Quiz: Efterkrigstiden

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23190
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 04 nov 2003 16:10

Nu slutar jag upp med att hjälpa, snart, närsomhelst ;)

Krocken var för mer än 30 år sedan och det andra flygplanet ser ut så här framifrån:

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23190
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 04 nov 2003 17:07

Nej, nu ger jag upp...

April 30th, 1966.

Al White and Joe Cotton prepared to take AV/2 past the final hurdle to having "unlimited" status for Mach 3 flight -- a 30+ minute run at Mach 3 to fully heatsoak all systems. Shortly after takeoff, Cotton retracted the landing gear. The nose gear jammed into its door, and as good as things had been going, they were going bad now. The attempt to lower the gear using the normal hydraulic system failed. Trying the backup electrical system, Cotton heard a "pop" as THAT system went dead. Given the Valkyrie's long, graceful neck, and the intake design, retracting the main gear and landing on her belly wasn't possible -- in fact, it was so impossible that North American had never attemped to simulate it!

White first brought the XB-70 around for a touch-and-go, hoping that a hard impact on the main gear would knock the nose gear loose and let it fall to the extended position. Even after a second try, however, the nose gear remained jammed. At this point, bailing out and losing the aircraft was quickly becoming the only option.

But there was fuel to burn away in any case, so while people on the ground pulled out plans and diagrams, White and Cotton circled around Edwards slowly but surely. Finally, Cotton was sent to the back of the cockpit to open service panels and check on things for the people below. After more than an hour of this (and 2 hours of flying), the problem with the backup system was traced -- hopefully -- to a circuit breaker. Now all Cotton had to do was find a way to short circuit the unit by closing two contacts. Of course, the Valkyrie had no on-board toolkit -- that would have made things too simple. But Cotton HAD brought along his briefcase with his various notes and plans, and opening it, he found a good, thick paperclip (actually, it was part of a legal-style paperclip, not a conventional one) . [Ed. note Now that I've had to opportunity to see the cockpit of the B-70, -- and the small crawl space that Joe Cotton had to go through in a full pressure suit, all I can say is "wow!"] Straightening out the paperclip, then grasping the middle of it with a leather glove, Cotton carefully reached in and ZAP! short circuited the breaker. As Al White hit the switch to extend the gear, and was rewarded with the sound of a working backup system, Cotton gratefully dropped into his seat. As several newspapers exclaimed the following day, a "39 cent paperclip saves $750 million aircraft


http://www.labiker.org/xb70.html

Den som känner sig manad får ställa nästa civila fråga.

MVH

Hans


edit-det verkar försvinna inlägg här, stämmer det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
loop
Medlem
Inlägg: 1446
Blev medlem: 03 jul 2002 02:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 05 nov 2003 11:53

Då jag hade rätt på Chucks flygplan så kan jag ställa en fråga.

En omdiskuterad person inom svenska arbetarrörelse. Förmodligen den största enskilda orsaken till att Hamnarbetarförbundet bildades 1972.
Vem?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 jul 2003 13:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 05 nov 2003 12:07

Hans Ericsson?

Användarvisningsbild
loop
Medlem
Inlägg: 1446
Blev medlem: 03 jul 2002 02:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 05 nov 2003 12:38

rätt!
Det var ju meningen till att detta skulle vara lite svårt :?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 jul 2003 13:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 06 nov 2003 11:09

Vem minns inte bilden av den fete Hasse Ericsson på semester i Spanien. Inte okontroversiellt under Franco-tiden.

Nåja, vi har ju alla våra specialintressen, vilket återspeglas i detta quiz: Flygplan, fackpampar mm. Mitt intresse ligger lite längre bak i tiden, vilket visas av denna fråga:

Det brittiska kungahuset är av tyskt ursprung, men bytte opportunistiskt nog namn under det första världskriget. Från vad till vad?

Bonusfråga: Drottning Elisabeths man prins Philip tillhör på mödernet en familj med tyskt ursprung som också bytte namn under det första världskriget. Från vad till vad?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2974
Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 06 nov 2003 11:22

Från huset Hannover till huset Windsor.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 jul 2003 13:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 06 nov 2003 11:26

Kungahuset bytte till Windsor, det är riktigt. Men inte från Hannover.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4127
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 06 nov 2003 11:30

Sachsen-Coburg-Gotha.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 jul 2003 13:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 06 nov 2003 11:37

Sachsen-Coburg-Gotha (eller Saxe-Coburg) är rätt. Den ätten kom på tronen genom drottning Victorias gemål prins Albert av Sachsen-Coburg-Gotha. Victoria var däremot av huset Hannover.

Ett rätt vardera till Gutekrigaren och Mathas F. Bonusfrågan får avgöra. En ledtråd: Prins Philips morbror var den siste vicekungen av Indien.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4127
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 06 nov 2003 11:46

Mountbatten.

Glömde ange Windsor också, såg inte att det ingick i frågan.

Här är min fråga: I vilken stad föddes Lenin? Uljanovsk är inte ett godkänt svar... :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23190
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 06 nov 2003 12:25

Gutekrigaren skrev:Mountbatten.

Glömde ange Windsor också, såg inte att det ingick i frågan.

Här är min fråga: I vilken stad föddes Lenin? Uljanovsk är inte ett godkänt svar... :)

Mvh Petter
Är Simbirsk det då?

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4127
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 06 nov 2003 13:50

Alldeles korrekt!

Up yours!

Ähum...you're up. :lol:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23190
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 06 nov 2003 14:20

Ok, halvmilitärfråga nu:

Vad har dessa tre fartyg för koppling till en känd svensk?

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 sep 2003 17:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 06 nov 2003 14:24

Hans skrev:Ok, halvmilitärfråga nu:

Vad har dessa tre fartyg för koppling till en känd svensk?
Alla har propellrar. John Ericsson, propellerns uppfinnare, är den kände svensken.

Eller tänkte du på ngt annat...? :D