Verner von Heidenstam

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Mukko
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 maj 2003, 09:12
Ort: Linköping

Verner von Heidenstam

Inlägg av Mukko » 27 oktober 2003, 09:30

När Verner von Heidenstam dog var året 1940, mitt under brinnande krig. Till hans begravning strax utanför hans gård Övralid vid vättern, kommer Rudolf Hess, en av Hitlers närmaste män. Jag skulle vilja ha lite mer information om varför. Det innnebar ju självklart en viss risk att ta sig till ett annat land under krig och när landet är neutrala Sverige, så är det en ännu mer speciell sak. Hur tog han sig hit? Varför? Hur var hans relation till von Heidenstam, personlig eller något annat? Var Hitler direkt inblandad?



Jag tror att den här tråden passar bättre här istället för i kulturdelen eftersom det inte är hans verk jag tar upp.

Mvh Marcus

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 oktober 2003, 12:32

Om du går på universitetet i Linköping och universitetsbiblioteket i sin tur har ett tidningsarkiv på mikrofilm eller nånting annat så kan du söka där, ett litet tips bara.

Stefan

Mukko
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 maj 2003, 09:12
Ort: Linköping

Inlägg av Mukko » 30 oktober 2003, 10:55

Stefan Lundgren skrev:Om du går på universitetet i Linköping och universitetsbiblioteket i sin tur har ett tidningsarkiv på mikrofilm eller nånting annat så kan du söka där, ett litet tips bara.

Stefan
Lessen, men jag är 14 :wink: . Men visst, jag kan nog hitta en del.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 november 2003, 18:45

Stadsbibliotek kanske har gamla tidningsartiklar.

Kolla med lokaltidningen, men då måste du nog har nån av dina föräldrar med för säkerhets skull. Dom har nog gamla tidningsnummer från 40-talet i magasinet.

Dagstidningar som Expressen börjades inte att trycka förrän 1944 bara så du är medveten om det.

Stefan

Skriv svar