Vietnam och KPML(r)

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Vietnam och KPML(r)

Inlägg av Robert Sköld » 15 december 2003, 00:17

När Vietnam 1978 anföll Kambodja sände enligt http://www.ne.se Kina en straffexpedition in i Vietnams norra provinser (1979). Enligt KPML(r):s skrift över partiets historia, erbjöd man en frivilligstyrka på 100 man. Vet någon fall denna styrka var något annat än en officiell sympati med Vietnam, eller fall den verkligen sändes till Vietnam. SÄPO torde ju ha haft koll på partiet, och skulle väl knappast tillåta detta?
Tyvärr nämner inte minnesskriften något mer om denna styrka, vilket jag tolkar som att det inte blev mer än ord av den.

/Robert Sköld

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 15 december 2003, 09:15

Nu är jag inte inne (längre) med i de kommunistiska partiers irrgångar, vet dock att någon utav dem sympatiserade med Kinas syn.

Kort sagt, var det till Vietnams stöd mot Kina denna minikompani skulle skickas, eller till Kinas hjälp i kriget i Vietnam???

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Re: Vietnam och KPML(r)

Inlägg av Solitaire » 15 december 2003, 14:40

Robert_Kropotkin skrev: Enligt KPML(r):s skrift över partiets historia, erbjöd man en frivilligstyrka på 100 man. Vet någon fall denna styrka var något annat än en officiell sympati med Vietnam, eller fall den verkligen sändes till Vietnam.
Det borde väl ha stått i skriften om de åkte eller inte.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 december 2003, 15:01

Tycker att det borde stått jag med Solitaire, men det gör det inte!

Stefan// Det var till Vietnams hjälp som truppen skulle sändas, Kinas form av kommunism stod inte så högt i kurs inom partiet vid denna tid.

Vill passa på att tacka Varjag för ytterligare ett av alla hans nyanserade inlägg, som av förståeliga skäl togs bort.


/Robert Sköld

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 15 december 2003, 17:54

Under den amerikanska kriget i Vietnam fanns det också svenskar som erbjöd sig att delta som frivilliga men de blev nekade med motiveringen att de skulle göra större nytta för FNL hemma i Sverige. Har jag läst någonstans... Minns inte var men det låter sannolikt för min del.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 15 december 2003, 17:59

Så vitt jag vet blev det aldrig av.

Däremot har KPML(r) än idag goda kontakter med Vietnams statsbärande parti. En anledning var att vietnameserna blev överraskade att ett litet land i norra Europa ställde upp vita män för att slåss mot USA.
Den största nyttan för FNL gjorde KPML(r) annars genom att samla ihop pengar till en luftvärnskanon, något som det blev ett j*vla rabalder om på den tiden. Anledningen till att de ville det, var att partiet principfast avvisade övriga vänsterns pacifism som naiv, och orealistisk. Säga vad man vill om kommunismen, men nog ligger det väl tyvärr en viss sanning i detta resonemang?

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 15 december 2003, 18:06

Opionsbildningen (pacisfistisk eller ej) var nog värd mer för vietnameserna än några luftvärnskanoner skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 december 2003, 18:18

Löwe jag tror tom. att de kallade den övriga Vietnamrörelsen för "Borgerlig Humanism". Luftvärnskanonen skulle de dock inte skickat till Vietnam, med hänsyn till SÄPO, enligt Frank Baudes bok i alla fall.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 16 december 2003, 01:27

Vad heter Baudes bok? Jag tittade i en annan bok Från mörkret stiga vi mot ljuset och där hittade jag ingenting om detta.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 16 december 2003, 02:05

Frank baudes självbiografi/partihistoriska bok heter "Mot strömmen".
Mycket läsvärd faktiskt, och befriad från det mesta av den propaganda man kunde ha väntat sig.

/Robert Sköld

hazze9999
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 juli 2003, 12:04
Ort: Singapore

Inlägg av hazze9999 » 16 december 2003, 15:45

VietNam motsade sig i princip all hjälp av trupp utifrån, skulle vara till mer besvär än nytta, utbildning, geografi klimat osv.
VietNam accepterade pengar men inte till specifika ändamål utan dom ville fritt disponera ev. gåvor.
Enda riktade gåvan vad jag vet togs emot var minsökare tillverkade av "Ingenjören för fred" som fanns bl.a på KTH, fanns det mera?

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 16 december 2003, 18:25

Och Lv-rorbotar, jag tror inte detillverka alal SA-2 guidelines själva

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 16 december 2003, 18:36

Mrkos skrev:Och Lv-rorbotar, jag tror inte detillverka alal SA-2 guidelines själva
Vi pratar om eventuellt stöd från KPML(r) eller andra grupper i Sverige inte från den Sovjetiska statsmakten.

Mukko
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 maj 2003, 09:12
Ort: Linköping

Inlägg av Mukko » 17 december 2003, 10:11

Knutna nävar - Balladen om Ho Chi Minh säger en del om KPLMR:s åsikter :wink: . Nej, jag är inte kommunist :wink:.

Hm, vore intressant att veta mera om vad de hade för stöd till FNL.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 17 december 2003, 17:07

Solitaire skrev:Opionsbildningen (pacisfistisk eller ej) var nog värd mer för vietnameserna än några luftvärnskanoner skulle jag tro.
Cyniskt eller ej, men jag tror ej så. Anledning: USA lämnade Vietnam p.g.a. att kriget slukade enorma resurser. Detta var anledningen till krigströttheten. Inte att USA:S folk ville ha fred av ideologiska skäl, även om man kunde önskat att mer än en minoritet ville det.

Skriv svar