Polska landvinningar/förluster

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
diskutera
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Polska landvinningar/förluster

Inlägg av diskutera » 21 februari 2004, 23:32

Jag valde denna tråd till "Efterkrigstiden", eftersom den senaste diskussionen angående Polens territoriella utbredning utspelade sig efter ww2.

Nu till frågorna...

1. Efter Versaillefreden utkämpades ett krig mellan det (redan inbördeskrigshärjade) Sovjetunionen och Polen. Ledde detta krig till några polska landvinster? Tror Rumänien och Sovjet utkämpade ett krig vid samma tidpunkt.

2. Efter ww2 förlorade Polen ett stort område i öst till Vitryska SSR, men kompenserades med områden i norr (köningsberg) och i väst. Detta nyvunna område i väst ser (på kartan) inte ut att vara hälften så stort som det område Polen förlorade till Sovjet. Hur omfattande blev den Polska landförlusten (km2) efter ww2 i förhållande till landvinsterna? Tog Sovjet tillbaka tidigare förlorat område?


Snälla, ha överseende för min dåliga formulering, jag är ganska trött...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 februari 2004, 00:07

Här är två kartor som visar Polens expansion under mellankrigstiden.

/Johan
Bilagor
P-int-2.jpg
Polen 2
P-int-2.jpg (74.32 KiB) Visad 3194 gånger
POL%201920-1922.jpg
Polen 1
POL%201920-1922.jpg (195.8 KiB) Visad 3195 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 22 februari 2004, 11:39

Var inte det ryska argumentet om de mindre områden Polen fick i 'kompensation' i väster - att dessa innefattade det Oberschlesiska Industriområdet (= möjlighet till industriell expansion) medan de till Sovjet offrade (jag vill inte använda avträdda...) landamärena var mest jordbruksområden - alltså mindre värdefulla? Och tack Johan för utmärkta kartor att illustrera omfattningen av Polens - var det 'femte delning'?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 februari 2004, 12:40

Angående landvinsterna som Polen gjorde i rysk-polska kriget så ser man det lättast på kartorna. Hur mycket territorium man förlorade och hur stor kompoensationen kan jag inte. Jag kan hjälpa med att i en av mina böcker står det att nuvarande Polen är 312677 kvm. Jag återkommer om jag hittar någon annan siffra.

Landavträdelserna fick till följd att Polen blev ett homogent land. Befolkningen var nästan uteslutande polacker och inte som under efterkrigstiden då den bestod av ett flertal folkgrupper. Ett faktum som jag tror gjorde Polen ett mer politiskt stabilt land.

/Martin

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 22 februari 2004, 15:23

Martin Lundvall skrev:
Landavträdelserna fick till följd att Polen blev ett homogent land. Befolkningen var nästan uteslutande polacker och inte som under efterkrigstiden då den bestod av ett flertal folkgrupper. Ett faktum som jag tror gjorde Polen ett mer politiskt stabilt land.

/Martin
Blev inte de flesta tyskar som inte flytt fördrivna från östeuropa? Som det står i "Stalins Hämnd".

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 februari 2004, 21:35

Solitaire skrev:
Martin Lundvall skrev:
Landavträdelserna fick till följd att Polen blev ett homogent land. Befolkningen var nästan uteslutande polacker och inte som under efterkrigstiden då den bestod av ett flertal folkgrupper. Ett faktum som jag tror gjorde Polen ett mer politiskt stabilt land.

/Martin
Blev inte de flesta tyskar som inte flytt fördrivna från östeuropa? Som det står i "Stalins Hämnd".
Jo det är rätt det var kanske lite dumt uttryckt av mig. Det var inte så att Polen blev ett mer homogent land bara för att gränsen flyttades västerut. Jag ville bara påvisa att det för Polen inte bara vara av ondo att man förlorade territorium.

/Martin

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 22 februari 2004, 23:30

Sedan kan man givetvis fundera hur mycket de blev fördrivna och hur mycket var de bara glada åt att få fara västerut till Tyskland. Det var säkert både och. Dessutom vet jag att en och annan fick stanna kvar - fast det var nog mest frågan om blandäktenskap...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 februari 2004, 23:49

Områdena de fördrevs från var från tyska redan innan andra världskriget. De som fördrevs var nog inte särskilt glada över att få lämna sina hem, möjligtvis var de lyckliga över att de kunde få fristad i Tyskland.

/Martin

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 23 februari 2004, 09:21

Varför avträdde Tyskland en del av Schlesien så sent som 1921?

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 23 februari 2004, 12:04

Mathias Forsberg skrev:Varför avträdde Tyskland en del av Schlesien så sent som 1921?
Fredsförhandlingarna i Versaille avslutades väl inte förrän 1920? Kanhända att en del beslut inte togs/genomfördes förrän då.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 23 februari 2004, 12:07

Stefan skrev:Dessutom vet jag att en och annan fick stanna kvar - fast det var nog mest frågan om blandäktenskap...
1,3 % av Polens befolkning är tyskar idag enligt CIA factbook 2003.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 23 februari 2004, 12:11

Solitaire skrev:
Mathias Forsberg skrev:Varför avträdde Tyskland en del av Schlesien så sent som 1921?
Fredsförhandlingarna i Versaille avslutades väl inte förrän 1920? Kanhända att en del beslut inte togs/genomfördes förrän då.
Enligt grafiken erhöll Polen Obeschlesien, Pommern, Galizien etc redan 1919 enligt "fredsavtalet" (vilket lär vara Versailles).

Området i frågan förefaller ha splittrats efter att den västra halvan valde att kvarstå i Tyskland efter folkomröstning (58%?)

/Forsberg

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 februari 2004, 13:23

Mathias Forsberg skrev:Området i frågan förefaller ha splittrats efter att den västra halvan valde att kvarstå i Tyskland efter folkomröstning (58%?)
Enligt vad jag erfar, så gällde folkomröstningen hela Oberschlesien, som utföll till 58% i Tysklands fördel. Men ändå delades området upp, och den östra delen tillföll Polen. Enligt min historiska kartbok (som råkar vara tysk och därför ägnar mycket text åt just Tyskland), så berodde detta på att en hel del betydande industriområden då hamnade inom Polen, enligt segrarmakternas önskningar...
Här lite statistik från folkomröstningen för hela Oberschlesien 20 mars 1921 (på en websida som jag antar är polsk turistinformation på tysk server):
http://www.slonsk.de/Slonsk/Kalendarium ... zitOS.html

Mvh -Dan

Skriv svar