Besättningen på U137 hade civila kläder
Besättningen på U137 hade civila kläder
I en artikel i DN den 17/2 säger Torbjörn Fälldin att besättningen på U137 hade civila kläder under vapenrockarna. Något som han tolkar som ett bevis för att de hade ett uppdrag i land.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=5
Har dessa uppgifter kommit fram tidigare?
Drar ni samma slutsatser som Fälldin?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=5
Har dessa uppgifter kommit fram tidigare?
Drar ni samma slutsatser som Fälldin?
- Per Andersson
- Medlem
egna kläder
"En tänkbar förklaring till de civila käderna kan vara att besättningsmän använt egna varma kläder av bekvämlighetsskäl. Ubåtar är ju ganska kylslagna."
Jag tycker det låter mycket troligt. Det skulle kanske bekräfta hypotesen om tillståndet i den ryska flottan. Själva det tekniska materielet av god klass, men ont om resurser i övrigt; således vare sig att ha uppvärmning i en ubåt som visserligen halvgammal men har moderniserats; eller att ens utrusta besättningen i ändamålsenliga kläder mera än själva den obligatoriska uniformen.
Ja, en sådan sakernas tillstånd i den ryska flottan låter nästan bekant.
Jag tycker det låter mycket troligt. Det skulle kanske bekräfta hypotesen om tillståndet i den ryska flottan. Själva det tekniska materielet av god klass, men ont om resurser i övrigt; således vare sig att ha uppvärmning i en ubåt som visserligen halvgammal men har moderniserats; eller att ens utrusta besättningen i ändamålsenliga kläder mera än själva den obligatoriska uniformen.
Ja, en sådan sakernas tillstånd i den ryska flottan låter nästan bekant.
Re: egna kläder
Tja, att den gode Torbjörn nu fått upprättelse av (c) och lite förnyat mandat att synas i media, gör tyvärr att sådana här "nyheter" kommer fram. Att ryssarna hade civila kläder under vapenrocken har säkert en mindre sensationslysten förklaring än att de skulle hoppa i land.
Åter igen: Varför?
Det fanns säkert tvåtusen lättare sätt att få in ryssar i detta land än att åka in i den svenska skärgården med en STOR u-båt och landstiga på obebodda kobbar och öar. Att snurra runt i en lastbil och åka sträckan Göteborg-Stockholm via Boden var ett. Ett annat var de "semesterresor" som ordnades (främst via Polen) då Stockholms slott ratades som fotobjekt, framför de sköna naturlandskapen vid Muskö. Att åka till Gotland av "misstag" var också populärt när det var skyddsområde.
Eller vill Fälldin antyda att man planerade en invasion? Skön snubbe.
Olov
Åter igen: Varför?
Det fanns säkert tvåtusen lättare sätt att få in ryssar i detta land än att åka in i den svenska skärgården med en STOR u-båt och landstiga på obebodda kobbar och öar. Att snurra runt i en lastbil och åka sträckan Göteborg-Stockholm via Boden var ett. Ett annat var de "semesterresor" som ordnades (främst via Polen) då Stockholms slott ratades som fotobjekt, framför de sköna naturlandskapen vid Muskö. Att åka till Gotland av "misstag" var också populärt när det var skyddsområde.
Eller vill Fälldin antyda att man planerade en invasion? Skön snubbe.
Olov
-
Karl Bruno
- Medlem
Och om besättningen nu skulle iland borde man kanske ha varit lite mer nogrann med navigationen?
Jag för min del har misstänkt att grundstötningen var avsiktlig några gånger. Man ville helt enkelt testa den svenska reaktionen, väl medvetna om att svenskarna aldrig skulle våga göra något särskilt agressivt. Fast när jag tänker efter så känns det otroligt att man skulle riskera en hel, dyr ubåt på det sättet. Men vem vet...
Jag för min del har misstänkt att grundstötningen var avsiktlig några gånger. Man ville helt enkelt testa den svenska reaktionen, väl medvetna om att svenskarna aldrig skulle våga göra något särskilt agressivt. Fast när jag tänker efter så känns det otroligt att man skulle riskera en hel, dyr ubåt på det sättet. Men vem vet...
Dyr ubåt?
"otroligt att man skulle riskera en hel, dyr ubåt på det sättet."
dyr ubåt? Visst var den fullt funktiondugligt, men inte var det nån av deras toppubåtar! uppe i murmansk har de fått lägga upp tjogtals av dem...
Så din teori KB är inte sämre än nån annans, tycker jag.
dyr ubåt? Visst var den fullt funktiondugligt, men inte var det nån av deras toppubåtar! uppe i murmansk har de fått lägga upp tjogtals av dem...
Så din teori KB är inte sämre än nån annans, tycker jag.
-
Karl Bruno
- Medlem
Jag är kanske ute på djupt vatten nu, så att säga, men var inte U137 en mer eller mindre utgången modell, som ändå skulle tas ut ur organisationen? Detta skulle ju göra att man inte förlorade så mkt pengar på att köra den på grund. Så jag tycker nog att Karl Brunos något konspiratoriska teori kan hålla.
Jag läste en bok om händelsen och då hade svenska försvaret kollat om de fanna kärnvapen ombort med hjälpt av att läsa av hur mycke strålning de va ombort och hade för mig att dom trodde att dom hade de med det va ett tag sen om jag läste om de..Henriko skrev:Byter delvis ämne här: men vad tror ni om att fanns kärnvapen på U-137, eller har jag bara gått på mediasnacket?
Henrik
Re: egna kläder
Naturligtvis planerades det för invasion, de flesta staber har nog planer för både det ena och det andra. Att det inte var så sannolikt att de kommer att användas är ju en annan sak!Olov skrev:Eller vill Fälldin antyda att man planerade en invasion?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Passar inte detta in på ämnet "kalla kriget skrönor". Vad är förresten civilakläder? En kostym eller en tjocktröja stickad av sin babusjka, (som ni varit inne på tidigare).
Är det nån som vet om man hittat några anfallsplaner mot Sverige i ryska arkiv? Nu är de väl stängda igen men ett tag verkade de ju vidöppna.
Sedan är det ju som Gerle säger:
Sonderling
Är det nån som vet om man hittat några anfallsplaner mot Sverige i ryska arkiv? Nu är de väl stängda igen men ett tag verkade de ju vidöppna.
Sedan är det ju som Gerle säger:
USA har säkert en för Sverige ocksåNaturligtvis planerades det för invasion, de flesta staber har nog planer för både det ena och det andra. Att det inte var så sannolikt att de kommer att användas är ju en annan sak!
Sonderling
Jo U-§37 hade kärnvapen ombord, man körde upp en civil motorbåt längs sidan, i vilken man stoppat divierse mätare och personal från FOA (FOI) vilka utrönte att det fanns vapenplutonium ombord.
U-137 var där med flit men vad dess uppdrag var kan endast speuleras i tills ryssarna öppnar de arkivdelarna som avhandlar sverige, ubåtar och 1980-talet. Men avsikten var nog inte att gå på grund, då hade man nog inte haft kärnvapen med sig.
Vad hade ryssarna gjort om deras "räddningsstyrka" fått löpa gatlopp mellan torpeder och svenskt kustartilleri...
U-137 var där med flit men vad dess uppdrag var kan endast speuleras i tills ryssarna öppnar de arkivdelarna som avhandlar sverige, ubåtar och 1980-talet. Men avsikten var nog inte att gå på grund, då hade man nog inte haft kärnvapen med sig.
Vad hade ryssarna gjort om deras "räddningsstyrka" fått löpa gatlopp mellan torpeder och svenskt kustartilleri...