Inbördeskriget i forna Jugoslavien

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inbördeskriget i forna Jugoslavien

Inlägg av Angus » 16 februari 2004, 18:09

Vad blev egentligen de direkta följderna av kriget? Jag har alltid haft rätt dålig kunskap om detta krig, och skulle gärna vilja få lite konsekvent information, det som går att hitta på bibliotek mm är ofta väldigt tunnt.

Hur ser t ex befolkningssammansättningen ut nu? Flyttade serber, bosnien-muslimer o s v till de nyutropade staterna eller stannade de kvar där de alltid bott?

Hur har folket det? Är länderna fortfarande sargade efter kriget, eller har de lyckats bygga upp allt igen någorlunda?

Och finns de fortfarande gott om para-militära grupper på balkan?

Finns som sagt många frågor, och jag hoppas att en del svarta hål kan suddas ut med er hjälp!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 16 februari 2004, 18:24

Det land som kom lindrigast undan var väl Slovenien, där utkämpades väl en del strider, men den Jugoslaviska armén drog sig tillbaka förhållandevis fort.
"Bara" några få döda, om jag minns rätt.
Landet klarar sig väl ganska bra nu, ekonomin är väl den bästa i de stater som utgjorde gamla Jugoslavien. Givetvis till största delen på att landet inte föröddes av krig, eller behövde bygga upp en stark armé.

Men det beror väl till stor del på att just Slovenien var/är ganska homogent, med litet inslag av t ex kroater eller serber?
Eller har jag helt fel här?

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 16 februari 2004, 19:32

tryggve skrev:
Men det beror väl till stor del på att just Slovenien var/är ganska homogent, med litet inslag av t ex kroater eller serber?
Eller har jag helt fel här?
Tror nog det, och antagligen för att det inte var en så stor del av den jugoslaviska federationen.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 16 februari 2004, 19:55

En veckas kriget kallades det, Jugoslaviskt flyg var inne och bombade på Österrikisk mark, en Jugoslavisk helikopter nerskjuten i Lublijana och mass desertering ifrån Jugoslaviska armén av Slovener. Alltså inte helt
smärtfritt....

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 16 februari 2004, 20:38

Kan du berätta mer om flygattackerna i Österrike?

Slovenien låg ju dessutom i kanten, inte mellan andra parter som Bosnien.

Mvh Petter

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 16 februari 2004, 20:46

Har inte så mycket mer att berätta, finns Slovener i Österrike längs gränsen och något MIG förirrade in sig på fel sida och bombade. Ingen dog om jag kommer ihåg rätt...

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 16 februari 2004, 20:47

Aha, ok. Antagligen därför man inte hört mer om det...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 8 februari 2004, 14:20
Ort: Uppsala

Re: Inbördeskriget i forna Jugoslavien

Inlägg av Alabama Man » 16 februari 2004, 21:31

Angus skrev:Vad blev egentligen de direkta följderna av kriget? Jag har alltid haft rätt dålig kunskap om detta krig, och skulle gärna vilja få lite konsekvent information, det som går att hitta på bibliotek mm är ofta väldigt tunnt.

Hur ser t ex befolkningssammansättningen ut nu? Flyttade serber, bosnien-muslimer o s v till de nyutropade staterna eller stannade de kvar där de alltid bott?

Hur har folket det? Är länderna fortfarande sargade efter kriget, eller har de lyckats bygga upp allt igen någorlunda?

Och finns de fortfarande gott om para-militära grupper på balkan?

Finns som sagt många frågor, och jag hoppas att en del svarta hål kan suddas ut med er hjälp!
1. Följderna blev att jugoslavien splittrades [....]

2. Det är nog mer etniskt homogent i dom olika länderna nu, pga etniska rensningar och att folk flydde.

3. Efter vad jag sett så finns det fortfarande ganska mycket spår av kriget, skadade hus och sånt. Men ganska mycket har blivit reparerat under den senaste tiden.

4. Paramilitära grupper vet jag inte om det finns.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 17 februari 2004, 00:50

Frogman skrev:En veckas kriget kallades det, Jugoslaviskt flyg var inne och bombade på Österrikisk mark, en Jugoslavisk helikopter nerskjuten i Lublijana och mass desertering ifrån Jugoslaviska armén av Slovener. Alltså inte helt
smärtfritt....
Nej, det är sant.
Jag menade "smärtfritt" jämfört med händelserna i Kroatien och Bosnien...

Grum
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 maj 2003, 11:13
Ort: Sverige

Inlägg av Grum » 17 februari 2004, 10:45

Ett av de större misstagen i Balkans senare historia stod Tyskland för när man gav legitimitet åt den slovenska och kroatiska separatismen, som ju orsakade hela kollapsen och sedemera övergreppen på Balkan.

Det var ju Tyskland som låg på och tvingade EU att erkänna de nya länderna på rekordtid trots att deras frigörelse stred mot världssamfundets övertygelse.

Användarvisningsbild
Widde
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 januari 2003, 11:55
Ort: Kalmar

Inlägg av Widde » 17 februari 2004, 12:26

Hur var allianserna i Bosnien-Hertzegovina? Först var det bosnien-muslimerna och bosnien-kroaterna mot bosnien-serberna. Sen blev det alla mot alla?

Hur som helst, jag tyckte det kändes som om europa stod och tittade på och inte ingrep tidigare med hjälp för en mer fredlig uppdelning av Jugoslavien.

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 8 februari 2004, 14:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Alabama Man » 17 februari 2004, 19:12

Vad är det här, slovenska eller JNA's pansarvagnar?
Kom JNA ens in i städerna i Slovenien?
Bilagor
tankscity.jpg
tankscity.jpg (49.25 KiB) Visad 3084 gånger

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 17 februari 2004, 19:21

Kralj Mattias skrev:Vad är det här, slovenska eller JNA's pansarvagnar?
Kom JNA ens in i städerna i Slovenien?
Ingen aning. T-54/55or är det iallafall. Med tanke på att de slovenska vagnarna egentligen var jugoslaviska arméns så är det lite svårt att säga bara från bilden. Slovenerna hann väl i stort sett mobilisera färdigt (med materiel från jugoslaviska mob-förråd) innan den jugoslaviska centralarmén (eller vad man nu ska kalla den) hann reagera. Då kunde man förhållandevis lätt hålla dessa styrkor borta.

Skriv svar