Israel/Palestinas delning

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 5 februari 2004, 16:59

Argumentation om att den ena folkgruppen "har rätt till landet" på grund av att den gruppen är "flitig, duktig, förtagsam, kompetent" och den andra är "passiv, oföretagsam, okunnig, lat" är klassisk. Den har förekommit så gott som jämt när europeer bosatt sig, kolonialiserat eller erövrat annnat land.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 5 februari 2004, 17:38

LasseMaja, du är den förste som i tråden nämner rätten till landet.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 februari 2004, 18:13

LasseMaja skrev:Argumentation om att den ena folkgruppen "har rätt till landet" på grund av att den gruppen är "flitig, duktig, förtagsam, kompetent" och den andra är "passiv, oföretagsam, okunnig, lat" är klassisk. Den har förekommit så gott som jämt när europeer bosatt sig, kolonialiserat eller erövrat annnat land.
Bara så du vet så vill inte jag framföra den åsikten när jag citerade den där texten, ville bara visa den ekonomiska utvecklingen i området. Själv håller jag med dig att man inte kan ta mark från ett annat folk (trots att folket inte har ett land på pappret) på grundval att den ena folkgruppen är bättre på att administrera ett lands resurser än den andra. Det skulle för guds betyda att nazisterna har rätt att erövra de östliga länderna i Europa.

/Martin

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 5 februari 2004, 19:07

Martin, hur är det nu med att lyfta fram personliga politiska åsikter om dagens situationer i historiedebatten? ;) *hobbymodererar*

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 februari 2004, 20:19

D. Andersson skrev:Martin, hur är det nu med att lyfta fram personliga politiska åsikter om dagens situationer i historiedebatten? ;) *hobbymodererar*
Jag gör en makering, så inte LasseMaja eller andra för den delen inte missförstår mig, ursäkta mig! :?

/Martin

Skriv svar