Quiz: Efterkrigstiden

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 4 november 2003, 16:10

Nu slutar jag upp med att hjälpa, snart, närsomhelst ;)

Krocken var för mer än 30 år sedan och det andra flygplanet ser ut så här framifrån:

MVH

Hans
Bilagor
det andra flygplanet2.jpeg
det andra flygplanet2.jpeg (64.25 KiB) Visad 2342 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 4 november 2003, 17:07

Nej, nu ger jag upp...

April 30th, 1966.

Al White and Joe Cotton prepared to take AV/2 past the final hurdle to having "unlimited" status for Mach 3 flight -- a 30+ minute run at Mach 3 to fully heatsoak all systems. Shortly after takeoff, Cotton retracted the landing gear. The nose gear jammed into its door, and as good as things had been going, they were going bad now. The attempt to lower the gear using the normal hydraulic system failed. Trying the backup electrical system, Cotton heard a "pop" as THAT system went dead. Given the Valkyrie's long, graceful neck, and the intake design, retracting the main gear and landing on her belly wasn't possible -- in fact, it was so impossible that North American had never attemped to simulate it!

White first brought the XB-70 around for a touch-and-go, hoping that a hard impact on the main gear would knock the nose gear loose and let it fall to the extended position. Even after a second try, however, the nose gear remained jammed. At this point, bailing out and losing the aircraft was quickly becoming the only option.

But there was fuel to burn away in any case, so while people on the ground pulled out plans and diagrams, White and Cotton circled around Edwards slowly but surely. Finally, Cotton was sent to the back of the cockpit to open service panels and check on things for the people below. After more than an hour of this (and 2 hours of flying), the problem with the backup system was traced -- hopefully -- to a circuit breaker. Now all Cotton had to do was find a way to short circuit the unit by closing two contacts. Of course, the Valkyrie had no on-board toolkit -- that would have made things too simple. But Cotton HAD brought along his briefcase with his various notes and plans, and opening it, he found a good, thick paperclip (actually, it was part of a legal-style paperclip, not a conventional one) . [Ed. note Now that I've had to opportunity to see the cockpit of the B-70, -- and the small crawl space that Joe Cotton had to go through in a full pressure suit, all I can say is "wow!"] Straightening out the paperclip, then grasping the middle of it with a leather glove, Cotton carefully reached in and ZAP! short circuited the breaker. As Al White hit the switch to extend the gear, and was rewarded with the sound of a working backup system, Cotton gratefully dropped into his seat. As several newspapers exclaimed the following day, a "39 cent paperclip saves $750 million aircraft


http://www.labiker.org/xb70.html

Den som känner sig manad får ställa nästa civila fråga.

MVH

Hans


edit-det verkar försvinna inlägg här, stämmer det?
Bilagor
xb70.jpeg
xb70.jpeg (12.85 KiB) Visad 2298 gånger

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 5 november 2003, 11:53

Då jag hade rätt på Chucks flygplan så kan jag ställa en fråga.

En omdiskuterad person inom svenska arbetarrörelse. Förmodligen den största enskilda orsaken till att Hamnarbetarförbundet bildades 1972.
Vem?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 5 november 2003, 12:07

Hans Ericsson?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 5 november 2003, 12:38

rätt!
Det var ju meningen till att detta skulle vara lite svårt :?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 6 november 2003, 11:09

Vem minns inte bilden av den fete Hasse Ericsson på semester i Spanien. Inte okontroversiellt under Franco-tiden.

Nåja, vi har ju alla våra specialintressen, vilket återspeglas i detta quiz: Flygplan, fackpampar mm. Mitt intresse ligger lite längre bak i tiden, vilket visas av denna fråga:

Det brittiska kungahuset är av tyskt ursprung, men bytte opportunistiskt nog namn under det första världskriget. Från vad till vad?

Bonusfråga: Drottning Elisabeths man prins Philip tillhör på mödernet en familj med tyskt ursprung som också bytte namn under det första världskriget. Från vad till vad?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 6 november 2003, 11:22

Från huset Hannover till huset Windsor.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 6 november 2003, 11:26

Kungahuset bytte till Windsor, det är riktigt. Men inte från Hannover.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 november 2003, 11:30

Sachsen-Coburg-Gotha.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 6 november 2003, 11:37

Sachsen-Coburg-Gotha (eller Saxe-Coburg) är rätt. Den ätten kom på tronen genom drottning Victorias gemål prins Albert av Sachsen-Coburg-Gotha. Victoria var däremot av huset Hannover.

Ett rätt vardera till Gutekrigaren och Mathas F. Bonusfrågan får avgöra. En ledtråd: Prins Philips morbror var den siste vicekungen av Indien.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 november 2003, 11:46

Mountbatten.

Glömde ange Windsor också, såg inte att det ingick i frågan.

Här är min fråga: I vilken stad föddes Lenin? Uljanovsk är inte ett godkänt svar... :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 november 2003, 12:25

Gutekrigaren skrev:Mountbatten.

Glömde ange Windsor också, såg inte att det ingick i frågan.

Här är min fråga: I vilken stad föddes Lenin? Uljanovsk är inte ett godkänt svar... :)

Mvh Petter
Är Simbirsk det då?

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 november 2003, 13:50

Alldeles korrekt!

Up yours!

Ähum...you're up. :lol:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 november 2003, 14:20

Ok, halvmilitärfråga nu:

Vad har dessa tre fartyg för koppling till en känd svensk?

MVH

Hans
Bilagor
båt.jpeg
båt.jpeg (2.88 KiB) Visad 2216 gånger
annan båt.jpeg
annan båt.jpeg (4.97 KiB) Visad 2216 gånger
ytterligare en båt.jpeg
ytterligare en båt.jpeg (8.24 KiB) Visad 2216 gånger

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 6 november 2003, 14:24

Hans skrev:Ok, halvmilitärfråga nu:

Vad har dessa tre fartyg för koppling till en känd svensk?
Alla har propellrar. John Ericsson, propellerns uppfinnare, är den kände svensken.

Eller tänkte du på ngt annat...? :D

Skriv svar