Terrordåd

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Widde
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 januari 2003, 11:55
Ort: Kalmar

Terrordåd

Inlägg av Widde » 12 februari 2004, 10:56

Har de blivit vanligare de senaste 50 åren?

Vilka sorters terrordåd finns det? T.ex. religiösa i Nordirland och Nationella i Baskien.

Vilken metod är bäst att bekämpa terrordåd? Hårt mot hårt eller diplomatisk väg? Läste idag att israel ska placera ut grisfett i bussar så självmordsbombare inte vill spränga sig där, effektivt?

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 12 februari 2004, 12:37

Ingen har lyckats med den hårda vägen, de enda "fungerande" sättet är att ta bort viljan att genomföra terordåd. De flesta ställen där teroristerna kommer ifrån råder de brist på demokrati och de enda sättet för teroristerna att göra sin vilja hörd är genom terordåd.

Nordirland är ett undantag, men de "terorister" ser de som en befrielsekamp mot engelsmänen.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 12 februari 2004, 15:59

Terrorism förekommer nog rättså ofta i demokratier, några exempel är Ryssland (Tjetjenienkriget), USA (Oklahomabombaren), Tyskland (Bader-Meinhof), Turkiet (Kurder), Sri-Lanka (Tamiler), Italien (Röda armefraktionen), Grekland (minns ej vad dom heter, Spanien (ETA) samt även Sverige!!! 8)
Terrorismen i vårt land har dock inte dödat några människor, men för något år sedan så förekom attentat, bland annat mot idrottsanläggningar. En grupp som kallades "vi som byggde landet" var också inblandade i något. Om jag inte minns fel så greps någon anarkokapitalist för det hela.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 12 februari 2004, 16:02

Mats Hinze hette bombaren.
Annars håller jag med Ja77, det bästa är att förebygga förtryck, så behöver inte folk bli så arga att de tar till våld.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 12 februari 2004, 16:05

Gammalt trick det där med griskött, Britterna använde det, dom blandade griskött och döda upprorsmakare bland araberna, en sorts likskändning.
Hade tydligen avskräckande effekt på många...

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 12 februari 2004, 16:07

Inte i Indien...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 februari 2004, 16:16

Frogman skrev:Gammalt trick det där med griskött, Britterna använde det, dom blandade griskött och döda upprorsmakare bland araberna, en sorts likskändning.
Hade tydligen avskräckande effekt på många...
Vid Sepoyupproret 1857 så utbröt det hela eftersom någon form av "smörpapper" som ammuntionen var packad i sades innehålla grisfett.

Pershing sägs ha avrättat muslimer på Filipinerna runt 1910 och begravt dem med grisdelar, allt för att få slut på upproret - men jag tror att det diskuteras om det är en skröna eller inte, kanske någon som vet mer?

Det gick något rykte om att ryssarna skulle göra detsamma med chechenska muslimer, men om det verkligen stämmer eller inte det vet jag inte.

MVH

Hans

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Re: Terrordåd

Inlägg av Solitaire » 12 februari 2004, 16:29

Widde skrev: Läste idag att israel ska placera ut grisfett i bussar så självmordsbombare inte vill spränga sig där, effektivt?
Så jävla korkat, alla vet väl att 11/9-terroristerna gick på stripklubbar och söp tiden innnan de utförde sitt dåd.

Annars så hänger det väl på definitionen av terrorism och ibland på vilka terrordåd som lyfts fram. Jag hade t ex ingen aning om att protestantiska terrorister sprängt av bomber i Dublin på 70-talet för att stoppa ett fredsavtal som höll på att antas.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 12 februari 2004, 16:49

Solitaire, många av dom som deltog i 11/9 hade bott länge i Tyskland och USA så dom var inte som den stora massan, som t.ex Palestinierna som bor i Gaza. Dom har sällan eller aldrig varit i Väst och därför har dom större respekt för sin religion och kultur, väljer inte enbart dom delarna som passar bäst.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 12 februari 2004, 16:54

Frogman skrev:Solitaire, många av dom som deltog i 11/9 hade bott länge i Tyskland och USA så dom var inte som den stora massan, som t.ex Palestinierna som bor i Gaza. Dom har sällan eller aldrig varit i Väst och därför har dom större respekt för sin religion och kultur, väljer inte enbart dom delarna som passar bäst.
En del av dem var så hemmastadda i den västerländska kulturen att grannen fick visa dem hur man använde diskmaskinen.
Grisdelar kommer hur som helst aldrig att stoppa några terrordåd, säkert som amen i kyrkan kommer palestinierna hämnas det senaste israeliska anfallet med fler bomber; ingenstans i koranen står det att martyrer inte släpps in i paradiset pga kontakt med grisar.
Och även om det vore så så skulle det inte ta mer än 5 minuter för mulla Självmordsbomb att utfärda en fatwah som undantar martyrerna från dessa religiösa regler.
Om man nu vill jävlas med döda självmordsbombare i tron att det ska hindra något så kan man ju alltid hindra att resten av liket begravs inom de tre (?) dagar som krävs enligt islam. Inte för att det skulle göra någon skillnad men vill man framstå som en jubelidiot så kan man lika gärna göra det utan speciellt kostnadskrävande åtgärder som att installera påsar med grisfett i alla bussar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 februari 2004, 18:57

Jag tycker att antalet terrordåd har ökat sen den "11 september". Det är under vissa perioder som det inträffar nåt bomb- eller terrordåd i varje vecka. Innan den händelse som inträffade i New York och Washington så var det mer sporadiskt att det inträffade tyckte jag. Men visst är det en ökning men den relativa andelen vet jag inte för det har jag inte räknat ut ännu.

Förresten öppnade jag en annan tråd förra året om terrordåd(bomddåd), de länkar ihop på nåt sätt...Så jag bifogar länken dit också.

viewtopic.php?t=12343
viewtopic.php?t=9072&highlight=l%E4rdomar

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 februari 2004, 19:49

Stefan,
Innan 11 september så ökade ju bombdåden i Israel långt innan, och i Irak har ju bombdåden ökat drastiskt sedan 2003, så visst kan det verka som en ökning. Men samtidigt så har bombdåden på Sri Lanka minskat drastiskt, och även bombdåd från IRA eller protestantiska grupper på Nordirland. Men å andra sidan har ETA återupptagit sina bombdåd, som varit konstanta länge. Och samtidigt, från Tjetjenien hör man sporadiskt ifrån, samma som Kashmir. Hur är det med terroristdåd i Algeriet? Colombia?..

Så jag vet inte om den ökade mediabevakningen är en avspegling av verkligheten...

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 12 februari 2004, 20:11

Om israelerna slutar att ockupera land så slipper dom nog terrordåd. USA får lika så hålla sig borta från mellan östern, inte lika världs poliser. Ryssland likaså hålla sig på sin planhalva. Nord Irland har ju hållt på ett tag om man säger så....

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 februari 2004, 20:27

Innan den här tråden spårar ut i ännu en israel-palestina-evighetstråd, så har jag en undran om självmordsbombare, som jag skulle vilja ha svar på.

Jag har sett en bild där britter(?) under något av 1800-talets kolonialkrig använde avrättningsmetoden att binda fast upprorsmakare framför en kanonmynning och fyra av. Detta ska ha skett mot muslimska motståndare, kanske i Sudan eller Afghanistan. Skälet som angavs till det något orginella tillvägagångssättet var att en sålunda söndersliten kropp inte kunde komma in i paradiset, och alltså på sätt och vis var "ett öde värre än döden". Inte för att jag tror att den avskräckningsmetoden fungerade så värst bra (heller).

Stämmer ovanstående förklaring till avrättningsmetoden, eller var det bara ett ovanligt blodigt sätt att avrätta folk? Och följdfrågan, om det stämmer, när försvann den här föreställningen från föreställningsvärlden? Före 1990-talet, givetvis, eftersom det var då som självmordsbombare blev mer eller mindre legio som metod vid terrorbombningar. Och en självmordsbombare som utfört sitt uppdrag kan inte med bästa vilja i världen kallas för ett komplett lik. Någon som vet?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 12 februari 2004, 20:29

Leprazy skrev:Om israelerna slutar att ockupera land så slipper dom nog terrordåd.
PLO bildades 1964, 3 år före israel ockuperade Gaza och Västbanken, de palestinska arabernas terror mot judar började redan 1920 dvs långt innan det ens fanns någon stat vid namn israel.

Skriv svar