Anna.. förlust?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Mimosa
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 januari 2004, 13:52
Ort: Sparka på flygplan

Anna.. förlust?

Inlägg av Mimosa » 13 januari 2004, 22:07

8O Hi'ya all.. eller kanske man skulle säga "hej" iställe.. ?

Jag är ganska ny här men jag börjar med att fråga alla här som är historie fanatiker :P

Hur kommer vår "f.d" Utrikesminister påverka sveriges historia?
Om ni inte tror att hennes död kommer att förändra historien kan ni väl säga varför?






Det här mitt första inlägg så hata mej inte allt för mycket om detta anses vara tråkigt eller "uttjatat"... :wink:

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 13 januari 2004, 23:27

Faran med ämnet är att det riskerar att halka in på en politisk diskussion vilket inte uppmuntras (med goda skäl!!!) här på Forumet.

Men jag personligen tror inte det kommer ha mycken effekt i ett större perspektiv av den enkla anledningen att hon ju iallafall ersattes av en eller annan reserv precis som Palme.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Anna.. förlust?

Inlägg av Moonman » 13 januari 2004, 23:33

Mimosa skrev:8O Hi'ya all.. eller kanske man skulle säga "hej" iställe.. ?

Jag är ganska ny här men jag börjar med att fråga alla här som är historie fanatiker :P

Hur kommer vår "f.d" Utrikesminister påverka sveriges historia?
Om ni inte tror att hennes död kommer att förändra historien kan ni väl säga varför?






Det här mitt första inlägg så hata mej inte allt för mycket om detta anses vara tråkigt eller "uttjatat"... :wink:
Jag tror inte heller att hennes död kommer att påverka något speciellt mycket. Lite tips till dig som ny kan vara att använda sökfuktionen för att slippa vara orolig över att skapa nya trådar i uttjatade ämnen samt att inte göra så mycket mellanrum mellan meningar då citaten blir gigantiska :wink:

Välkommen hit!

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Anna.. förlust?

Inlägg av Lindir » 13 januari 2004, 23:38

Moonman skrev:... samt att inte göra så mycket mellanrum mellan meningar då citaten blir gigantiska :wink:
Annars är ju ett bra alternativ (för dig som är gammal :wink: ) att rensa i citatet och bara citera det du vill bemöta (t ex inte tomrummet) ...

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Anna.. förlust?

Inlägg av Moonman » 13 januari 2004, 23:45

Lindir skrev:Annars är ju ett bra alternativ (för dig som är gammal :wink: ) att rensa i citatet och bara citera det du vill bemöta (t ex inte tomrummet) ...
WOW! :wink:

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 januari 2004, 23:59

Jag håller med Fläsket. De rent politiska effekterna i regeringens arbete kommer nog snabbt att glömmas bort, eftersom hon ersätts. Det var värre när Palme blev skjuten, eftersom man då fick en tankeställare över Sverige som ett land där sådant inte händer, och sedan hela valsen för att hitta mördaren. Då hamnade väl bristerna i polisarbetet under kritik, och frågan om skydd för svenska politiker.

Nu kom frågan om skydd upp igen, men den hamnar kanske i skymmundan för kritiken mot den svenska mentalvårdens brister. Förhoppningsvis leder detta till mer resurser vad det gäller denna. Det finns för många som inte får adekvat vård i tid.

Användarvisningsbild
Roary
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 november 2003, 21:06
Ort: Östersund

Inlägg av Roary » 15 januari 2004, 22:06

Dûrion Annûndil skrev:Jag håller med Fläsket. De rent politiska effekterna i regeringens arbete kommer nog snabbt att glömmas bort, eftersom hon ersätts. Det var värre när Palme blev skjuten, eftersom man då fick en tankeställare över Sverige som ett land där sådant inte händer, och sedan hela valsen för att hitta mördaren. Då hamnade väl bristerna i polisarbetet under kritik, och frågan om skydd för svenska politiker.

Nu kom frågan om skydd upp igen, men den hamnar kanske i skymmundan för kritiken mot den svenska mentalvårdens brister. Förhoppningsvis leder detta till mer resurser vad det gäller denna. Det finns för många som inte får adekvat vård i tid.
Ett stort problem med palmemordet var/är att Palme sade vad han tyckte och gjorde sig ganska opopulär på den storpolitiska arenan. Att mordet sedan inte löstes fick nog många svenska politiker att tänka över hur mycket man igentligen vågar säga och detta ledde till en "fegare" svensk politik. Anna Lindh var en feg politiker som mördades av en galning, och jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle påverka den svenska politiken särskilt mycket.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 januari 2004, 22:17

Roary skrev: Ett stort problem med palmemordet var/är att Palme sade vad han tyckte och gjorde sig ganska opopulär på den storpolitiska arenan. Att mordet sedan inte löstes fick nog många svenska politiker att tänka över hur mycket man igentligen vågar säga och detta ledde till en "fegare" svensk politik.
Jag hänger inte riktigt med nu. Att Palme sade vad han tänkte och tyckte är inget nytt men jag tvivlar på att mordet fick Sverige att lägga sitt världsamvete i malpåse. Jag vågar påstå att det är en mer komplex förklaring till varför Sveriges förändrade retorik än ett mord.

/Martin

Användarvisningsbild
Roary
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 november 2003, 21:06
Ort: Östersund

Inlägg av Roary » 15 januari 2004, 23:11

Martin Lundvall skrev:
Roary skrev: Ett stort problem med palmemordet var/är att Palme sade vad han tyckte och gjorde sig ganska opopulär på den storpolitiska arenan. Att mordet sedan inte löstes fick nog många svenska politiker att tänka över hur mycket man igentligen vågar säga och detta ledde till en "fegare" svensk politik.
Jag hänger inte riktigt med nu. Att Palme sade vad han tänkte och tyckte är inget nytt men jag tvivlar på att mordet fick Sverige att lägga sitt världsamvete i malpåse. Jag vågar påstå att det är en mer komplex förklaring till varför Sveriges förändrade retorik än ett mord.

/Martin
Vad jag menade var inte att Sverige lade sitt "värdssamvete i malpåse", utan att politiker är människor som oss andra och de är inte dummare än att de blir rädda när en frispråkig stadsminister blir mördad. Vilka människor det är som sitter i toppen och deras erfarenheter påverkar undermedvetet politiken. Jag tror att palmemordet påverkade den svenska poliken (eller rättare sagt retoriken) i en stor utsträckning. Men självklart är förklaringen till vår nuvarande politik och retorik mer komplex än så..

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 januari 2004, 00:52

Det låter som om ditt resonemang går ut på att svenska politiker idag antar att Palme blev mördad för att han tog sig ton i internationell politik, alltså att han blev mördad av utländska meningsmotståndare? Och därefter tiger gärna svenska politiker internationellt? Om det är det du menar, så köper jag det inte, för svenska politiker i gemen, liksom befolkningen, utgår nog ifrån att det var en inhemsk person (låt oss kalla honom "Pettersson") som sköt Palme. Och inte har jag märkt att svenska politiker undviker att ta ställning och sticka ut hakan i inrikespolitiken... Om Svensk utrikespolitik nu är mesig, så har det mer ideologiska/realpolitiska orsaker.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 16 januari 2004, 04:20

DEt är svårt att se in i framtiden mer än ett par år, men vilka aspekter av Anna lind och Olof Palme morden kan framtida historiker tänkas belysa.

För att hålla detta totalt opolitiskt tror jag att psykverksamheten kommer att genomgå förändringar, och våran syn på vården av psykiskt sjuka. Denna fråga är ju i allra högsta grad relevant i Anna Lind rättegången.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 16 januari 2004, 15:52

Läser i aftonbladet om vad journalisten tror var anledningen till mordet:
Då för slumpen Anna Lindh i hans väg. En vacker, flickaktig, framgångsrik kvinna som med hela sin uppenbarelse blir som ett hån mot hans utanförskap, hans värdelöshet, hans febriga nöd och bittra törst.
Raseriet växer och ackumuleras inom honom. Han hänger sig fast. Har henne till sist nästan fångad i en fälla.
Då kommer det. Exploderar. Allt det grumliga raseriet mot allt han känner sig berövad. Han hugger vilt och ursinnigt mot den ljusa kvinnan med det öppna leendet, stöter i rörelser som utöver allt annat iscensätter en klassisk förnedring av hans offers kön.
Jag tror ju att han hade ett annat motiv för mordet, och att han spelar att han hörde röster för att bli dömd till sluten psykiatrisk vård.

Morot
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:05

Inlägg av Morot » 16 januari 2004, 18:06

Schwalbe skrev:Läser i aftonbladet om vad journalisten tror var anledningen till mordet:
Då för slumpen Anna Lindh i hans väg. En vacker, flickaktig, framgångsrik kvinna som med hela sin uppenbarelse blir som ett hån mot hans utanförskap, hans värdelöshet, hans febriga nöd och bittra törst.
Raseriet växer och ackumuleras inom honom. Han hänger sig fast. Har henne till sist nästan fångad i en fälla.
Då kommer det. Exploderar. Allt det grumliga raseriet mot allt han känner sig berövad. Han hugger vilt och ursinnigt mot den ljusa kvinnan med det öppna leendet, stöter i rörelser som utöver allt annat iscensätter en klassisk förnedring av hans offers kön.
det där är nog det lägsta vidrigaste skitet som aftonbladet någonsin har skrivit.. att vara journalisten som fantiserat fram det där kan inte vara något att vara stolt över..

någon skrev på mediekritik gruppen:
Gunnar Thorell - http://groups.yahoo.com/group/mediekritik skrev: Det var ja-sidan i kampanjen för Euron som med ett överskott av pengar tagit till allt grövre knep. Jättebilden på Anna Lindh ansågs kunna möra upp de obeslutsamma och påverka särskilt kvinnorna ( som klokt nog var keptiska mot ja-sidan ).
Alltså... å ena sidan skär man ner psykiatrins o socialtjänsten resurser i år efter år - å andra sidan argumenterar man för fortsättningen av detta genom en sorts lugnande helgonbilder av framträdande politiker.
Vad man skapar är en maximal provokation hos människor som är i obalans o lider av psykos.
Vilket för mig iaf låter som en otroligt mer trovärdig anledning till varför det slog slint i skallen på honom, än att det var för att anna lindh var jättesöt och blond..

Att söka hjälp år efter år och inte få det, pga besparingar inom psykvården, och sedan se en av medlemmarna i regeringen gå runt inne på det fina varuhuset och glatt spendera pengar utan att någonsin själv ha behövt söka hjälp för att hon mått så dåligt att hon knappt velat resa sig upp ur sängen på morgonen, kan säkert få tokstollar att tappa den lilla kontroll de har..

aftonbladetjournalisten verkar iaf vara om inte mer så iaf lika störd som den åtalade..

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 16 januari 2004, 18:43

Vänligen försök att hålla diskussionen så ickepolitisk som möjligt. Det går att belysa detta ämne ur ett Historiskt perspektiv.

/Robert Sköld

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 16 januari 2004, 21:12

Hej!

Hur utrikesminister Anna Linds död kommer att påverka framtiden är svårt att avgöra. Vad man däremot kan göra är att undersöka hur motsvarande mord i andra länder har påverkat framtiden.

Först måste man göra en lista över vilka ministrar/presidenter/statsledare osv, som har dödats.

Jag börjar så kan ni andra fylla på (1800- och 1900-tal räcker):

Abraham Lincoln 1865
Franz Ferdinand 1914
JFK och Robert Kennedy 1960-talet
Olof Palme 1986 (det var väl 1986, annars blir det pinsamt:))

Skriv till några namn, därefter kan vi börja resonera kring hur deras död påverkade framtiden.

Mvh artur

Skriv svar