Ernst Busch - gerade voran volkgenossen!!

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Ernst Busch - gerade voran volkgenossen!!

Inlägg av Martin Tunström » 20 oktober 2003, 03:17

Kan någon berätta lite om en av DDR:s främsta sångare Ernst Buschs liv, var han arbetade och vilka sånger han spelade in genom sitt liv? Lever han än? Gillar för övrigt hans sånger. [Bandiera rossa, Lied der Partei, Einheitsfrontlied, Der rote Wedding osv.] :D

/Anno

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 20 oktober 2003, 08:43

Ernst Busch! Denna gigant. Har en Lp med DDRs radiosymfoniker och kör som sjunger busch. En av mina favorit plattor. Tror han jobbade för komintern i tyskland och flydde till sovjet underkriget, där han gjorde propaganda. Sen arbetade han nog flitigt för ddr.. Tror han slogs i Spanien. Ska kolla upp mer.

Mvh Jetski

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 oktober 2003, 13:12

JETSKI skrev:Tror han slogs i Spanien. Ska kolla upp mer.

Mvh Jetski
Ja, själv har man tänkt lite på det, eftersom han sjunger om "Die Internationale Brigade" som slogs i Spaniens inbördeskrig.

/Anno

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 oktober 2003, 13:15

Jag har ett antal klassiker av Brusch på datorn, bland annat "Stalin,freund genosse". Jag har även en god vän från Tyskland som säkert kan berätta mer om honom.
Brusch ligger väl annars i nivå med knutna nävar på propagandan.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 20 oktober 2003, 14:19

Kan man ladda ner dessa godingar på mp3?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 oktober 2003, 18:02

Jag vet inte vad lagen säger om det, men frågan är fall inte låtarna är allmän egendom så här långt efter inspelningstillfället. Hur som helst florerar de på diverse hemsidor på internet!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 20 oktober 2003, 18:08

Här finns några godbitar (dock inte bara busch) "a las bariccadas", "lied der partai", "Pod dugoj kolokolcik pojot" , "Stalin, Freund, Genosse",

Mvh Jetski http://www.df.lth.se/~roubert/fsf/cd2.html

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 27 mars 2002, 23:26
Ort: AVC

Inlägg av Hillstrom » 20 oktober 2003, 22:27

Ytterligare ett antal "kamrater" som upptäckt Busch märker jag :D

Det finns en biografi på nätet, på tyska, och min högstadiedito är inte den bästa, men vad jag förstod så var han med i Brechts ensemble, slogs i Spanien, blev arresterad av nazisterna men lyckades komma undan med hjälp av kontakter. Senare tog han sig till Sovjet och jobbade för dem, senare DDR, som Jetski skriver.

Det var väl i stort vad jag lyckades uttyda. Tror att det går att köpa CD-skivor med honom, kika på några tyska sidor förslagsvis. Jag har sett skivor med Arbeiterlieder och Lieder von Spanischen Bürgerkrieg.

F ö så anser jag att om man bara ska höra EN låt av honom ska man lyssna på "Der Heimliche Aufmarsch". Melodin våldförde sig Knutna Nävar på och döpte den till "Arbetarbröder"...

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 20 oktober 2003, 23:00

Det finns en biografi på nätet, på tyska, och min högstadiedito är inte den bästa, men vad jag förstod så var han med i Brechts ensemble, slogs i Spanien, blev arresterad av nazisterna men lyckades komma undan med hjälp av kontakter. Senare tog han sig till Sovjet och jobbade för dem, senare DDR, som Jetski skriver.
Som jag uppfattat det så var han skådis och sångare och det var främst det han roade soldaterna med i Spanien. Han levde i exil i bl a Holland under trettiotalet och satt i fängelse under kriget eller ialla fall slutet. Om jag förstått saken rätt så bildade han eller "förärades" en konstakademi för "fin art" efter i kriget ihop med Hanns Eisner(?) och berthold Brecht(stavning?). Busch levde mellan 1900-1980.

Skriv svar