Israel/Palestina konflikten

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Israel/Palestina konflikten

Inlägg av Galadriel » 1 november 2003, 18:46

Är det någon som har en länk till en oberoende information om konflikten och dess historia?

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 1 november 2003, 18:54

Är det någon som har en länk till en oberoende information om konflikten och dess historia?
Du får nog läsa historia i t.ex: Nationalencyklopedien till att börja med och sedan plocka olika info om diverse saker frå båda håll.

Oberoende info, vad är det? Geografi kanske.

Nej, börja med historia från NE.

Mvh Jetski

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 2 november 2003, 11:29

Problemet med uppslagsverk är att informationen är begränsad. Dessutom så blir de genast inaktuella.

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 2 november 2003, 12:22

Håller inte riktigt med dig :?
I NE har du 10 tätskrivna, faktaspäckade sidor om Israel, och det är så nära "oberoende" man kan komma enligt mig. Och det är en mycket bra start innan man ger sig in på annan mer subjektiv litteratur, och uppslagsböcker (NE) är klart underskattat. Sen har du ju en massa litteratur hänvisningar :D

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 2 november 2003, 13:17

Någon källa som inte blivit anklagad (med eller utan grund) för att stödja ena eller andra sidan är nog svårt att hitta. Kanske den israeliska gruppen B'Tselem är att lita på?

Zed
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 25 september 2002, 16:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Zed » 2 november 2003, 16:06

Som antytts kan man nog inte förvänta sig någon objektiv beskrivning någonstans? Läs istället så mycket som möjligt från olika källor och synpunkter!

Det finns oftast mer än en sanning och garanterat flera tolkningar av den. :)

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 2 november 2003, 19:02

JETSKI skrev:Håller inte riktigt med dig :?
I NE har du 10 tätskrivna, faktaspäckade sidor om Israel, och det är så nära "oberoende" man kan komma enligt mig. Och det är en mycket bra start innan man ger sig in på annan mer subjektiv litteratur, och uppslagsböcker (NE) är klart underskattat. Sen har du ju en massa litteratur hänvisningar :D
Jag medger att jag inte har läst NE, bara BB. De kanske har blivit bättre, så jag får kolla upp det. Tack för tipset.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 4 november 2003, 00:18

Helt neutral information finns naturligtvis inte. En förhållandevis balanserad och pålitilig källa är annars Den israeliska fredsvänliga dagstidningen Ha'aretz, som förutom sedvanlig nyhetsrapportering har stående specialinformation om fredsprocessen, bosättningarna, "muren" och numera även den nya inofficiella Genèveöverenskommelsen.

Vill man ha allsidig information måste man dock ta del av både vad palestinierna och de hårdföra högerisraelerna skriver.

Den mest allsidiga belysning av konflikten som finns i bokform på svenska är förmodligen Sune Perssons Palestinakonflikten (Studentlitteratur, 5:e upplagan 2001). Det är en utmärkt sammanfattning av både bakgrund och nuläge (2001), som dels är läsbar för en lekman och dels håller för kvalitetskraven på universitetsnivå.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 november 2003, 12:08

Det verkar som alla älskar att ta frågan kring Israel och Palestina eftersom det har funnits trådar om ämnet tidigare. :lol:

Stefan

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 4 november 2003, 13:06

Har just läst NE och tycker det var väldigt magert. T.ex. så nämdes inget om orsakerna till kriget 1967 (sexdagarskriget?).
Jag får börja leta efter Sune Perssons bok.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 6 november 2003, 03:03

Ran HaCohen - israel professor eller nå't, fast hans senaste krönika var lite obalanserad
http://www.antiwar.com/hacohen/h-col.html

Uri Avnery - israelisk journalist, brukar veta vad som försigår
http://www.avnery-news.co.il/

Noam Chomsky "Fateful Triangle: The United States, Israel, and the Palestinians" - är en bok om konflikten jag rekomenderar

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 11 november 2003, 23:21

Solitaire skrev:Noam Chomsky "Fateful Triangle: The United States, Israel, and the Palestinians" - är en bok om konflikten jag rekomenderar
Chomsky är väl inte riktigt känd för att vara oberoende?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 november 2003, 00:06

Galadriel skrev:
Solitaire skrev:Noam Chomsky "Fateful Triangle: The United States, Israel, and the Palestinians" - är en bok om konflikten jag rekomenderar
Chomsky är väl inte riktigt känd för att vara oberoende?
Nej, han har många belackare, främst från högerkonservativt håll i USA. Visst ska man vara skeptisk till allt man läser, men Chomskys huvudtes är alltid att man skall bedöma alla sidors handlingar efter samma mall. Och han underbygger sina påståenden med källhänvisningar. Och han kritiserar främst medias framställning av konflikter, och deras outtalade partiskhet i många fall.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 12 november 2003, 02:47

Galadriel skrev:
Solitaire skrev:Noam Chomsky "Fateful Triangle: The United States, Israel, and the Palestinians" - är en bok om konflikten jag rekomenderar
Chomsky är väl inte riktigt känd för att vara oberoende?
Han anpassar inte sina åsikter efter någon partilinje eller efter någon politisk organistions diktat, om det nu är det som menas med oberoende. Men han tar ställning i konflikten.. Vad det nu har för betydelse.

Zed
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 25 september 2002, 16:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Zed » 12 november 2003, 15:27

Galadriel skrev:
Solitaire skrev:Noam Chomsky "Fateful Triangle: The United States, Israel, and the Palestinians" - är en bok om konflikten jag rekomenderar
Chomsky är väl inte riktigt känd för att vara oberoende?
Han driver ju sina teser men är absolut bra som ytterligare perspektiv.

Skriv svar