Kroatien - Tyskland - Österrike

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Kroatiche369
Utsparkad
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 januari 2004, 21:06
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Kroatien - Tyskland - Österrike

Inlägg av Kroatiche369 » 2 februari 2004, 11:41

Hur kommer det sig att Kroatien har så goda relationer till Tyskland och Österrike? Tyskan talas som första utländska språk i Kroatien och de flesta Kroater verkar mycket välsinnade gentemot tyskar och jag har t om hört dom kalla varandra för "bröder".

Tyskarna hjälpte ju som bekant Kroaterna under det jugoslaviska inbördeskriget med vapen och utbildning. Det gjorde österrikarna också.

Under andra världskriget så var tyskarna och kroaterna allierade och hjälpte varandra.

Den klart största turistgruppen i Kroatien är Tyskar...osv osv osv

Vad beror allt detta på? Hur långt tillbaka går denna samhörighet? Kroater och tyskar är väl inte samma folkslag?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 februari 2004, 12:10

Det har egentligen mycket litet med VK2 att göra utan snarare med Habsburgska riket att göra. VK2 spetsade till de olika folkgruppernas fientlighet, men känslan av samhörighet med Tyskland/Österrike fanns där sedan tidigare.

Båda folkgrupperna är katoliker, vilket var betydelsefullt förr i tiden, och de kroatiska kungakronan innehades av den habsburgske regenten sedan 1400-talet fram till 1918.

Den kroatiska självbilden är också starkt västinfluerad, och kroaterna själva driver frågan om att tillhöra "väst" mycket hårt, bl a genom att betona användandet av det latinska alfabetet och den katolska tron (till skillnad från serberna som kör kyrilliskt och ortodoxt). Det här var mycket tydligt under kriget 1991-95 liksom under 1700-talet då Kroatien var gränsland mot det muslimska Osmanska riket. De gamla serbdominerade områdena i Kroatien betyder just gränsland ("Krajina").

Tyskland och Österrike var också de stater som drev fram ett EG-erkännande av Slovenien och Kroatien 1991 medan t ex Frankrike, mer traditionella "serballierade", sökte förhala den diplomatiska processen.

/Forsberg

Kroatiche369
Utsparkad
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 januari 2004, 21:06
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 2 februari 2004, 14:35

Fy fan vad facinerande! Vilka kunskaper du har alltså...

mer mer mer mer mer mer mer mer mer :D

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 3 februari 2004, 13:45

Mathias Forsberg skrev: Båda folkgrupperna är katoliker, vilket var betydelsefullt förr i tiden, och de kroatiska kungakronan innehades av den habsburgske regenten sedan 1400-talet fram till 1918.
Ursäkta mig, men Tyskland är väl till majoriteten lutheranskt? Så vitt jag vet bor det bara katoliker i Bayern och däromkring. :?

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 3 februari 2004, 13:55

Nordtyskland är övervägande protestantiskt, södra Tyskland övervägande katolskt. Totalt ca 50/50.

Henrik

EDIT: 50-50 när det gäller katoliker och protestanter alltså. Totalt gäller:
CIA World Factbook skrev:Protestant 34%, Roman Catholic 34%, Muslim 3.7%, unaffiliated or other 28.3%

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 februari 2004, 14:16

Löwe skrev: Ursäkta mig, men Tyskland är väl till majoriteten lutheranskt? Så vitt jag vet bor det bara katoliker i Bayern och däromkring. :?
I första hand de tysktalande habsburgska arvländerna, dvs Österrike, Schlesien, Tyrol och Sudetområdena.

/Forsberg

Kroatiche369
Utsparkad
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 januari 2004, 21:06
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 3 februari 2004, 14:26

Jag fattar ingenting nu. Så 34% av Tyskarna skiter fullständigt i Kroatien
men de 34% katoliker i Tyskland ser dem som sina vänner?

Vad är Kroater för folkgrupp? Jag har hört allt från Slaver från polen,
"vita kroater" från ukraina, Iranier, latiner till vita arier (vad det nu är).

Är de en blanding eller vad?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 4 februari 2004, 11:23

Hahaha :lol: Jag tror inte att de tyska lutheranerna "skiter i" Kroatien. Många åker gärna till detta vackra land på semester, även om de inte betalar påveskatt. :wink:

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 8 februari 2004, 14:20
Ort: Uppsala

Re: Kroatien - Tyskland - Österrike

Inlägg av Alabama Man » 9 februari 2004, 00:48

Kroatiche369 skrev:Den klart största turistgruppen i Kroatien är Tyskar...osv osv osv
Det kan bero på att det inte är så långt att åka från, iaf södra tyskland, till Kroatien som nu börjar bli ett semesterparadis igen.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 9 februari 2004, 14:46

Har du några vackra semesterbilder från Kroatien? En tjej därifrån sa att det var underbart, men har aldrig sett med egna ögon.

Skriv svar