När startades Bundeswehr dvs den nya västtyskaarmén?
Hur rekryterade man personal mm?
Användes tex officerare från f.d wehrmacht?
Tackar på förhand!
Tommy
När startades Bundeswehr?
- Tommy Nilsson
- Ny medlem
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 5 april 2004, 23:12
- Ort: Lund
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Bundeswehr började att sättas upp 1955, då Västtyskland också gick med i NATO. En del officerare var gamla Wehrmachtofficerare, och en del andra (bl a von Manstein) var rådgivare åt NATO:s ledningsorgan.
Huvudprincipen var dock en "ny" armé för de "nya" demokratiska och icke-aggressionistiska tyskarna.
/Forsberg
Huvudprincipen var dock en "ny" armé för de "nya" demokratiska och icke-aggressionistiska tyskarna.
/Forsberg