Svenskklingande namn på Estnisk sovjetpolitiker

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
hasseman
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 19 april 2002, 12:58
Ort: Hasseman

Svenskklingande namn på Estnisk sovjetpolitiker

Inlägg av hasseman » 16 februari 2004, 19:00

Jag hittade den här intressanta saiten på webben.
http://rulers.org/
här kan du få information om de flesta stater/kolonier/provinsers olika regenter eller ledare det finns även information om de senaste politiska valen sedan 1996
Faktiskt väldigt lärorik och intressant, när jag kollade runt lite på saiten så hittade jag under Rusia/Soviet republics/Estonia(Estland) en August Jakobson som var Chairman of the Presidium of the Supreme Soviet (Ordförande i den Estniska Sovjetrepubliken) mellan 4 Jul 1950 - 4 Feb 1958 Nån som vet nått om denna Estniska Sovjetpolitiker med det svenskklingande namnet? Det fans ju en liten svensk språkö i Estland på ca. 10-20 000 fram till 2.a världskriget då näst intill alla utvandrade/flydde många då till Sverige. Fans/fins det kvar några svenskar och kunde en av dom avancera så långt i den Estniska Sovjetbyrokratin?
Nån som vet nått om detta?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 16 februari 2004, 19:38

Vår granne i sommarhuset i Estland, har ett svenskt namn och är född och
uppvuxen i SSSR, känner andra så visst fanns det Svensk ättlingar kvar.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 17 februari 2004, 18:26

En viss Otto Strandman var visst premiärminister över Estland deras korta självständighetsperiod 1919..

/Vlad

joker
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 februari 2004, 23:02
Ort: Sverige

Inlägg av joker » 18 februari 2004, 13:00

Estland har ju inte bara påverkats av svenskar utan även av tyskar, ryssar och danskar etc. Därför är det ju inte så konstigt att namnfloran i Estland är ganska internationell. Balttyskarna bildade en överklass i landet och styrde staden Tallinn/Reval tills någon gång kring förra sekelskiftet.

Otto Strandman kan väl likagärna vara ett tyskt eller danskt namn som ett svenskt. August Jacobson kanske inte kan vara danskt, men väl tyskt eller judiskt.

Skriv svar