När startades Bundeswehr?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy Nilsson
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 april 2004, 23:12
Ort: Lund

När startades Bundeswehr?

Inlägg av Tommy Nilsson » 13 maj 2004, 11:36

När startades Bundeswehr dvs den nya västtyskaarmén?
Hur rekryterade man personal mm?
Användes tex officerare från f.d wehrmacht?

Tackar på förhand!

Tommy

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 13 maj 2004, 11:47

Bundeswehr började att sättas upp 1955, då Västtyskland också gick med i NATO. En del officerare var gamla Wehrmachtofficerare, och en del andra (bl a von Manstein) var rådgivare åt NATO:s ledningsorgan.

Huvudprincipen var dock en "ny" armé för de "nya" demokratiska och icke-aggressionistiska tyskarna.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 13 maj 2004, 12:20

Varför skulle man inte använda officerare från Wehrmacht? När man ändå hade världens vid den tidpunkten kanske mest erfarna officerskår armé så vore det dumt att inte använda den.

Alla tyskar var inte krigsförbrytare.

Skriv svar