Terrordåd

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 februari 2004, 15:59

Löwe skrev:Tack för siffrorna. Men en sak måste man ju tänka på i detta sammanhang: det är ju bara västvärlden. Ryssarnas problem i kaukasus, eller diverse händelser i Kashmir är ju till exempel inte alls inräknade (så vitt jag förstår).
Om du har tid kan du väl kolla http://www.state.gov/s/ct/rls/pgtrpt/2002/html/ och ge oss en sammanfattning (och svara på din egen fråga).

MVH

Hans

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 18 februari 2004, 16:11

Al Quida förklarade totalt krig mot USA innan USA förklarade krig mot "terrorismen".
Detta är ett intressant påstående, men vad finns det för belägg för det?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 18 februari 2004, 17:08

Hans skrev:Om du har tid kan du väl kolla http://www.state.gov/s/ct/rls/pgtrpt/2002/html/ och ge oss en sammanfattning (och svara på din egen fråga).
Jawohl!

Pakistan:Som en följd av Förenta Staternas krig mot terrorismen, ökade kraftigt antalet terrordåd med antivästpolitisk underton. En granatattack mot en kyrka i Islamabad mars 2002 dödade fem personer, och en bussbombning i Karchii skördar 14 liv i maj månad samma år.

Indien, Kashmir:
Separatister i Kashmir hotar Indiens säkerhet på olika sätt. I december år 2001 attackerar separatisterna Indiens parlament. I Januari 2003 beskjuts indiska poliser utanför en amerikansk byggnad i Calcutta. Tre terrordåd görs mot staden Jammu i majn mot militärbasen som dödar 36 personer, och två dåd mot ett tempel i staden juni månad, har sammanlagt ihjäl ytterligare 19 personer.

Georgien:
Terrorister tränas i staden Pankisi Gorge i Georgien, de har kopplingar både till Al-Qaida och tjetjenska rebellgrupper. Georgiska inriksministeriet kämpar med att kartlägga och bekämpa den underjordiska terroriströrelsen. Misstänkta terrorister, kopplade till bombdåden i Moskva och Volgodansk i Ryssland, utlämnades till Ryska federationen.

Ryssland, Tjetjenien samt Dagestan:
Som en följd av den 1999 påbörjade konflikten i Tjetjenien, har Ryssland utsatts för flertalet terrordåd. Tjetjenska rebeller samarbetar med arabiska och islamistiska terroristnätverk. Under en minneshögtid i staden Kaspiisk i Dagestan år 2002 dödas 12 barn och 24 vuxna civila, med hjälp av fjärrstyrda minor.
23:e oktober 2002 tas ca 800 personer som gisslan inne på moskvatatern, kravet är att Ryssland ska lämna Tjetjenien. 120 personer dog i fritagningsförsöket, de blev ihjälgasade.

Jippi! Mitt 500:e inlägg! :D

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 februari 2004, 18:23

LasseMaja skrev:
Al Quida förklarade totalt krig mot USA innan USA förklarade krig mot "terrorismen".
Detta är ett intressant påstående, men vad finns det för belägg för det?
Redan Reagan förklarade krig mot Terrorismen. USA har inte undanlåtit att bekämpa rörelser de anser vara terrorister sedan dess (alltså har de bekämpat terrorismen redan innan 11/9). Al-Qaida har bedrivit terrorhandlingar mot amerikanska mål redan innan 11/9 även de, så någon krigsförklaring var knappast 11/9 attacken, och USA har jagat Al-Qaida innan dess.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 18 februari 2004, 18:32

Det jag funderade mest om är "totalt krig", när skulle detta ha förklarats och av vem? Personligen tror jag inte muslimska terrorister använder sig av begrepp som "totalt krig", snarare använder man nog "Jihad", men jag kan ha fel.

Sedan vet man ju väldigt lite om Al-Qaida, hur det fungerar och om de enskilda attackerna är styrda centralt eller om de olika grupperna är "självgående". Man kan nog rent av kunna påstå att man inte kan vara säkra på att Al-Qaida genomfört alla dessa attacker eller om man "passat på" att ta åt sig äran så att säga.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 februari 2004, 18:46

LasseMaja: Ja, eftersom ingen terrorist i förväg meddelar mål (och terroristerna stryker med i de egna dåden ibland), så kan man ju inte veta vem som är skyldig till hundra procent, och ibland är det flera organisationer som tar på sig skulden. Men Al-Qaida är väl en av de få organisationer som öppet attackerar USA (och drar på sig deras vrede med allt vad det innebär), och de anses väl vara skyldiga till det första bombdådet mot WTC på 90-talet, och även båtattacken mot en amerikansk jagare i Jemen?

Förövrigt var mitt inlägg riktat både mot dig och Besuchov, jag tog inte ställning mot eller för i den meningen... :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 februari 2004, 19:19

Hmmmm :)

Förtyda mig lite grann.

Löwe

På din fråga: "Har du något statistiskt bevis för det?" Du ville har min attityd, men jag vet inte om du har samma uppfattning som jag, för jag tycker att det händer terrordåd i stort sett varje vecka. Det händer alltid nånting och det har Expressen också påpekat att antalet terrordåd har ökat. Men man skall nog se skillnaden mellan två olika händelser.

1) Explosioner som inträffar, exempelvis en cistern skulle börja läcka med en explosion som följd.

2) Terrordåd, där nån/några har till syfte att skada.

För att nämna några bombdåd världen över efter den 11 september.

EJ i ordningsföljd.

Bali
Marriott Hotell i Jakarta
Ryska tåget
Istanbul
Saudi-Arabien

Besuchov

Du skrev:

"Vilket knappast säger så mycket, Al Quida förklarade totalt krig mot USA innan USA förklarade krig mot "terrorismen". Al Quida hade ju knappast avslutat sitt krig om USA efter 11/9 nöjt sig med att avlossa några väl valda svordommar mot Aghanistan."

Ja, hade dom inte valt att flyga rakt in i WTC så hade nog Bush & co valt nån annan inriktning. Jag tror faktiskt att USA är på jakt efter sin förlorade heder lite grann och att de vill visa att makten är deras.

Stefan

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 18 februari 2004, 23:58

Dagens situation med Al-Qaida som gjort eller gör det ena eller det andra är mycket svårbedömd. Frågan är idag en av de mest politiskt heta som för närvarade finns, därför finns det många som har anledning att ljuga både Al-Qaida själva och deras "motståndare". Den mesta informationen som finns om Al-Qaida härrör troligen från olika säkerhetstjänster och regeringar, därför skall man ta olika typer av information med en nypa salt.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 19 februari 2004, 19:49

Stefan Lundgren skrev:På din fråga: "Har du något statistiskt bevis för det?" Du ville har min attityd, men jag vet inte om du har samma uppfattning som jag, för jag tycker att det händer terrordåd i stort sett varje vecka. Det händer alltid nånting och det har Expressen också påpekat att antalet terrordåd har ökat.
Expressen brukar väl vara både USA-vänlig och allmänt liberal? Hur tillförlitlig är egentligen en kvällsblaska? :lol:

Ta inte illa upp. :wink: [/quote]

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 februari 2004, 14:59

Löwe

Ja, de händelser som Expressen tog upp för några månader sen var det inga händelser som jag har glömt bort. :D



Fundera på en sak.

Jag har öppnat en annan tråd på forumet, men den hade titeln bombdåd som nästan blev ingenting av. :lol:

Stefan

Skriv svar