Stig Bergling ångrar inte spionaget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28789
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Stig Bergling ångrar inte spionaget

Inlägg av Hans » 27 juli 2004, 10:06

DN har pratat med Stig Bergling

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

Vad är er syn på honom, landförädare, patetisk lycksökare eller en god medborgare som har avtjänat sitt straff?

Han fick en intressant CV efter det att han rymde (gick därifrån) -
I Moskva arbetade Bergling som överste för den ryska generalstabens underrättelsetjänst GRU. Senare blev han rysk säkerhetsanalytiker i Budapest och säkerhetsrådgivare åt drusledaren Walid Jumblatt i Libanon.

Vad var det han sålde han till Sovjeterna, befästningskoden - vad är det?

Övriga kommentarer eller intressanta fakta om vår näst största (avslöjade) spion.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Re: Stig Bergling ångrar inte spionaget

Inlägg av Andreas #1 » 27 juli 2004, 12:48

Hans skrev: Vad är er syn på honom, landförädare, patetisk lycksökare eller en god medborgare som har avtjänat sitt straff?
Man kan väl knappast kalla honom något annat än landsförädare. Att han sedan avtjänat straff är ju något helt annat. En mördare slutar ju inte vara mördare bara för att han suttit i fängelse.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 27 juli 2004, 17:46

Jag tycker personligen att det han gjorde var oacceptabelt och inte heller hans argument till varför han gjorde det han gjorde. Jag ser honom som en kille som ville ha lite spänning och leka spion och kanske tjäna en hacka. Kanske känna sig viktig?

Som han säger i DN-artikeln om varför han gjorde vad han gjorde:
"Jag var förbannad på att svenska militärhögskolor tog emot Nato-officerare. Det fanns bara en fiende och det var Warszawapakten och det var enögt, enligt min mening, säger han.

- När jag var militärobservatör i Libanon 1973 var jag tillsammans med en kvinna som var gift med en rik svensk man. Jag trodde att det enda sättet att få behålla henne var att skaffa pengar. Jag kontaktade ryska militärattachén och det var meningen att det bara skulle bli en engångsgrej, men har man väl skrivit på för ryssarna är det kört."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2


Att ha levt i dåvarande Sovjet kan ju inte ha varit så kul även om han kanske hade det snäppet bättre än vanliga sovjetmedborgare.
Han har fått sitt straff, suttit i fängelse. Svenska staten har bestämt att han har betalt av sitt "misstag".

Men jag håller med Andreas #1 att han fortfarande är en landsförädare dock har som sagt staten bestämt att han har suttit sitt straff.

Desutom har frun dött av cancer och han själv är sjuk i parkinsons sjukdom och får dra runt i en rullstol.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 27 juli 2004, 17:58

Karln kommer aldrig bli något annat än landsförrädare, jag önskar honom verkligen inget gott. Var det inte en spion på 50-talet som hette Wennerström som också åkte dit? angående spioner alltså.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 juli 2004, 18:02

Perra skrev:Karln kommer aldrig bli något annat än landsförrädare, jag önskar honom verkligen inget gott. Var det inte en spion på 50-talet som hette Wennerström som också åkte dit? angående spioner alltså.
Ja, flygöversten Wennerström men det var väl på 60-talet?!!

:)

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 27 juli 2004, 18:06

Det var det säkert ja. :)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 27 juli 2004, 18:23

Låt inte detta bli en allmänn debatt om vilket straff han borde fått utan diskutera hans agerande ur ett historiskt perspektiv istället, tack.

/Marcus

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 29 juli 2004, 05:17

Lite OT, men eftersom jag är helt miljöskadad av min business kan jag inte låta bli att fundera på om Bergling som tidigare överste i GRU har sin uniform nånstans... Han torde eventuellt ha haft en.

:) :wink:

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 29 juli 2004, 22:00

En fundering jag burit på ett tag (visserligen inspirerad av diverse dåliga romaner och annat, men ändå) är om spioneri egentligen är fredsbevarande verksamhet. Fienden vet att vi (gäller ju alla länder, inte bara Sverige) är för starka eller att vi inte är ett hot och tvärtom.

Den spioneriverksamhet Sverige bedrivit i världen, med hjälp av andra landsförrädare med andra ord, är ju bra för Sverige så att säga. Fallet måste ju vara det omvända.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 30 juli 2004, 00:19

Gutekrigaren skrev:En fundering jag burit på ett tag (visserligen inspirerad av diverse dåliga romaner och annat, men ändå) är om spioneri egentligen är fredsbevarande verksamhet. Fienden vet att vi (gäller ju alla länder, inte bara Sverige) är för starka eller att vi inte är ett hot och tvärtom.

Den spioneriverksamhet Sverige bedrivit i världen, med hjälp av andra landsförrädare med andra ord, är ju bra för Sverige så att säga. Fallet måste ju vara det omvända.

Mvh Petter
Frågan är ju hur man använder Informationen.

Blitzkrieg
Utsparkad
Inlägg: 50
Blev medlem: 2 augusti 2004, 18:58
Ort: Skåne

Blitzkrieg

Inlägg av Blitzkrieg » 5 augusti 2004, 00:00

Han är ju inget annat än en landsförädare som utsatte sitt eget land för stor fara, Han förtjänar det riktiga straffet för landsföräderi: Dödsstraff.

/Rasmus

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Blitzkrieg

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 augusti 2004, 10:43

Blitzkrieg skrev:Han är ju inget annat än en landsförädare som utsatte sitt eget land för stor fara, Han förtjänar det riktiga straffet för landsföräderi: Dödsstraff.

/Rasmus
Dödsstraff implementeras endast i krig enlig svensk lag.
Som sagt, diskutera Bergling utifrån hans agerande historiskt sett - motiv, handlande, och dylikt.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 5 augusti 2004, 11:08

Döstraffte i krig avskaffades om jag inte minns fel 1973 (1972?) och jag är mycket säker på att ett förbud mot dödstraff numera är inskrivet i den svenska grundlagen.

Blitzkrieg
Utsparkad
Inlägg: 50
Blev medlem: 2 augusti 2004, 18:58
Ort: Skåne

Blitzkrieg

Inlägg av Blitzkrieg » 5 augusti 2004, 14:57

Dödsstraff ikrig avskaffades 1973.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 augusti 2004, 19:28

Okej, ignorera den fadäsen :oops: . Låt det där bli en läxa till alla med förutfattade meningar :wink: .Poängen var att eventuellt ytterligare straff inte är poängen med tråden, för det vore personangrepp på Bergling.

Mvh -Dan
Senast redigerad av 1 Dûrion Annûndil, redigerad totalt 5 gånger.

Skriv svar