Nytt område för revisionism?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 november 2003, 10:14

Hej!

Historierevisionism är för mig historieförfalskning med en intention att uppvisa ett för ens egen inriktning gynnsam historia. Förintelseförnekelsen är ju det tydligaste exemplet (även om det av Löwenhamn här nedan inte anses falla under historierevisionismen), men egentligen skulle användandet av Karl XII i allehanda läger (förra sekelskiftets grosshandlarhöger) kunna tangera en lindrigare historierevisionism. Under förutsättning att den "riktiga" historien är känd.

Därför vill jag inte anklaga Ordfront för historierevisionism. Det är knappast så att redaktionen eller dess skribenter stöder massmord eller vill utnyttja dem till sin fördel. Jag anser att tidskriften drivs av alldeles äkta rättvisesträvan, men tyvärr - som jag tidigare nämnt - innebär det ofta rätt stor naivitet som gör att artiklar av ovanstående slag slinker igenom. De skulle kanske behöva en riktig historiker på redaktionen!

Mvh Petter
Senast redigerad av 2 Gutekrigaren, redigerad totalt 10 gång.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 5 november 2003, 12:25

Historierevisionism är inget annat än avvikelser från vedertagna uppfattningar. Revisionism är något helt annat och har att göra med en ändring av Karl Marx teorier.

Jag anser att man bör skilja på historierevisionism och förintelseförnekelse. Historierevisionism kan som exempel innefatta att man är övertygad om att Charles Lindberghs flygning över Atlanten endast var en propagandabluff.

mvh/ Daniel

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 november 2003, 13:10

Då skall jag ändra till rätt terminologi i mitt föregående inlägg.

Mvh Petter

Zed
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 25 september 2002, 16:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Zed » 6 november 2003, 12:44

Jag fann följande stycke lite lustigt i Ordfronts artikel
(jag har fetat nyckelordet)
– Antagligen har det att göra med hela den här demoniseringen av serberna. De framställdes som de nya nazisterna. Den mycket komplicerade jugoslaviska situationen beskrevs som jämförbar med Hitler och Nazityskland och den analogin gjordes gång på gång. Men jag vill ändå tro att reaktionerna i samband med Irakkriget är de »normala« och att Kosovo var en »onormal« reaktion. Jag tror också att det uppenbara faktum med de enorma oljetillgångarna i Irak gjorde det svårare att presentera det kriget som en humanitär intervention. I Kosovo fanns inte några liknande ekonomiska intressen, det fanns andra intressen men de var inte lika uppenbara.

Vad var det för intressen?

– Den amerikanska administrationen var ivrig att inför det stundande femtioårsjubileet av Nato i april 1999 statuera ett exempel på vad den nya Nato-strategi som då skulle proklameras innebar. Denna strategi gick ut på att Nato skulle kunna ingripa även utanför sitt eget område, det skulle alltså inte längre bara vara fråga om försvarsåtgärder – en avsevärd omläggning av Nato:s uppgifter. Detta är förklaringen till varför det i förhandlingarna i Rambouillet inte fanns någon verklig vilja att förhandla fram en fredlig lösning och varför det var en sådan brådska att starta kriget. Detta är huvudorsaken till kriget men det finns också andra sekundära skäl som att det ingår i Pentagons strategi att flytta militära baser österut och att Balkan representerar ett intressant transitområde som kan vara användbart för USA i dess kommersiella konkurrens med Europa.
Ännu mer kasta sten i glashus?

E de bara jag som har svårt att se ett gäng natopolitiker sitta på ett möte och diskutera följande:
(utom möjligtvis det finstilta då :))

- Alltså vi firar ju snart 50år och iom att vi introducerar den nya doktrinen tänkte jag vi kunde passa på att att slå två flugor i en smäll, vore det då inte bra om vi kunde ge en demo på doktrinen och samtidigt bjuda på fyverkeri!
- Tja... vad hade du tänkt?
- Jo du, vi har ju den här konflikten i Kosovo o serberna och all den skiten, hur vore det om vi bombade dem?
- Perfekt! Jag känner nåra som tillverkar ammo och de kan behöva sälja lite Och jag kan behöva en kickback
- Ja men då beslutar vi det...?
- Alla eniga?
- Jepp!
- Kanon! Vi ses nästa vecka då!

Skriv svar