Anna.. förlust?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 mars 2004, 05:38

Tack Martin for klargorandet av 'livstid' i Sverige. Och aven Flink - vars uppfattningar om vard-och straffmekanismerna i samhallet - jag i stort sett delar.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Anna.. förlust?

Inlägg av Patrik » 27 mars 2004, 13:56

Mimosa skrev:Hur kommer vår "f.d" Utrikesminister påverka sveriges historia?Om ni inte tror att hennes död kommer att förändra historien kan ni väl säga varför?
Inte alls. Vad man än tycker om Anna Lindh var hon en tämligen färglös politiker vars åsikter knappast lär gå till historien som speciellt kontroversiella.
Jag kan inte heller se att hon rent konstruktivt bidragit till att skapa något som kommer få eko i historien. Hade hon inte mördats hade nog hennes roll som utrikesminister glömts bort tämligen fort.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 28 mars 2004, 15:26

Färglös?

Hon har försvarat USA/NATO:S krig mot Serbien. Okej, vi behöver inte gå in på debatten om det var rätt eller fel, men hon fick utstå mycket kritik från många pacifister alt. USA-hatare. Vid sidan av Göran Persson så var Anna Lindh, den politiker som kommunisterna mest kritiserade under sent 90-tal.

Hon stack ut hakan, hade hon varit färglös hade hon varit mer svepande i sitt försvar av USA, det var hon inte. Hon var rak.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 28 mars 2004, 20:25

Löwe skrev:Färglös?

Hon har försvarat USA/NATO:S krig mot Serbien. Okej, vi behöver inte gå in på debatten om det var rätt eller fel, men hon fick utstå mycket kritik från många pacifister alt. USA-hatare.
Det krävs inte speciellt mycket för att få sig på det anhanget. Dessutom var knappast hennes åsikter i fråga speciellt kontroversiella - om man nu ska göra en liknelse med O. Palme.
Kriget i Serbien (om jag nu trampar någon serb på tårna ber jag om ursäkt) var dessutom ett - sett ur ett historiskt perspektiv - förhållandevis ointressant konflikt som troligen bara (om ens det) nämnas som snabbast vid en genomgång i de få gånger världssamfundet kunde enas i en aktion.
Med andra ord, hennes åsikter i en konflikt få engagerade sig i och som troligen aldrig kommer bli en parantes i historien är sålunda ganska ointressant ur ett historiskt perspektiv.
Löwe skrev:Vid sidan av Göran Persson så var Anna Lindh, den politiker som kommunisterna mest kritiserade under sent 90-tal.
Vilket iofs inte är så underligt då hon i princip rapade upp vad Persson sa och av många sågs som hans efterträdare.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 29 mars 2004, 13:40

ANGÅENDE EN FÄRGLÖS ANNA LINDH

Som trettonårig ordförandfe i SSU-Trögd startade hon demonstration mot Vietnamkriget.
1981 valdes hon till ordförande i LSU och fick ris och ros för att ha stormat in som ett yrväder och klubbat igenom en mängd beslut i sån fart att alla inte alla gånger hunnit med.
1984 valdes hon till SSUs första kvinnliga ordförande.
Två år senare höll hon tal vid Palmes begravning "En människa kan mördas men inte idéer. Vårt tack till dig blir att föra ditt budskap vidare", sade hon.
Hon avbröt möten och hänvisade diplomater till tjänstemän för att ringa hem till sina barn eller för att planera tid för familjen.... inte alltid uppskattat, men accepterat.

Redan som miljöminister fick hon i internationella sammanhang vänja sig vid att en del människor sträckte fram handen för att hälsa på hennes manliga tjänstemän, i stället för henne, eftersom de inte kunde tänka sig att den flickaktiga blonda svenskan var ministern själv.1998 utnämndes hon till utrikesminister, 2001 trodde skeptikerna inte hon skulle klara av ordförandeskapet att leda EU. Den internationella politiken domineras av män i övre medelåldern och den "unga" kvinnliga svenskan fick kämpa sig fram till en början - men hon tog plats.
När hon krävde mänskliga rättigheter i Turkiet beskrevs hon i internationell press som Turkiets fiende nummer ett och som en isolerad minister i EU-sammanhang.
Anna Lindh satte sig i respekt och tvivlarna insåg att hon inte var isolerad, men däremot en politiker som stred för det hon trodde på.

Sveriges EU-ambassadör Sven-Olof Peterson, tidigare polchef på UD, har arbetat nära Anna Lindh i många år och har sagt följande;
"Jag vet inte hur många gånger utländska kolleger har sagt till mig att ”det är ingen som hör vad min minister säger, men vad din minister (Anna Lindh) säger, det hör alla”.
Anna Lindh var känd för att vara rakt på sak, hon var okontroversiell.

Anna Lindh skröt inte med egna insatser. Men de som följde hennes arbete inifrån de slutna förhandlingsrummen vet vilken roll hon spelade för att förhindra ett inbördeskrig i Makedonien våren 2001.

I ja-kampanjen för euron var hon det stora affischnamnet, den som skulle dra lasset fram till valdagen. Hon beklagade sig inte över det tunga ansvar som lades på henne.
Hon såg i stället till att skynda hem från sista EU-mötet vid Gardasjön i Italien för att hinna med slutspurten i valkampanjen.

Det talades om "proffsmord", Israel, Turkiet, Det forna jugoslavien, Nej-sägare..... och en ensam psykopat. Men färglös Anna Lindh? Nja det håller jag inte med om. Inte mer färglös än (S:t)Olof Palmé i vart fall, och vad är det som säger att inte han dödades av en ensam psykopat (*Host,host* Petterson) Eller J.F.K för den delen, han mördades också av en ensam psykopat....... :roll:

MVH
Björn - Folkpartisten/Liberalen (ingen Sossefanatiker!)

RADERAS DET HÄR INLÄGGET BLIR jag uppriktigt FÖRBANNAD för jag har undivikit att lägga in politiska aspekter i detalj, men för att diskutera detta behövs ju riktlinjer.

Flink
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 24 februari 2004, 15:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Flink » 29 mars 2004, 17:38

Anna Lindh var politisk färglös, men icke färglös som människa – tvärtom!

Rakryggad? Svammel! Ett gott exempel på hennes (med andra) populistiska försök till ”utfrysning” av Österrike och Jurg Haiders parti, sen var det är inte lika roligt att vara rakryggad när nationalistpartier i Danmark, Norge, Nederländerna, Frankrike, Italien, etc framröstades då blev det var för besvärligt att ha samma inställning.

Strunta i Era egna åsikter om dessa nationalistpartier men tycker Ni det var rakryggat????

Hon hade däremot mycket god utstrålning och det är vad det tämligen politiska okunniga majoriteten ser, så mycket framgångsrik det var hon, det kan jag säga. Hennes hand kysstes ofta och gärna av sydlänningarna i Europaparlamentet så populär det var hon.

Löwe! Var god och redogör dina historiska belägg för Anna Lindhs förehavande i Makedonien när du har tid, det är av mycket stort intresse för mig.

Sedan var det en Serb (Jugoslav) som är dömd för mordet på Anna Lindh och om man reser runt i Serbien eller dess enklaver så kan man märka ett djupt missnöje mot Anna, Clinton och Madeleine Albright vilket bottnar från 98 till 99 politik de förde. Anna hade en annan åsikt om Jugoslavienbomber än Vietnambomber.



Mvh Flink

Rob Graves
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 3 januari 2004, 01:45
Ort: Uppsala

Inlägg av Rob Graves » 29 mars 2004, 23:35

Flink skrev: Rakryggad? Svammel!
Tove Lifvendahl citerade någon annan (moderat politiker) som tydligen sagt att "En politiker är en person med så tjock hud att han kan stå upprätt utan ryggrad". Det var den hittills mest träffande beskrivningen av den moderne politikern jag sett. Det är inte för inte de ibland kallas blötdjur.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 mars 2004, 23:44

UrsusRex skrev:Inte mer färglös än (S:t)Olof Palmé i vart fall, och vad är det som säger att inte han dödades av en ensam psykopat (*Host,host* Petterson) Eller J.F.K för den delen, han mördades också av en ensam psykopat....... :roll:
Vad gäller J.F.K. är man idag tämligen övertygad om att det rörde sig om flera attentatsmän.
Hur som helst, ett trevligt inlägg om en förvärvsarbetande kvinna i en mansdominerad värld, men återigen - precis VAD kommer hon gå till historien för?
Jag är ganska övertygad om att Lindh kommer gå till historien mer för att hon var kvinna än för sina åsikters skull (vilka ändå var politiskt korrekta åsikter).

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 mars 2004, 01:37

Patrik skrev:
UrsusRex skrev:Inte mer färglös än (S:t)Olof Palmé i vart fall, och vad är det som säger att inte han dödades av en ensam psykopat (*Host,host* Petterson) Eller J.F.K för den delen, han mördades också av en ensam psykopat....... :roll:
Vad gäller J.F.K. är man idag tämligen övertygad om att det rörde sig om flera attentatsmän.
Hur som helst, ett trevligt inlägg om en förvärvsarbetande kvinna i en mansdominerad värld, men återigen - precis VAD kommer hon gå till historien för?
Jag är ganska övertygad om att Lindh kommer gå till historien mer för att hon var kvinna än för sina åsikters skull (vilka ändå var politiskt korrekta åsikter).
Precis vad jag menar, JFK sköts knappast för att Oswald tyckte illa om honom... Jag var sarkastisk. Men då det begav sig var det utfört av en ensam psykopat. Liksom Palme och Lindh mördades av ensamma psykopater. Jag vill inte jämföra dom för Olof Palme och Anna Lindh är inget i jämförelse. Men jag tycker mig se ett visst mönster då en politiker mördas i Sverige. Lite utav ett JFK wanna be.

Mordet äger rum, man talar om beställningsmord, men det tystas ner snabbt då en ensam psykopat plockas fram snabbt som attan, det uppstår tvivel, efter x antal år börjar man tala om sammansvärjningar. Efter ytterligare ett visst antal år kan man rent av börja påvisa vad som kan ha retat vem, fast hysh hysh förstås.

Sedan (utan att gå in för mkt på politik i eftersom det inte är tillåtet på Skalman) så kan man tycka Anna är färglös i jämförelse med Palme, ungefär lika färglös som Palme är jämfört med JFK.
Givetvis tror jag inte för den sakens skull att Mialo Miialovich (hur det nu stavas) är någon proffsmördare eller att det hela är en sammansvärjning för att dölja ett beställningsmord. Lika lite som jag tror Olof Palme mördades för sin politik eller för att han namngav spioner osv. Lisbeth Palme identifierade för bövelen Petterson! Varför ska man ha det till något annat? Varför måste Olof Palme och Anna Lindh vara "färgstarkare" än nån annan?
Å du, egentligen, vad finns det för bevis för att Oswald agerade tillsammans med andra, tre skyttar, Gris bukten, Cuba osv? Inte ett jävla dugg, annat än att det är för otroligt att JFK mördades hipp happ av en dåre som lämnade lite för tydliga spår på brottsplatsen.... liksom Mijalovich. Återigen, jag tror inte Anna mördades för sina åsikter! Det tror jag däremot JFK gjorde men det hör inte hit och det glider mer och mer in på politik, om du vill kan vi ju ta det över PM iofs.?

Nä, vad kommer hon gå till historien för? Det tror inte jag heller att hon gör för sina politiska ståndpunkter som sagt, men för den skull var hon inte färglös och hon hade retat tillräckligt många för att det då hon mördades skulle börja spekuleras över huruvida det eventuellt var ett beställningsmord osv.

Vad kommer hon bli ihågkommen som, och "gå till historien" för?
Kanske att politikerna blev svårtillgängligare efter hennes död eftersom det gick upp ett luma att bevakning och livvakter kanske inte är så dumt. Palmemordet räckte ju inte för den saken.... uppenbarligen.
Vi får se om det blir några valstugor på torget i fortsättningen eller om vi får nöja oss med presskonferenser och liknande "säkra" tillställningar. Jag misstänker att det inte kommer bli lika öppet som det är nu då man faktiskt kan gå fram och tala med partiledarna och ministrar hur som helst.

Sedan undrar jag vad vi menar med att vara politiskt färglös? Politiskt korrekt säger du? Vet du någon politiker som inte är det?
Varför skulle Palme vara mer färgstark än Anna Lindh till exempel?

Mvh
Björn- Fortfarande allt annat än Socialdemokrat!
Senast redigerad av 2 UrsusRex, redigerad totalt 30 gång.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 30 mars 2004, 01:43

Varför skulle Palme vara mer färgstark än Anna Lindh till exempel?
Har USA tagit hem sin ambassadör för något Anna Lindh har sagt måntro?

/Martin

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 mars 2004, 01:58

UrsusRex skrev:Men då det begav sig var det utfört av en ensam psykopat.
Fast som sagt, det är starkt ifrågasatt om Oswald överhuvudtaget var mördaren och om han ens var psykopat. :roll:
UrsusRex skrev:Sedan (utan att gå in för mkt på politik i eftersom det inte är tillåtet på Skalman) så kan man tycka Anna är färglös i jämförelse med Palme, ungefär lika färglös som Palme är jämfört med JFK.
Jag jämför bara Lindh och Palme med andra svenska politiker. Det vore ganska meningslöst att jämföra en statsminister/minister från ett plutteland som Sverige med en ledare för en stormakt.
UrsusRex skrev:Varför måste Olof Palme och Anna Lindh vara "färgstarkare" än nån annan?
Nej, men jag vänder mig lite emot den "glorifiering" som Lindh fått att hon mördats.
UrsusRex skrev:Å du, egentligen, vad finns det för bevis för att Oswald agerade tillsammans med andra, tre skyttar, Gris bukten, Cuba osv? Inte ett jävla dugg, annat än att det är för otroligt att JFK mördades hipp happ av en dåre som lämnade lite för tydliga spår på brottsplatsen.... liksom Mijalovich.
Jag har ingen lust att sitta och debattera mordet på J.F.K. då det inte har med saken att göra. Vill du debattera det skapa en ny tråd isf, det har inget med Lindh eller mordet på henne.
UrsusRex skrev:Återigen, jag tror inte Anna mördades för sina åsikter! Det tror jag däremot JFK gjorde men det hör inte hit och det glider mer och mer in på politik, om du vill kan vi ju ta det över PM iofs.?
Hur kan det glida in på politik när jag bara konstaterade jag anser att Lindh var en färglös politiker vars åsikter var otroligt Politiskt korekta? 8O
UrsusRex skrev:Nä, vad kommer hon gå till historien för? Det tror inte jag heller att hon gör för sina politiska ståndpunkter som sagt, men för den skull var hon inte färglös och hon hade retat tillräckligt många för att det då hon mördades skulle börja spekuleras över huruvida det eventuellt var ett beställningsmord osv.
Jag tror du missuppfattar mig. Bara för att du färglös behöver det inte per automatik betyda att du inte retar upp folk, dina PK åsikter kan ju för vissa vara väldigt känsliga. Men eftersom hennes åsikter knappast skiljde sig från omvärldens i någon högre grad, eller någon annan politiker i Sverige så var hon sålunda en politiker som alla andra.
UrsusRex skrev:Sedan undrar jag vad vi menar med att vara politiskt färglös? Politiskt korrekt säger du? Vet du någon politiker som inte är det?
Varför skulle Palme vara mer färgstark än Anna Lindh till exempel?
Med Politiskt korrekt menar jag att hennes uttalanden i stort sett var vad G. Persson och större delen av riksdagen/regeringen ansåg. De låg även i linje med omvärldens syn i frågan om t.ex. Jugoslavien.
Och ja, det har funnits gott om politiker som varit långt ifrån PK man kan bara komma, t.ex. Olof Palme (jag tror knappast Lindh var i närheten av de hatkänslor Palme gav väldigt många människor), Ian Wachtmeister är väl en annan politiker vars åsikter knappast kan räknas som direkt PK o.s.v..

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 mars 2004, 02:56

Martin Tunström skrev:
Varför skulle Palme vara mer färgstark än Anna Lindh till exempel?
Har USA tagit hem sin ambassadör för något Anna Lindh har sagt måntro?

/Martin
Nej de har de inte gjort men det är ju en intresant synvinkel du lyfter fram.

Vad är det som säger att konceptet vapen och droger som inkommstkälla inte upprepades under Balkankriget och att Anna visste något om det? Vad hette dom? Arkans vargar/tigrar? Legoknektarna med kopplingar till maffian i Sverige? Fast nu är det ju inte dom vi talar om utan om U.S.A och C.I.A som eventuell beställare av mordet på Olof Palme.

Klart det blev stora skälvan i USA när Palme fick nys om vapenaffärerna i Iran/Irak. Det kunde sänkt den amerikanska regeringen med besked och Palme sägs ha hotat med att gå till FN. att han desutom lirade ihop med hedersknyfflar som Castro med flera gjorde ju knappast saken bättre.

Vad man vet är att Palme stoppat vapenleveranser från Bofors med slutdestination Iran... den s.k "Bofors route" från USA...boforsspåret.
Det hävdas t ex att det var Palme som såg till att tullkriminalen den 29 sep 1985 ingrep mot vapenhandlaren Karl-Erik Schmitz kontor i Malmö, där tusentals dokument blev beslagtagna vilka på ett detaljerat sätt visade hur den internationella vapen- och krutkartellen opererade på båda sidor av järnridån
Det finns också en del uppgifter om att en del av vapenhandeln finansierades med narkotika som betalning, något som väckte stor upprörd efter en avslöjande artikelserie i en kalifornisk tidning under hösten 1996, i vilken CIA anklagades för att ha kontrollerat narkotikahandeln i USA under i stort sett hela 80-talet.
Man har också misstänkt att Bofors stora Indienaffär på över 8 miljarder kronor kan ha haft något med Palmemordet att göra. Vad Boforsdirektören Martin Ardbo menade när han i sin dagbok skrev att Palmes inblandning kan leda till att Sveriges regering faller är en hemlighet som han sagt att han tar med sig i graven.

Men kom också ihåg att Palme kan bara ha gjort på tre sätt. Antingen i samråd med regeringen, utan samråd eller så handlade han på eget bevåg och informerade regeringen senare. I vilket fall lär vi aldrig få veta. För om det är så så håller de som vet något tyst för att slippa samma öde som Olof.

Men låt säga att Anna Lindh visste något om vapenaffärer eller liknande i Balkan och att hon handlade på eget bevåg? EN Stockholm/Balkan affär istället för en Iran/Contrasaffär. Jag tror givetvis inte att det är så. Men det var inte förvånande att det talades om beställningsmord då hon dog. Om inte C.I.A så kanske den svenska Jugoslaviska maffian var inblandad? Mijalo Mialovich hmmm låter jugoslaviskt.... ;)

Jag retas nu! Men förstår du vad jag menar? Om x antal år kommer nog Anna också få sin andel teorier om internationella komplotter och samansvärjningar. Eller också inte för att gärningsmannen greps snabbt och dömdes ännu snabbare.... kanske för snabbt ;P RETAS! ;)

Om Victor Gunnarsson häktats för Palme mordet så kanske vi fått en annan version än en ensam psykopat den gången? Victor Gunnarsson "släpptes" dock och undersökningen lades ner eftersom Petterson var dömd och skyldig. Victor Gunnarsson flyttade till USA och hittades flera år senare död, skjuten med två skott i huvudet - en maffiaavrättning sades det. Ytterligare några år senare dömdes en polisman för mordet. Hårstrån från Victor Gunnarsson hade hittats i polismannens bil - nu var det ett svartsjukedrama.

Eller ännu hellre om Crister Petterson aldrig friats, då hade vi levt lyckliga i tron att det var en ensam psykopat med vägarna förbi? Eller? ;)
Det är nog vad som är politiskt korrekt i sammanhanget? Att svälja versionen som ges? Palme mördades av några så finurliga typer att det bara kan vara CIA. Jomen titta här då så är det ju uppenbart att han retade upp dom. Eller; Jaha, tjipp tjopp det visste vi väl alla att det var en psykopat som hörde röster som mördade Anna.

Victor Gunnarsson kanske koms ihåg bättre som 33-åringen? Mannen som först misstänktes för mordet.
Efter Annas död greps också en man snabbt för att snart friges och ersättas av en annan skyldig som döms snabbare än en oljad blixt.

Återigen, jag tror inte på det här, jag menar bara att det nog finns utrymme för "färgskildringar" i Anna Lindhs politik och död liksom i Palmes.... det blir vad man gör det till och det kommer nog diverse sammansvärjningsteorier med tiden. Hur är det tex möjligt att en "psykopat" sätter kniven så perfekt? Hade han tur eller visste han vad han gjorde?.... Helt ärligt talat? Hur tydlig är bilden från N.Ks kamera? Hur vet man att det är Mijalovich? Han gick till frissan efter mordet och klippte sig? ;P RETAS IGEN ;)

Om ett vittne dyker upp nu alá Christer Petterson och friar Mijalovich från brottet och det visar sig att vi borde hållt kvar den ursprunglige misstänkte vad är det som säger att det inte dyker upp telegramspår och sydafrikaspår osv? Är det det som är färgstarkt? Eller är det den faktiska politiken som personen ifråga framför?

Mvh
Björn
Senast redigerad av 4 UrsusRex, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 mars 2004, 03:05

@Patrik

Oj du skrev ett inlägg medan jag skrev mitt förra och nu funderar jag på att ta bort mitt "retstickeinlägg" du verkar upprörd?

Jag menar inte att du glider in på politik (Det är där du stoppat in en 8O smiley)...jag menar att jag själv glider in på politik om jag ska fördjupa vad jag menar och som sagt skillnader i JFK och Palmemordet hör inte till Anna Lindh precis som du säger. Men vi kan ta det över P.M om du är intresserad som jag sa i det inlägget, men ärligt talat har jag ingen lust till det.


Men liksom du ogillar glorifieringen av Anna Lindh efter mordet ogillar jag glorifieringen av Anna Lindh såväl som Olof Palme efter mordet.... JFK wannabes skrev jag som en tafatt liknelse.

I stort håller jag väl med dig om jag förstår det rätt? Tycker bara det är trist att därmed säga att Anna Lindh var färglös politiskt för det var hon inte. Sedan så kan man som jag sa i det förra inlägget som du citerade tycka att Anna är färglös i jämförelse med Palme, ungefär lika färglös som Palme är jämfört med JFK..

Palme kan ha mördats av PKK Anna kan ha mördats av Turkiet.... om man ska tro media.
Han kan ha mördats för att ha hotat världsdemokratin USA (läs CIADiktaturen USA :oops: ooops - politik;) hon kan ha mördats för att ha hotat maffian. Det tenderar liksom bli efterkonstruktioner och "glorifieringar"... Vad hade hänt om Victor Gunnarsson häktats eller om Crister Petterson inte friats från misstanke? Vad hade hänt om Mijalovich inte dykt upp? Hur hade vi sett det då? Färgstarkare?

Och till Syvende och sist så är det väl kanske de vi talar om i tråden? Vad Anna Lindh kommer bli ihågkommen som? Och som sagt hon blir kanske ihåg kommen som en förhållandevis färglös politiker enligt vissa, enligt andra blir hon ihågkommen som en politiker som stred för det hon trodde på. Vilket förhoppningsvis stämmer överens med det socialdemokratiska partiprogramet, annars hade hon ju lurat väljarna. Det sista säger jag med tanke på att hon "vidarebefodrade vad Göran Persson säger och därmed var färglös" - jag håller inte med i det avseendet.
Men hon blir defenitivt ihågkommen för mordet och för ändringarna i den svenska allmänhetens direkta närhet till politikerna, för iom detta måste det ju bli en ändring på det? Mer säkerhet runt ministrarna menar jag?

Vad gäller politisk korrekthet tycker jag fortfarande ALLA politiker är just det, annars skulle de inte sitta i maktpossition, Ian Wachtmeister kom in i riksdagen för att han var just politiskt korrekt i ett sverige som är missnöjt med de konventionella partierna. Liksom Hitler en gång kom till makten på samma sätt, vad hade hänt om Wachtmeister haft större stöd i låt säga depressionstider?
Palme däremot har ju mkt riktigt retat gallfeber på fler! Men USA är/var knappast beroende av "The Bofors route" för sin illegala vapen/narkotika handel och de reparerade inga skador genom att mörda Palme snarare tvärtom. Jag tror i så fall mer på teorier om en inhemsk uppgörelse för att rädda den svenska "maktapparaten".... oj,oj jag kanske är benägen att tro att han faktiskt mördades på uppdrag av någon inser jag precis, men inte USA, Sydafrika eller PKK.
Nä isåfalll skulle jag tro mer på Palmes spiondagar under studenttiden. Teorier om att han spionerade för USAs räkning eller att han agerade dubbelagent för Sovjets räkning. I vilket fall var han med och byggde upp den svenska maktapparaten och underrättelsetjänsten för att sedan då de hela föll namnge spioner och delge dokument - I.B-affären. Var mordet beställt var nog det en troligare anledning och då liknar det iofs JFK-mordet alltmer. Ja,ja OK, Palme var inte politiskt korrekt och på så vis mer färgstark än Anna Lindh. Eller var han det? Han gick den tredje vägen och agerade vågmästare mellan stormakterna USA och Sovjet---- trodde han, i själva verket ville de inte ha någon inblandning och skötte sina förehavanden sinsemellan även under det kalla kriget. Palme var bortkollrad och missbedömde det mesta som hände utanför Sverige, vilket visar sig i Asiens ekonomiska uppsving iom Vietnam och Korea kriget samt Sovjetunionens fall. Enda anledningen att Palmes politik inte drev oss i total katastrof var att stormakterna var för upptagna av varandra, att sedan hålla på gubbar som Fidel Castro för sin egen vinnings skull anser jag vara allt annat än rakryggat. Palme var i det hänseendet tvärtemot vad allmänheten ges för bild, han var feg och spelades som en dräng åt tredjevärldens makthavare - däribland Castro.
Men vi talar som sagt om Anna Lindh och vad hon kommer bli ihågkommen som och jag för min del tror hon blir ihågkommen som så som jag skrev i mitt första inlägg ang en färglös Anna Lindh samt för att tillgängligheten till politikerna efter Anna Lindh mordet förändrades.

Mvh
Björn- som fortfarande inte är socialdemokrat, alltså inte därför jag fortsätter tjaffsa om det här...
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 31 gånger.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 30 mars 2004, 10:49

Patrik skrev:
Löwe skrev:Vid sidan av Göran Persson så var Anna Lindh, den politiker som kommunisterna mest kritiserade under sent 90-tal.
Vilket iofs inte är så underligt då hon i princip rapade upp vad Persson sa och av många sågs som hans efterträdare.
Jag tycker att du är lite väl raljant över Lindhs insatser ("rapa upp"). Med små insikter i det svenska statsskicket vet man att regeringen tillämpar så kallat kollektivt beslutsfattande. Med andra ord fattar man beslut gemensamt. Göran Persson och Anna Lindh ingick båda i den dåvarande regeringen, alltså hade de "samma" åsikter. Det finns även två andra aspekter:

1. Hon tyckte faktiskt som Persson. Det är inte olagligt och man är inte tvungen att tycka något kontroversiellt för att inte vara färglös som politiker.

2. Hon var utrikesminister. En klassisk princip vad gäller utrikespolitik är enighet utåt, mot omvärlden. Det är hon varken först eller sist med, och är inget mått på "färglöshet". En hel uppsjö färgstarka statskvinnor och -män har använt samma princip...

Vad gäller det lätt patetiska uttrycket "politiskt korrekt" säger jag inte mer om det än att det mest verkar användas som invektiv mot folk med andra åsikter, för att påvisa hur feg och tråkig den PK är som inte vill kasta ut invandrarna, anfalla Irak, knacka bög, förbjuda kvinnliga präster eller liknande (jag har uppsnappat beskrivningen "politisk korrekt" för alla dessa åsikter). Motsatsen är politiskt inkorrekt, vilket tydligen är något oerhört eftersträvansvärt.

Att hon efter mordet har gloriferats en hel del är en annan sak, man skall inte ge henne för stor betydelse och inte ta ut eventuella framtida storverk i förskott som det till viss del gjorts. Men man behöver heller inte "skriva ner henne" i överlägsen ton.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 mars 2004, 10:53

UrsusRex skrev:Oj du skrev ett inlägg medan jag skrev mitt förra och nu funderar jag på att ta bort mitt "retstickeinlägg" du verkar upprörd?
Upprörd? Det känns mer som du är upprörd.
UrsusRex skrev:Men liksom du ogillar glorifieringen av Anna Lindh efter mordet ogillar jag glorifieringen av Anna Lindh såväl som Olof Palme efter mordet.... JFK wannabes skrev jag som en tafatt liknelse.
Skilnaden mellan Lindh och dessa är dock så stor att det känns meningslöst att ens jämföra Lindh.
UrsusRex skrev:Tycker bara det är trist att därmed säga att Anna Lindh var färglös politiskt för det var hon inte.
Du har fortfarande inte lagt fram något som fått mig att ändra åsikt, snarare tvärt om så framstår Anna Lindhs politiska karriär som fullständigt ordinär för en politisk broiler. Jag tror du blandar ihop Lindh som person med henne som politiker. Det är möjligt att hon som person var färgrik, men som politiker var hon inte någon som varken sa eller gjorde något speciellt kontroversiellt.

Skriv svar