Chrustjov
Chrustjov
Alla har väl sett den berömda bilden av Nikita Chrustjov när han i FNs talarstol tar av sig skon och dunkar den i just talarstolen, för att vinna gehör hos åhörarna. Jag har alltid trott att detta faktiskt har hänt, men häromdagen fick jag höra att det är en påhittad scen och att fotot är förvanskat, att det i själva verkat var i Duman, o s v....
Vet någon vad som är sant?
Re: Chrustjov
Nog har det hänt, men idag med alla konspirationsteorier som florerar blir man ju lätt paranoid.tornros skrev:Alla har väl sett den berömda bilden av Nikita Chrustjov när han i FNs talarstol tar av sig skon och dunkar den i just talarstolen, för att vinna gehör hos åhörarna. Jag har alltid trott att detta faktiskt har hänt, men häromdagen fick jag höra att det är en påhittad scen och att fotot är förvanskat, att det i själva verkat var i Duman, o s v....
Jag har ingen av de tidningar som näms nedan men ett bra bibliotek har det säkert (bilden finns säkert i någon årsbok också)
Khrushchev bangs his shoe on desk at the UN General Assembly Session on October 12, 1960. (See New York Times for October 13, 1960 [has picture] and Time Magazine for October 24, 1960 at page 34. [Haven't been able to find picture on WEB])
http://faculty.ucc.edu/egh-damerow/cold_war.htm
MVH
Hans
Det är vad jag också hörde. Det finns ett manipulerat foto av händelsen, eftersom ingen hade en kamera, just när han gjorde det. Men bilden är då sanningsenlig, en konstruktion av vad som hände.Lindir skrev:Den senaste versionen jag har hört är att han inte tog av sig skon, utan att han hade med sig en extra sko som han dunkade i talarstolen med. Jag har inga belägg för detta.
För att få lite perspektiv på det hela, kan man reflektera över Chrustjevs bakgrund. Det var en synnerligen härdad man. Bara 17 år tidigare hade han varit med om historiens värsta slag, vid Stalingrad, som politiskt kommisarie. Hans uppgift var väl bl.a. att upprätthålla disciplin och stridsmoral. Så, för honom, var det där med skon, nog ingen stor grej.
Re: Chrustjov
Jag laser om historieforfalskning - men var innerst inni helskotta fick du det ifraan att det var en forfalskad scen? Nikita bankade minsann en sko i talarpodiet i Generalforsamlingen saa det dundrade...och framkallade mera skratt och leenden an naagot annat....Det fanns ingen Duma daa..det fanns bara Sovjetunionen, den varsta diktatur som naagonsin existerat paa planeten Tellus. Aven om Chrustjov forsokte, OCH GJORDE, den mildare. Den gode Nikita, trots hans bullrande humor, var en stenhaard bolsjevik, Stalinist nar Stalin levde och hade under Stalins regim levererat tusentals oskyldiga till NKVD's nackskott - for att bespara sin egen nacke fraan samma ode. Om nu skon var en av de tvaa han bar - eller en han hade i fickan - spelar ingen roll. Nar han bankade skon i podiet var det det nakna våldet som krävde att få att höras!tornros skrev:Alla har väl sett den berömda bilden av Nikita Chrustjov när han i FNs talarstol tar av sig skon och dunkar den i just talarstolen, för att vinna gehör hos åhörarna. Jag har alltid trott att detta faktiskt har hänt, men häromdagen fick jag höra att det är en påhittad scen och att fotot är förvanskat, att det i själva verkat var i Duman, o s v....
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Väcker liv i den här tråden...
Häromveckan gick en dokumentär om Hammarskjöld. När man kom till Kongo-krisen så visade man hur de sovjetiska delegaterna (inkl. Nikita) vid ett tillfälle satt och dunkade knytnävarna i bordet - med båda händerna, omväxlande höger och vänster, rytmiskt som en trumslagare. Det skulle, enl. uppgift, vara en typiskt rysk grej, något som förekom även på tsar-tiden. Minns inte om det användes för att uttrycka gillande eller ogillande, men i större skala så måtte effekten bli påtaglig...
Tar upp det i denna tråd eftersom det kanske är någon sådan filmsnutt som folk minns när de tror sig ha sett skodunkandet, som ju f.ö. också inträffade, men tydligen utan att ha hamnat på film.
Häromveckan gick en dokumentär om Hammarskjöld. När man kom till Kongo-krisen så visade man hur de sovjetiska delegaterna (inkl. Nikita) vid ett tillfälle satt och dunkade knytnävarna i bordet - med båda händerna, omväxlande höger och vänster, rytmiskt som en trumslagare. Det skulle, enl. uppgift, vara en typiskt rysk grej, något som förekom även på tsar-tiden. Minns inte om det användes för att uttrycka gillande eller ogillande, men i större skala så måtte effekten bli påtaglig...
Tar upp det i denna tråd eftersom det kanske är någon sådan filmsnutt som folk minns när de tror sig ha sett skodunkandet, som ju f.ö. också inträffade, men tydligen utan att ha hamnat på film.
- J.K Nilsson
- Medlem
Det beskrivs i literaturen också kring kongokrisen att det inte var något skodunkande.Hexmaster skrev:Väcker liv i den här tråden...
J.K Nilsson
Den 3 december 2004. Skodunkandet utfördes den 12 oktober 1960.Henriko skrev:Kan också tillägga att DN gjorde en genomgång av Chrustijevs ev skodunkande i FN för några år sedan (kommer inte ihåg exakt när tyvärr). Om jag inte missminner mig kunde de inte visa med bestämdhet att han verkligen dunkat med skon.
Nej, men det inträffade alltså under en debatt om ett annat ämne.J. K. Nilsson skrev:Det beskrivs i literaturen också kring kongokrisen att det inte var något skodunkande.
http://www.faktoider.nu/nikita.html
Enligt en bok jag läst, men inte för tillfället kan erinra mig om vilken, är skodunkandet både sant och falskt. Chrustjovs fötter behövde komma ut i luften efter en lång dag och ut kom dem. C snörade av sig dem sittande vid Sovjets plats i "hörsalen"(?) samtidigt som någon nations talare kritiserade just sovjets agerande. C ville visa sitt missnöje men han hade vid tillfället ingen rätt att gå i svaromål och började därför banka eller hötta med sin ena sko. Senare gick han upp i talarstolen och drog sin protest verbalt - med skorna på fötterna. I en rapport om tillfället i någon av USAs drakar gjordes helt enkelt ett kollage: En sann bild från talarpodiet med C i klassisk talarpose med rest knuten näve paras ihop med en sko - troligtvis en amerikansk sådan, kanske fotografens egen. Jag vill minnas att jag såg det ursprungliga fotografiet där ingen sko syntes i ena handen.