Hjälp! >>KoreaKriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
AcidBurn
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 januari 2004, 15:43
Ort: Skåne, Furulund

Hjälp! >>KoreaKriget

Inlägg av AcidBurn » 11 januari 2004, 15:57

Hejsan hej
Ska hålla ett ca 20min långt föredrag om koreakriget, tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig fånga lyssnarna. Har ni några bra synpunkter eller liknande, kanske nån intressant hemsida? :)

Backstugusittaren
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 januari 2004, 14:51
Ort: Västmanland

Inlägg av Backstugusittaren » 11 januari 2004, 16:36

Det kan ju vara bra att börja med en kort historik om kalla krigets orsaker och FNs besvärliga sitts under den här tiden. Kommunistskräcken i USA och relationen mellan Kina och Sovjet... Bara som några ingångsspår.

Vet inte hur mkt du vet redan eller på vilken nivå du är akademiskt, men till att börja med kan du ju kolla det som finns här:

http://www.skalman.nu/korea/

:)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 12 januari 2004, 09:49

Beskriv gärna förhållandet emellan Mcarthur och presidenten, även landstigningen i Inchon där det hängde på ett hårstrå, det fanns även ett svenskt MASH-sjukhus med har jag för mig och att formellt så är det forfarande krig i Korea.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 januari 2004, 11:31

En liten kuriosadetalj. Jag har för mig att de som jobbade på det svenska sjukhuset blev underställda USA. Detta innebar att de svenskar som eventuellt deserterade kunde ställas inför amerikansk krigsrätt. De hade då kunnat bli dömda till döden.

Jag är jätteosäker på detta fast jag tänkte bara på att det kunde vara intressant. Är det någon som kan bekräfta eller dementera.

Om jag har rätt så tror jag inte att det hade gått så långt att USA hade låtit avrätta deserterande svenskar.

/Martin

Rob Graves
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 3 januari 2004, 01:45
Ort: Uppsala

Inlägg av Rob Graves » 12 januari 2004, 15:45

Du kan också ta upp att det är det enda krig (förutom Gulfkriget -91) där FN legitimerat en internationell intervention och där den internationella koalitionen slogs under FN-flagg och tilldelades FN-medaljer av generalförsamlingen.

Sovjetunionen bojkottade säkerhetsrådet i juni 1950 när Nord Korea invaderade och USA lyckades få igenom en resolution där FN rekommenderade medlemsstaterna att "furnish such assistance to the republic of Korea as may be necessary to repel the armed attack and to restore international peace".

Efter det tog SU upp sin plats i säkerhetsrådet och några FN-sanktionerade insatser blev det inte förrän 1991 när the evil empire låg i ruiner och Ryssland ville ha ett närmare samarbete med väst och Kina uppenbarligen inte ville isolera sig.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 12 januari 2004, 19:39

Det kan vara bra att du kollar i källor efter 1991 efterso det har framkommit en hel del info efteråt. I dessa har det framgått att den Nordkoreanske diktatorn lyckades spela ut både Stalin och Mao mot varandra för att få deras stöd under invasionen av Sydkorea.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 januari 2004, 20:57

Kanske en petitess, men anledningen till att Sovjetunionen var frånvarande vid säkerhetsrådets möte där man beslutade att stödja Sydkorea, är att det var oklart huruvida man skall tolka reglerna som att alla säkerhetrådmedlemmar måste vara närvarande för beslut, eller som att beslut kan fattas av de närvarande säkerhetrådsmedlemmarna. I vissa översättningar tolkas det på ena viset, i andra på det andra viset. Båda sidorna valde naturligtvis att tolka det på sitt sätt, och frågan är hur lagligt beslutet var alltså.
Har jag för mig, från boken Koreakriget i Svensk debatt av Barry Holmström.

Skriv svar