Tjetjenien.. (igen)
Tjetjenien.. (igen)
Hej!
Mitt i allt det här ang Tjetjenierna i ryssland, så satt jag och fundera om ryssarna har gjort några kända krigsförbrytelser i Tjetjenien.
Det jag har hört om kriget och det ända jag vet är att det ska vara ett riktigt bloodigt krig.
MvH Olle
Mitt i allt det här ang Tjetjenierna i ryssland, så satt jag och fundera om ryssarna har gjort några kända krigsförbrytelser i Tjetjenien.
Det jag har hört om kriget och det ända jag vet är att det ska vara ett riktigt bloodigt krig.
MvH Olle
Kända - vet ej. Okända - alldeles säkert. Men om det nu innefattar att lägga hundratals skolbarn på slaktbänken eller under yxan, så tror jag inte det. Sådana svinaktigheter har ryssarna råd att låta Chechenierna monopolisera - dom 'har kastat masken', ett favorituttryck under sovjet-tiden. Jag frestas göra en liten jämförelse med det nazistiska SS. Om en aktion som denna - hade gjorts av SS - hade det nämnts i varenda standardverk i hela världen. Jag hoppas - att denna checheniernas bedrift kommer att nå samma ryktbarhet.
"In late 1994, the Russian security forces launched a brutal operation in the Republic of Chechnya against rebels who were intent on separation from Russia. Along with their opponents, Russian forces committed numerous violations of human rights. The Russian Army used heavy weapons against civilians. Tens of thousands of them were killed and more than 500,000 displaced during the course of the war. The protracted conflict, which received close scrutiny in the Russian media, raised serious human rights and humanitarian concerns abroad as well as within Russia."
http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/3183.htm
http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/3183.htm
Amnesty har en sektion om ryska federationen, där uppgifter om Tjetjenien och brott mot de mänskliga rättigheterna där. http://web.amnesty.org/library/eng-rus/index.
Även Human Rights Watch rapporterar om övergrepp och brott mot de mänskliga rättigheterna: http://www.hrw.org/campaigns/russia/chechnya/
Även Human Rights Watch rapporterar om övergrepp och brott mot de mänskliga rättigheterna: http://www.hrw.org/campaigns/russia/chechnya/
Re: Tjetjenien.. (igen)
Ryssarna har betett sig oerhört brutalt på många sätt och vis i Tjetjenien.echo one skrev:Hej!
MvH Olle
Vi det andra angreppet på Groznyj 1994 användes t ex enligt observatörer cirka 96.000 granater, bomber och artielleriraketer per dygn under flera dygn mot staden. Det kan jämföras med att när det var som absolut värst i Sarajevo så träffades staden av 6.000 granater. Det är odiskutabelt vad man skulle kalla övervåld. Under VK II var det dock en ganska normal stormeld.
I övrigt anses det var akänt att ryssarna går fram oerhört brutalt. Våldtäkter, utpressning, plundring, systematisk förstörelse av egendom, tortyr och summariska avrättningar samt försvinnanden hör till vardagen. Det är den samstämmiga bilden.
Groznyj både 1994 och 1999 var helvetet på jorden. Somliga skulle kalla det oproportionerligt våld, andra skulle säga att den massiva eldgivning som ryssarna använde inför och under sina offensiver i staden var motiverad. Ryssarna har förvisso både kryssningsrobotar och robotar som är styrda (smarta vapen) men inte smarta bomber så vitt jag vet.
Vid den andra stormningen av Groznyj 1994 anses ryssarna ha haft 1-1 i trupp trots att deras reglementen föreskriver 7-1 i trupp vid strid i bebyggelse mot en befäst motståndare. Den ryska överlägsenheten i tung materiel torde ha gjort detta möjligt.
Masseld tycks vara lösningen på de flesta problem som ryska förband stöter på. I en amerikansk handbok ang. rysk taktik står det att man ofta använder sig av en metod som på engelska kallas "all weapons area suppressive fire". Det betyder att förbandet använder alla de vapen som det har till sitt förfogande utan urskillning. Pansarprojektiler och spränggranater avfyras med stridsvagnskanoner, pansarskott, raketgevär, kulsprutor, försvarladdningar på stridsfordonen, autmatvapen, automatkanoner, granattillsatser och granatsprutor fyller på. Dessutom kallas artilleri, raketartilleri, granatkastare, helikoptrar och flyg in. Ingen urskillning görs. Den yta där fienden finns förintas hänssynslöst. Ryska förband anses t ex vara fullständigt belamrade med ammunition. Endast ett fåtal förstärkningsplagg och mat och vatten forslas med. Truppen sover ofta i regelrätta "böghögar" om det är kallt.
Ryssarna är dessutom erkänt hänssynslösa när det gäller den egna truppen och deras sjukvårdssystem håller inte måttet. Till det skall läggas att de drabbas av sina egna vapen. Tjetjenierna använder i regel 5,45 mm kalasjnikovs och lätta kulsprutor och kulsprutegevär. Dessa vapens instabila höghastighetsprojektiler ställer till med fruktansvärda skador. Kulorna dödar mycket ofta även om personen bara blivit träffad i foten eller armen.
Vid det första angreppet på Groznyj 1994 hade de fyra ryska brigader som användes i sista stund hämtat folk från förband spridda över hela Kaukasus. Det vet man genom radioavlyssning eftersom vagnspersonalen rapporterade att deras vagnar ännu ej hade fyllts med fulla skyttegrupper. När de var fulla, rapporterades det. Det är hänsynslöst. Unga rekryter utan stridsutbildning sattes med några enstaka erfarna soldater i vagnarna som oftast (BMP) har en vägg som delar transportutrymmet. De fick inte många timmar på sig att lära känna de som de skulle slåss med i gruppen. Uppemot 4.000 ryska soldater tros ha stupat. Mestadels på grund av att en av brigaderna körde fel. 20.000 man mötte 50.000 väl barrikaderade och förberedda Tjetjenier. Totalt kaos. Ingen förberedelse. Men i alla fall en plan. För att inta staden måste man ta byggnaderna runt Minutkatorget. Den som håller dessa håller staden. Det visste ryssarna men man misslyckades. Moralisk styrka eller omänsklighet?
Tjetjeninen konflikten går mycket långt tillbaka.
Stalin deporterade hela befolkningen 1944 till Sibirien då han inte såg någon utväg för att kunna hålla befolkningen i schack. Över 300000 deporterades och inom två år hade 25% av dessa dött.
För Tsarryssland tog det 60år av hårda och grymma strider innan de i det närmaste hade kontroll på området.
Lyssna på Studio 1 (P1) från i fredags, då hade de en speciall om Tjetjenien.
Stalin deporterade hela befolkningen 1944 till Sibirien då han inte såg någon utväg för att kunna hålla befolkningen i schack. Över 300000 deporterades och inom två år hade 25% av dessa dött.
För Tsarryssland tog det 60år av hårda och grymma strider innan de i det närmaste hade kontroll på området.
Inte för att jag vet om denna bok är direkt opartisk, men jag tyckte den var bra: http://www.akademibokhandeln.se/db/cc/c ... 9173249955
Är ens 10 % sant så är det som händer i Tjetjenien något som i högsta grad borde klassas som "Brott mot mänskligheten".
Är ens 10 % sant så är det som händer i Tjetjenien något som i högsta grad borde klassas som "Brott mot mänskligheten".
Går det å finne dette klippet på webradio-arkiv noe sted? Jeg gikk meg litt vill på svt sin hjemmeside, men kanskje noen her vet svar?FredH skrev:Tjetjeninen konflikten går mycket långt tillbaka.
Skalden
Är inte KAB-serien "smarta bomber", eller har jag fel?
http://www.aeronautics.ru/img001/airsurface.htm
Är inte KAB-serien "smarta bomber", eller har jag fel?
http://www.aeronautics.ru/img001/airsurface.htm
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Förra veckans sändningar finns fortfarande att ladda ner eller lyssna på på Sveriges Radios hemsida: http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/ind ... ramID=1637 ("Lyssna på / ladda hem veckans sändningar" står det i högra kolumnen).frodeh skrev:Går det å finne dette klippet på webradio-arkiv noe sted? Jeg gikk meg litt vill på svt sin hjemmeside, men kanskje noen her vet svar?FredH skrev:Tjetjeninen konflikten går mycket långt tillbaka.
Men du får nog skynda dig innan de ersätter fredagens program med kommande fredags...
Mvh -Dan
-
pandersson
- Medlem
Den enda rättegång jag känner till mot rysk militär var en överste som för att fira sin 60-års dag kidnappade, våldtog och mördade en flicka tillsammans med män ur sitt förband. Han blev dömd för brottet i en rysk domstol för 4 år sedan men fick inget straff eftersom han ansågs vara i dålig psykisk form. Man har försökt taga upp fallet igen men jag vet inte vad som skett.