Spioneri mot FN

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Spioneri mot FN

Inlägg av LasseMaja » 27 februari 2004, 08:12

Just nu framförs i media anklagelser om att spioneri skulle ha utförts mot FN personal, bland annat Koffi Annan men även mot Hans Blix. Nu tycker jag att det är lite väl tidigt att disskutera detta fall, men hur är det historiskt sett? Har det förkommit spioneri mot FN tidigare?

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 27 februari 2004, 13:03

Sulle tro att det har det gjort hela tiden från alla håll och kanter.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 27 februari 2004, 13:13

Bara för att kalla kriget är slut så slutar inte folk att spionera på varandra det var inte så länge sen Ryska Jaktplan jagade iväg en U2 som var lite väll nära ryska gränsen :)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 27 februari 2004, 14:10

Väldigt mycket av maktsktrukturen i FN ligger i informella kretsar, dvs lunchmöten, kommittéträffar och andra informella arenor. Liksom de nationella delegationerna.

Det är således av starkt intresse att kunna få information kring dessa aktiviteter. Även om de flesta staters linje ofta är känd i olika frågor kan informationen trots det vara av intresse så det är väl tämligen säkert att anta att stater har riktat underrättelseverksamhet mot FN, i synnerhet från stormakternas sida.

Tidigare försökte man troligen främst att skaffa information kring respektive stats representanter, men nu förefaller det att intresse även riktar sig gentemot organisationen själv (dvs FN-anställda som sådana och inte bara representanter för olika stater i FN).

Organisationen har förvisso blivit mäktigare de senaste 15 åren, så det är kanske av större vikt att kolla även generalsekreteraren och dennes medarbetare.

/Forsberg

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 27 februari 2004, 17:09

Avlysnade inte "USA" (man sa det inte rent ut men utrustningen tydde på det) EU för några år sedan?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 27 februari 2004, 18:44

Ja77 skrev:Avlysnade inte "USA" (man sa det inte rent ut men utrustningen tydde på det) EU för några år sedan?
Det skulle förvåna mig om USA inte riktade underrättelseverksamhet mot EU.
Eller FN, för den delen. Det är trots allt en del av det internationella spelet, om man ska säga så.

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Inlägg av Henriko » 27 februari 2004, 22:38

Man har hittat avlyssningsutrustning i EU-parlamentet om jag inte minns fel.

Henrik

Flink
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 24 februari 2004, 15:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Flink » 27 februari 2004, 22:43

-Hur kan man bugga FN?

Jag är mållös, förvånad av folket och massmedias naiva tro på att FN är något av ”Gudaktören” på den internationella scenen. Om bara GB underrättelsetjänst är av annan åsikt så ska jag äta upp hatten!

Där dom andra internationella aktörerna i det här fallet länder ska ha andra spelregler gentemot FN?

- Det är svammel!

En stats underrättelsetjänst uppgifter är med försvarbara medel som vägs mot informationens värde och klimatet i världen inhämta information därstädes den finns.

Exempelvis Storbritannien så inhämtar dess underrättelsetjänst naturligtvis informationer av alla de tiotalet internationella aktörer som vi idag har. FN inkluderat, och det gör dom på alla tänkbara sätt.

Fattas bara, för de är inte helt inkompetenta, även om nu en kvinna sprungit och babblat om det hela i media.

Flink

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 28 februari 2004, 00:27

Kära Flink, vad vi skulle disskutera i denna tråden var om det hade hänt tidigare i historien, INTE om det hade hänt nu och INTE argumentera för om man anser det rätt, fel, självklart, ofrånkommligt eller dyligt.

Flink
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 24 februari 2004, 15:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Flink » 28 februari 2004, 00:55

Käre Lasse-Maja!


Mina ursäkter!

Ja absolut, jag har blandat hästar och persilja, tittade nu närmare på din start av tråd, och jag stressade upp mig över massmedian i världen och inte din tråd.

Men - ja, jag tror mycket starkt att det har hänt och kommer ske.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6




Flink

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 28 februari 2004, 08:10

Intressant artikel! 8)

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 28 februari 2004, 11:59

Ja77 skrev:Avlysnade inte "USA" (man sa det inte rent ut men utrustningen tydde på det) EU för några år sedan?
Jag tror du tänker på utredningen av Echelon som EU gjorde.

mvh Alex Robsahm

Skriv svar