Plattysk?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Plattysk?

Inlägg av Mathias Forsberg » 4 november 2003, 14:00

Plattysk = nord - eller sydtysk?

När utsuddades de språkliga skillnaderna? Varifrån kommer termen plattysk?

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Plattysk?

Inlägg av Engan » 4 november 2003, 15:30

Mathias Forsberg skrev:Plattysk = nord - eller sydtysk?

När utsuddades de språkliga skillnaderna? Varifrån kommer termen plattysk?
Nordtysk, mer eller mindre. Plattyskan (eller lågsaxiskan) var Hansans handelsspråk och talades en gång i hela det tyska kulturområdet. Den var mycket nära besläktad med gammalengelska och gammalfrisiska. Det berättas att engelska missionärer i "gamla saxland" inte hade några svårigheter att göra sig förstådda. Högtyskan (i söder) började skilja sig från plattyskan (och från alla andra germaniska språk) på 600-talet genom en mycket omfattande ljudglidning både bland konsonanter och vokaler, samt införande av nya grammatiska "finesser". Högtyskan drog sedan under 15- och 1600-talet längre och längre norrut och utkristalliserades mer och mer som "överhetens språk" medan plattyskan mer och mer uppfattades som underklassens talspråk. Den största anledningen är helt enkelt att Luthers bibelöversättning inte var till plattyska utan till högtyska. Hade Luther varit född längre norrut hade förmodligen situationen högtyska-plattyska varit omvänd idag, med högtyska som ett minoritetsspråk nere i södern.

Skillnaden har aldrig "utsuddats", direkt. Plattyska talas fortfarande i vissa delar av norra Tyskland och södra Danmark , t.ex. Schleswig-Holstein, där jag tror att det till och med numera har ställning som parallellt modersmål. (Dvs. man har rätt att få undervisning och myndighetsinformation osv. på plattyska om man begär det)

Plattyska är inte lätt att förstå om man bara kan tyska. Det är faktiskt betydligt mer likt holländska än tyska. Det har ingen formell standardisering som skriftspråk, så plattysk stavning är lite hipp som happ. Det är först och främst ett vardagligt talspråk. Och vad jag vet förstår (och talar) de flesta plattysktalande tyska utan svårigheter (uppväxta med två modersmål som de är), men sällan tvärt om.

Numera finns en rätt stark rörelse för att bevara plattyskan och höja dess status.

Länk som bland annat ger en sammanfattning av de huvudsakliga skillnaderna mellan plattyska och tyska:
http://www.rostra.dk/platt/platspro.htm#eng

En stor site om (och på) plattyska (engelsk översättning finnes):
http://www.plattmaster.de/

Själva termen plattysk vet jag faktiskt inte vad det är för etymologi till.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 4 november 2003, 15:56

Plattyska eller lågtyska är ett samlingsbegrepp för olika nordtyska dialekter. Plattyska talas fortfarande i viss mån, men har i stort sett trängts ut av högtyskan. Enligt min erfarenhet är det en klassfråga; den bildade över- och medelklassen talar högtyska, medan man fortfarande kan höra platt talas bland lägre utbildade på landsbygden.

Plattyskan har haft mycket stor påverkan på det svenska språket genom hansan. Fortfarande finns stora likheter. Till exempel heter hus huus på platt, men haus på högtyska. Äta heter äten på platt, men essen på högtyska.

När det gäller ordets etymologi kan jag bara gissa. Jag tror att det har med landskapet att göra; högtyska talades i det bergiga - höga - Sydtyskland, medan plattyska talades i det platta Nordtyskland.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 november 2003, 21:25

Här kommer en karta från Nordisk familjebok som visar hur språkgränsen gick före andra världskriget.
Bilagor
plattyska.jpg
plattyska.jpg (84.03 KiB) Visad 3710 gånger

Skriv svar