna stannar i själva hylsan.

http://world.guns.ru/ammunition/russian ... ges-e.html
http://world.guns.ru/handguns/hg/rus/pss-silent-e.html

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Mord med kal 22

Inlägg av Kent » 29 september 2012, 11:49

En annan stor fördel med .22 är att när kulan bara är bly så finns väldigt liten chans att finna "fingeravtryck" på kulan som kan styrka att just det vapnet används p.g.a. deformationen.

Ibland kan man dock styrka vilket vapen det rört sig om via hylsor från brottsplatserna och kan göra en identifiering m.h.a. slagstift eller utkastare men rör det sig om revolver så saknas ju även hylsor på brottsplatsen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... .22_LR.jpg

Skriv svar