Vietnam och KPML(r)

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 17 december 2003, 17:50

Löwe skrev:
Solitaire skrev:Opionsbildningen (pacisfistisk eller ej) var nog värd mer för vietnameserna än några luftvärnskanoner skulle jag tro.
Cyniskt eller ej, men jag tror ej så. Anledning: USA lämnade Vietnam p.g.a. att kriget slukade enorma resurser. Detta var anledningen till krigströttheten. Inte att USA:S folk ville ha fred av ideologiska skäl, även om man kunde önskat att mer än en minoritet ville det.
Jag menade då enstaka luftvärnskanoner/frivilliga skickade från Sverige kontra opionsbildning i Sverige av KPML(r) eller andra grupper. Russelltribunalen hölls ju i Sverige för att ta ett exempel på på fredlig verksamhet mot kriget.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 17 december 2003, 19:56

Inflikning, men om KPLMr skramlade medel till en lv-kanon så var det väl snarare så att de skramlade till medel för inköp av en kanon från Sovjet, och att denna kanon sändes direkt till Vietnam?
För hur sjutton skulle en privat organisation kunna köpa in en sådan pjäs i Sverige?

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 17 december 2003, 21:27

Antagligen var det bara pengar som skickades från Sverige.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 januari 2004, 22:11

Förmodligen tror jag precis som Solitaire. Stödet och utbytet mellan de båda kommunistpartierna var emellertid starkt, som löwe påpekade. Vietnams kommunistparti sände (och sänder?) representanter till KFML(r)/KPML(r);s kongresser, och vice versa förekom det att KFML(r) skickade representanter som deltog Vietnams partis verksamhet.

/Robert Sköld

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Inlägg av Besuchov » 9 januari 2004, 09:50

tryggve skrev:Inflikning, men om KPLMr skramlade medel till en lv-kanon så var det väl snarare så att de skramlade till medel för inköp av en kanon från Sovjet, och att denna kanon sändes direkt till Vietnam?
För hur sjutton skulle en privat organisation kunna köpa in en sådan pjäs i Sverige?
De var säkert mycket medvetna om att det inte skulle bli någon faktiskt kanon utan det hela rörde sig säkert om en markering.

Rob Graves
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 3 januari 2004, 01:45
Ort: Uppsala

Inlägg av Rob Graves » 9 januari 2004, 15:40

Löwe skrev:Så vitt jag vet blev det aldrig av.

Däremot har KPML(r) än idag goda kontakter med Vietnams statsbärande parti. En anledning var att vietnameserna blev överraskade att ett litet land i norra Europa ställde upp vita män för att slåss mot USA.
Du menar parti va? :)
Löwe skrev:Den största nyttan för FNL gjorde KPML(r) annars genom att samla ihop pengar till en luftvärnskanon, något som det blev ett j*vla rabalder om på den tiden. Anledningen till att de ville det, var att partiet principfast avvisade övriga vänsterns pacifism som naiv, och orealistisk. Säga vad man vill om kommunismen, men nog ligger det väl tyvärr en viss sanning i detta resonemang?
Skumt, ju mer vänster man var desto mer antikrig och -försvar borde man vara. Jag har alltid knutet vänsterns (borträknat S) pacifism till att de alltid ville ha röda armén och inte den egna.

Lenin sa ju att Sovjetstaten inte kunde existera bredvid de imperialistiska staterna och förr eller senare skulle en part segra, bla därför skapades röda armén, för att föra revolutionen utomlands.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 9 januari 2004, 16:40

Rob Graves skrev:Lenin sa ju att Sovjetstaten inte kunde existera bredvid de imperialistiska staterna och förr eller senare skulle en part segra, bla därför skapades röda armén, för att föra revolutionen utomlands.
Oj! Verkligen? Vad intressant! Vilken är din källa för detta uttalande?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 9 januari 2004, 16:54

Det är detta i ditt påstående som jag ställer mig frågande inför:
bla därför skapades röda armén, för att föra revolutionen utomlands.
Den kopplingen gjorde aldrig Lenin, tvärtom:
Ur Tal till Moskvasovjeten, 23 april 1918
We are a revolutionary working class contingent that has advanced to the forefront, not because we are better than other workers, not because the Russian proletariat is superior to the working class of other countries, but solely because we were one of the most backward countries in the world. We shall achieve final victory only when we succeed at last in conclusively smashing international imperialism, which relies on the tremendous strength of its equipment and discipline. But we shall achieve victory only together with all the workers of other countries of the whole world.... Our backwardness has put us in the forefront, and we shall perish unless we are capable of holding out until we receive powerful support from workers who have risen in revolt in other countries
Däremot talade Trotskij om "Den permanenta revolutionen", där denna fördes vidare från land till land. Det var Trotskij som skapade Röda armén, jag vet inte om du blandar ihop Lenin och Trotskij?

Rob Graves
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 3 januari 2004, 01:45
Ort: Uppsala

Inlägg av Rob Graves » 10 januari 2004, 00:21

Läste det i Den ryska revolutionen av Richard Pipes, s 210 f. Läste det igen nu och det är väl öppet för tolkning om armén skulle används till försvar eller anfall (var det inte Trotsky som vill attackera Indien redan 1919 =). Han är ju rätt tydlig med att någon fredlig samexistens inte är möjlig och att det kommer bli blodiga konflikter mellan Sovjetstaten och väst. Pipes tolkar det i meningarna innan citatet som att bolsjevikerna behövde armén för att föra revolutionen utomlands. Det var nog där jag fick det ifrån.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 13 januari 2006, 16:06

Hej gamla tråd!
Rob Graves skrev:Läste det i Den ryska revolutionen av Richard Pipes, s 210 f. Läste det igen nu och det är väl öppet för tolkning om armén skulle används till försvar eller anfall (var det inte Trotsky som vill attackera Indien redan 1919 =). Han är ju rätt tydlig med att någon fredlig samexistens inte är möjlig och att det kommer bli blodiga konflikter mellan Sovjetstaten och väst. Pipes tolkar det i meningarna innan citatet som att bolsjevikerna behövde armén för att föra revolutionen utomlands. Det var nog där jag fick det ifrån.
Man kan ju notera att Sovjetunionen blev anfallen först av de europeiska stormakterna (+USA) så att det inte kunde nli tal om fredlig samexistens var redan bevisat s a s.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 13 januari 2006, 19:54

Ska vi återgå till Vietnam?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 14 januari 2006, 09:51

Löwe skrev:Ska vi återgå till Vietnam?
Det tycker jag. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

svenska frivilliga till Vietnam

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 februari 2006, 09:19

Hej alla Vietnamintresserade!
Gutekrigaren skrev:
Löwe skrev:Ska vi återgå till Vietnam?
Det tycker jag. :)

Mvh Petter
Sagt och gjort!

Frank Baudes bok Mot strömmen är som sagt rätt intressant - även om jag inte orkat läsa hela.

Jag har två kommentarer till den:

Affischen med texten KLASSOLIDARITET - LUFTVÄRNSKANON TILL NORDVIETNAM (finns i Baudes bok) är undertecknad både av KPML(r), SKU(ml) och SKS(ml). Det som avbildas på affischen är ett grovt kanonrör utan slutstycke - bara ett tjockt rör alltså PLUS ett luftvärnsrobotbatteri som ser ut som det är av typen Hawk. Och så ett postgironummer där man kunde sätta in bidrag för "kanonen".

Vad skrev Baude då om "kanonen"? Jo (s. 63) "Syftet var naturligtvis inte att skicka någon kanon, det hade väl knappast låtit sig göra, utan att understryka vietnamesernas självklara rätt att med vapen bekämpa inkräktaren som förde ett orättfärdigt krig."

Jag har ej funnit något i boken om svenska frivilliga till Vietnam för att strida mot amerikansk trupp (eftersom jag inte läst 100% av bokens text kan jag ha missat något, men...jag tror inte det). Däremot står det på s. 127 om hur år 1979 "ett hundratal av våra kamrater över hela landet förklarat sig villiga att åka till Vietnam" för att "delta i en internationell styrka på Vietnams sida". Då gällde det alltså att strida mot den kinesiska krigsmakten, ej den amerikanska.

Tyvärr skriver Baude väldigt lite om vad som egentligen hände med de svenskar som "förklarat sig villiga". Men man kan väl läsa mellan raderna att de aldrig lämnade Sverige. Eller hur tolkar ni: "Av vietnameserna togs detta initiativ emot mycket positivt. Naturligtvis använde sig kamraterna i Vietnam av vårt erbjudande i sin inhemska propaganda, men frågan är väl om vår svenska styrka skulle haft någon annan plats att fylla än i propagandan för detta folk som i decennier tvingats att med vaoen i hand slåss för sin nationella suveränitet."

Icke desto mindre är denna frivilligrörelse rätt fascinerande måste jag säga. Vore trevligt om någon här kunde skriva en C-uppsats eller artikel i ämnet, eller bara för sitt höga nöjes skull ta reda på hur den svenska frivilligrörelsen för Vietnam blev till, om den någonsin sammankallades och om den tränades på något sätt etc. Kolla förslagsvis i KPML(r):s tidning 1979 (fjärrlåna från KB) och kontakta sedan Baude själv.

Och fanns det verkligen inte några svenskar som seriöst funderade på att fara till Vietnam och strida mot USA??? Med tanke på tidsandan och den massiva opinionen borde ju åtminstone någon plan ang. svenska frivilliga ha diskuterats inom antingen KPML(r) eller något annat mindre vänsterparti? Att det fanns svenska medborgare som for till Vietnam och stred där på USA:s sida är ju bevisat. Min medförfattare och jag berättar kort om de två som bevisligen for och var med (i marinkåren) och anger källor etc i Svenskar i krig.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 2 februari 2006, 11:11

Jag måste lägga till en liten kommentar. FNL-rörelsen var betydligt bredare än vad man kan få intryck av i den här tråden. Den absoluta majoriteten av deltagare hade INTE politisk tillhörighet i "avgrundsvänstern". Tvärtom så var FNL-rörelsen i högsta grad ett exempel på en tvärpolitisk verksamhet. Den var också speciell på det viset att den inte hade grundats av några etablerade politiska organisationer. Den växte fram helt vid sidan av de politiska partierna. Precis som Palestinarörelsen, som ju var samtida. På den tiden var det nämligen inte "comme il faut" att vara medlem i den typen av organisationer.

MEN "bokstavssekterna" på yttersta vänsterkanten gjorde sitt yttersta för att "ta ledningen och makten". Därför att man givetvis såg möjligheten av att stärka sin egen position och värva sympatisörer.

Så till själva saken. Jag var politiskt aktiv under de åren och hörde aldrig talas om någon kampanj för att sända frivilliga till VietNam. De hade för övrigt knappast gjort någon som helst nytta där - snarare varit i vägen. Men jag deltog inte heller i bokstavssekterna eller i de inre kretsarna. Däremot var det många som reste till Palestina för olika former av humanitärt arbete. Men det gick rykten om att vissa av dessa fick en helt annan form av utbildning (= militära ting). Om det är sant vetes icke.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 februari 2006, 12:39

Det kanske gick med de svenska frivilliga - som med Saddams Mänskliga Sköldar - dom smalt bort
när det small.... :lol: Varjag

Skriv svar