USA:s terror i Nicaragua

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

USA:s terror i Nicaragua

Inlägg av Ingmar » 30 maj 2002, 01:46

Sedan början av 1900-talet (spansk-amerikanska kriget) har USA sett Latinamerika som sin "backyard" där de kan kriga och styra hur de vill. Högerdiktaturer, bananrepubliker och marionettregeringar har blivit ord som ständigt förknippas med de latinamerikanska länderna.

Jag hoppas att vi här kan diskutera kring USA:s roll i Nicaraguas (och gärna även El Salvadors) inbördeskrig. Det är intressant delvis därför att rapporteringen var så minimal att många i väst knappt ens kände till att något inbördeskrig pågick, och delvis apropå att USA för en tid sedan kallades till internationell domstol som följd av statsterrorn i Nicaragua. Denna kallelse, liksom de många ursäkter som krävts, viftades dock bort av USA:s regering.

En smärre sammanfattning (1936-89):

Sedan 1936 hade familjen Somoza styrt Nicaragua med järnhand. En motståndsgrupp växte fram bestående av arbetare, bönder och studenter. De kallade sig sandinisterna (för att hylla den sedan länge döde frihetskämpen Sandino) och de inledde ett gerillakrig mot Somozas milis. 1979 kom sandinistoffensiven som störtade den tredje Somoza-diktatorn. USA, som stöttat den tidigare högerdiktatorn och som länge haft både militära och ekonomiska intressen i Nicaragua, reagerade med några bomber över huvudstaden Managua, men efter två dagar var sandinisternas seger ett faktum. Efter några dagars folkfest installerades sandinisternas vänsterregering.

** Det är här, under perioden 1979-82, som märkliga saker händer i USA. För President Jimmy Carter, som noga iakttagit sandinisternas nya regering, börjar tycka att sandinisterna faktiskt har lyft landet och att det faktiskt ser ganska bra ut för det Nicaraguanska folket sedan sandinistrevolutionen 1979. I denna vevan genomför Carter en misslyckad militär räddningsaktion i någonstans i arabvärlden - långt bort från Nicaragua - och detta resulterar så småningom i att han förlorar presidentvalet varvid republikanernas Ronald Reagan tar över. Reagan vill föra en hårdare politik mot Nicaragua och anklagar snart sandinisterna för att hjälpa Sovjet och Kuba med att skicka in vapen till El Salvadors rebeller. **

Sandinisterna förnekade Reagans anklagelser men Reagan vill, som sagt, föra en hård politik mot Nicaragua och beordrar CIA att utbilda en högergerilla, Contras, bl.a. bestående av ihopsamlade rester av Somozas gamla högermilis. Contras startar ett långt och blodigt inbördeskrig mot regeringens trupper. Reagan skickar regelbundet in bombflyg till stöd åt Contras. Trots att sandinisterna vinner det demokratiska valet 1984, fortsätter inbördeskriget och Reagans kompromisslösa stöd till Contras. Kriget intensifieras 1986-87 och någon gång 1989 är kriget slut. Man vet idag fortfarande inte hur många civila offer som krävdes - men man vet att tusentals saknas än idag och att man fått ägna de senaste 10 åren åt att leta lik, röja minor och bygga upp de skolor och sjukhus som förstörts av Contras och USA:s bomber.

Det finns, för den som vill läsa mer om USA:s roll, en CIA-veteran och marinkårsmajor som ägnat tid åt att berätta vad som egentligen hände:
http://serendipity.magnet.ch/cia/stock1.html

En annan relaterad sida:
http://www.soaw.org/index.html

Jag hoppas att jag varit någorlunda korrekt och objektiv i sammanfattningen ovan, annars rätta mig.

Frågor man kan ställa sig är vad som egentligen hände i vita huset åren 1979-81 och hur det påverkade Nicaragua. En annan intressant sak är Iran/Contras härvan, som till Reagans stora förtret flöt upp till ytan. Är det någon som vet mer om den, så skriv gärna om den!

mvh Ingmar

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 30 maj 2002, 13:23

Nicaragua är kanske det bästa exemplet på USAs eviga kamp för friheten. *suck*

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 30 maj 2002, 20:34

Frågor man kan ställa sig är vad som egentligen hände i vita huset åren 1979-81 och hur det påverkade Nicaragua.
Jimmy Carter var aldrig enbart positiv till utvecklingen utan han stödde oppositionen i Nicaragua genom pengadonationer och dyl för att försöka påverka landets politik till höger.
Anledningen var väl troligtvis att Sandinisterna hade köpt Sovjetiska vapen under befrielsekriget och USA hade en ganska paranoid inställning till alla som hade kontakter med Sovjet.
När Reagan kom till makten så blev det betydligt värre och det var ju inte bara politiken mot Nicaragua som skärptes utan mot alla potentiella fiender i världen.
Av alla Amerikanska presidenter i modern tid är ju trots allt Jimmy Carter den enda som försökt föra en någotsånär humanistisk politik i omvärlden och inte bara tänka på väljar siffror och bidragsgivare.
Det ser man ju t.o.m nu när han försöker lugna krigshetsaren Bush.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 31 maj 2002, 20:21

någon som kan ge fler exempel på länder där USA installerat USA-vänliga marionett regeringar etc, för det tycks vara så många så många :|
ge gärna exempel på hur det påverkade landet oxå, blev det bättre eller sämre (tror på det sista tyvär).

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 31 maj 2002, 20:51

Jag kan väl räkna upp några :
Iran , Chile , Grekland , Indonesien , Guatemala.
Chiles diktator Pinochet behöver jag väl knappast presentera och dom andra länderna orkar jag inte redogöra för nu.
Men hur det gick på Indonesien känner du väl till , c:a 500 000 döda plus 200 000 när Indoneserna gick in i östtimor.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 1 juni 2002, 03:21

jo jag kände till dem men inte var, hur och varför, bakgrunden du vet.
När du orkar kan du ta det, men det är inte brottom, I have all the time in the world :wink:

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 4 juni 2002, 00:11

Guatemala just, är ett liknande exempel på USA:s statsterror i Latinamerika.

Folket i Guatemala hade i början av 50-talet valt en señor Arbenz till president. Alltså, en demokratiskt vald liberal regering. Men señor Arbenz ville omfördela jorden i Guatemala, och detta därför att en majoritet av befolkningen levde under fattighetsgränsen. Det amerikanska fruktföretaget United Fruit Company, som exploaterade en stor del av Guatemalas jord, blev upprörda över denna jordreform.

Fruktföretaget hade nära kopplingar till USA:s maktelit och snart hade CIA organiserat en statskupp som störtade Arbenz regering. En militärregim tillsattes, vilket ledde till ett av 1900-talets blodigaste inbördeskrig med över 200 000 dödsoffer. Trots fredsfördraget på 90-talet härjar fortfarande dödsskvadroner i Guatemala. Tortyr förekommer fortfarande och fackföreningar är mer eller mindre bannlysta.

United Fruit Company skördar än idag sina frukter i det fattigaste av Latinamerika, och säljer bl.a. Chiquita bananer.

/mvh Ingmar

Niklas Norberg
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 juni 2002, 20:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Niklas Norberg » 4 juni 2002, 11:04

Den internationella domstolens dom i fallet ska finnas på http://www.icj-cij.org/icjwww/icases/in ... 860627.htm, men jag hade problem med att koppla up mot servern. USA dömdes till skadestånd, men erkände inte domen. Nicaragua gick sedan till FN där USA la in sitt veto. Det är en dålig del av USA:s historia.

mvh
/Niklas
1.2 Die Welt zerfällt in Tatsachen

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 4 juni 2002, 16:25

United Fruit Company skördar än idag sina frukter i det fattigaste av Latinamerika, och säljer bl.a. Chiquita banane
Samma företag som såg till att Pinochet kom till makten i Chile.
Undrar hur företagsledningen kan sova om nätterna.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 6 juni 2002, 01:24

när inträffade den senaste liknande händelsen då?
För inte har ngt liknande inträffat nyligen, eller?
Kan ju inte finnas hur många länder som helst kvar som inte exploaterats och förstörts, så pågår detta fortfarande?

usch o fy :cry:

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 27 mars 2002, 23:26
Ort: AVC

Bra bok

Inlägg av Hillstrom » 6 juni 2002, 02:13

Metmask:

Jag skulle vilja rekommendera en mycket bra bok i ämnet, "CIA och USA:s verkliga utrikespolitik" av William Blum. Den sammanfattar alla amerikanska interventioner från 1945 och framåt. Och de är många...

För övrigt så är den utgiven av Epsilon Press, hemsidans adress är:

http://www.epsilonpress.se

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 6 juni 2002, 17:07

när inträffade den senaste liknande händelsen då?
För inte har ngt liknande inträffat nyligen, eller?
Kan ju inte finnas hur många länder som helst kvar som inte exploaterats och förstörts, så pågår detta fortfarande?
Jag skulle vilja påstå att Afghanistan var ett liknande exempel , och Irak blir antagligen nästa.
Det är givetvis inte riktigt samma sak som Nicaragua men det är ändå invasion av länder och mord.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 7 juni 2002, 01:50

och före det Jugoslvien...

Nån som tror att USA skulle ha hjälpt kuwait i gulf-kriget om de inte hade haft olja, alltså om det var helt tomt och bara öken?
jag tvivlar faktiskt lite...

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 7 juni 2002, 10:55

metmask skrev:och före det Jugoslvien...

Nån som tror att USA skulle ha hjälpt kuwait i gulf-kriget om de inte hade haft olja, alltså om det var helt tomt och bara öken?
jag tvivlar faktiskt lite...
Håller med dig där

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg nr 300

Inlägg av Relay » 7 juni 2002, 11:08

Tänkte att slösa inlägg nr 300 på nåt bättre än skryt denna gång. Denna tråden är intressant men va dskit jag fåt i MSNs chat genom åren då jag hävdat liknande saker ni pratat om på denna tråden.

Men USA ser ju Latin och Sydamerika som sin privata bakgård som man anser sig ha fullständig rätt att lägga sig i. Från att ha varit en koloni så är USA idag en kolonialmakt modell GLOBAL.

Låg inte USA bakom kuppen i Chile som förde Pinochet till makten??
Och vem stödde militärdiktaturen i Argentina egentligen??

Skriv svar