Korea

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Korea

Inlägg av Panzerfaust » 22 januari 2004, 17:44

Hur många stridsvagnar och flygplan hade båda sidorna under Koreakriget?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Korea

Inlägg av Hans » 22 januari 2004, 18:23

Panzerfaust skrev:Hur många stridsvagnar och flygplan hade båda sidorna under Koreakriget?
Många :lol:

Skämt åsido, jag tror att din fråga måste vara lite mer precis för att ge ett bra svar. Hur många fanns när kriget började, hur många fanns vid datum X, hur många levererades under kriget, hur många blev skadade eller förstörda men kunde repareras o.s.v. Flygplan är lite enklare, ett nerskjutet flygplan kan sällan repareras (men somliga skadade kan det inte heller) medans för stridsvagnar är det svårare - även förstörda kan många gånger repareras.

Det har kommit mycket på flygsidan de senaste åren (från gamla sovjetiska arkiv) och på stridsvagnsidan torde det också ha kommit en del. Hursomhelst fanns det säkert fler stridsvagnar och flygplan på FN sidan, de hade ju mer kontroll över luften och generellt är de ju mer för teknik. Nordsidan förlitate sig aningen mer på antal soldater, speciellt efter de kinesiska "frivilliga" blandade sig i matchen. Leta runt lite på Google på engelska så är jag säker på att du kan posta intressanta svar på din egen fråga här ;)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 22 januari 2004, 18:31

Nordkorea hade väl 200-300 T-34or när kriget inleddes, men förlorade många vagnar, och satsade väl senare mer på infanteri.
Nordsidan hade väl ca 200 flygplan, en del IL2/10, och en del Yak9 och LAgg5.

Om Sydkorea hade stridsvagnar vid konfliktens början är jag osäker på. Man hade ju pv-pjäser o liknande, men jag tror inte att de hade t e x M4.

Syd ska ha haft ett 30-tal skolflygplan vid konfliktens början.

Hur säkert detta är vet jag inte, det är ur minnet, och siffrorna kan vara fel.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 22 januari 2004, 19:00

Har för mig att Sydkorea inte var betrodda med pansar, USA tyckte Rhee var för oberäknelig.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 22 januari 2004, 19:22

Solitaire skrev:Har för mig att Sydkorea inte var betrodda med pansar, USA tyckte Rhee var för oberäknelig.
Jag har också läst något i stil med det, att USA inte ville beväpna Sydkorea för offensiv krigföring.
Men jag har för mig att Sydkorea hade ganska gott om 105mm artilleri, t ex.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 22 januari 2004, 19:23

Nord Koreans flygvapen hade vid krigets början:
78 YAK-7B Jaktplan
30 PO-2 och YAK-18 skolflygplan
70 IL-10 attackplan.
Nordkoreans pansartrupper
105:e Pansarbrigaden hade ca 120 T-34/85 (siffor på 150-200 strv jag också sett)
De 10 nordkoreanska infanteri divisionerna hade 120 Su-76 stormkanonvagnar fördelade med en bataljon om 12 vagnar i varje division. Skall även ha funnits ett visst antal pansarbilar (Ba-64) och halvbandvagnar i den 206:e mekaniserade brigaden som också hade en egen T34 bataljon på ca 20-30 vagnar. De två(?) fristående "Motorcykel regementena" kan ha haft pansarbilar.

Den sydkoreanska armen var uselt utrustad, de enda pansarfordonen man hade var 27st M-8 pansarbilar i 1:a kavalleriregementet. Pansarvärn sakandes nästan helt i början, förutom ett fåtal raketgevär så hade divsionerna endast 6st 57mm pvpjäser och inte ens de fanns vid alla divisioner.

På pappret så hade de amerikanska divsionerna gott om pansar, varje infanteriregmente skulle ha ett kompani på 22 Sherman-vagnar.
Divisionen hade en tropp (kompani) M-24 stridsvagnar i spaningsskvadronen och ett underställd stridsvagnsbataljon med 3 kompanier Shermans och ett kompani M-24.
Marinkåren hade en liknande tilldelning av pansar men använde i stor utsträckning M-26 Pershing istället för Sherman.
I praktiken så sakande de första amerikanska divisionerna sina pansarbataljoner och regementenas stridsvagnskompanier hade inte full styrka och hade dessutom M-24 istället för Sherman.

Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 22 januari 2004, 19:34

tryggve skrev:
Solitaire skrev:Har för mig att Sydkorea inte var betrodda med pansar, USA tyckte Rhee var för oberäknelig.
Jag har också läst något i stil med det, att USA inte ville beväpna Sydkorea för offensiv krigföring.
Men jag har för mig att Sydkorea hade ganska gott om 105mm artilleri, t ex.
Varje Sydkoreansk divsion had endast en bataljon om 12 105mm haub. som artilleri, av de 9 bataljoner som borde funnits vid krigsutbrottet fanns i själva verket bara 3(!). Infanteribataljonerna hade inte fått sina 81mm grantkastare så 6 av de 9 sydkoreanska divsionerna hade inget tyngre artilleri än kompaniers 60mm grk (9 per bataljon).

De nordkoreanska divisionerna hade följande artilleri materiel:
Infanteri bataljonerna (9st)
12st 60mm grk
9st 82mm grk
Infanteriregementena (3st)
6st 120mm grk
4st 76mm kanoner
Artilleriregmentet (1st)
24st 76mm kanoner
12st 122mm haub.
12st Su-76 stormkanonvagnar.

Dessutom så fanns det fristående artilleri regementen och bataljoner med 122mm och 152mm(?) haub. Men det exakt antalet enheter är osäkert.
/Daniel

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 23 januari 2004, 02:20

Kapten_Gars
Jag har bara att buga och tacka för informationen! :)

Skriv svar