Fritagande av fångar?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Björn Wegner
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 december 2003, 23:34
Ort: Sverige

Fritagande av fångar?

Inlägg av Björn Wegner » 17 februari 2004, 23:50

Kom att tänka på det här med att ett land håller fångar från en annan nation i samband med den sk Kuba-svensken. Vilket leder mig till frågan: När och var har det hänt att ett land har skickat egna trupper för att frita egna medborgare som hålls fångna i ett annat land?

Om vi bortser från Ambassadramat i Teheran, samt den israeliska fritagningen i Afrika. Alltså poängen är att jag undrar om ett demokratiskt land någonsin med våld har befriat egna medborgare i ett annat demokratiskt land.

OffTopic: Igentligen så utlöstes denna fråga av en fantasibild av vilka konsekvenserna skulle bli om en svensk militärhelikopter landar vid Guantamo och ut kliver ett gäng svenska soldater och helt enkelt kräver att få ut den svenska medborgaren som hålls fången där och vilka diplomatiska förvecklingar det skulle få.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 18 februari 2004, 14:11

OffTopic: Igentligen så utlöstes denna fråga av en fantasibild av vilka konsekvenserna skulle bli om en svensk militärhelikopter landar vid Guantamo och ut kliver ett gäng svenska soldater och helt enkelt kräver att få ut den svenska medborgaren som hålls fången där och vilka diplomatiska förvecklingar det skulle få.
Hehe, det skulle vara ganska coolt. Då får Göran Persson äntligen leka stor statsman på riktigt.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 18 februari 2004, 14:24

Sverige är alldeles för konflikt rädda för att göra något sådant. Men de skulle vara ganska kul att se vad USA skulle säga.

Ni invaderar amrekanskt teritorium.

Men ni kunde inte döma dom innan för det INTE var amrekanskt teritorium. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 februari 2004, 14:28

Fy fan va coola/galna vi svenskar skulle ses efter det. :lol:

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 18 februari 2004, 14:42

Det enda det skulle uppnå är att 1st helikopter med manskap skulle antingen skjutas ner av luftvärnet, tvingas ner av F-18 plan eller bli utskrattade när de landade mitt i en marinkårs brigad och kom med krav.

USA behöver inte hävda att det är deras territorium, det räcker emd att på peka att svenskarna gjord/försökt göra intrång på en militärbas tillhörande USA på hyrd kubansk mark. Enligt precis samma princip som gäller tex de svenska "baserna" i Bosnien och Kosovo.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 18 februari 2004, 15:29

Petter D skrev:Hehe, det skulle vara ganska coolt. Då får Göran Persson äntligen leka stor statsman på riktigt.
Min kursiv: Stor, det är han ju redan. :wink: I alla fall till volymen. :lol:

Skriv svar