Skulls and bones

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zero
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: 13 mars 2003, 09:35
Ort: Stockholm

Skulls and bones

Inlägg av Zero » 18 oktober 2003, 14:55

Såg programmet 60 minutes (som för övrigt är mycket intressant) och ett inslag handlade om det slutna sällskapet "Skulls and bones" som grundades 1832 och håller till vid universitetet Yale. Sällskapets mål enligt kritikerna är att få in så många i sällskapet in i maktpositioner i USA. Och dom har lyckats väl, bl a George W Bush är medlem i sällskapet, likaså hans far George Bush och dennes far Prescott Bush. Till största delen består Skulls and bones av republikaner men även demokrater bl a John Kerry som arbetar på att kandidera till presidentposten. Det skulle bli en paradox för sällskapet om
man hade två medlemmar som kandiderade till den tyngsta posten i landet. I USA är Skulls and bones föremål för många konspirationsteorier medan andra hävdar att det de ägnar sig åt är troligen mycket trams som
rollspel och märkliga invigningsriter samt att skryta om sina sexuella bedrifter.
Sällskapet fascineras av skelett och gräver efter skallar och Prescott Bush påstås ha grävt upp den gamle apachehövdingen Geronimos skalle.
Själv tycker jag det var ett intressant inslag och överhuvudtaget är det intressant med slutna sällskap.
Inslaget som va ca: 10 min långt dök inte ner på djupet så jag har många frågor. Det skulle vara intressant med en debatt om slutna sällskap. Jag är speciellt nyfiken på Skulls and bones så om någon har något mer att tillägga får ni gärna göra det.
Har vi något motsvarande i Sverige? Känner till frimurarorden, hur är deras historia och roll idag?

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 18 oktober 2003, 16:06


Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Inlägg av Henriko » 19 oktober 2003, 12:55

Finns någon som heter Bilderberg-gruppen. Bl.a. Tony Blair är med i den.

Henrik

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 29 oktober 2003, 21:32

Bilderberg-gruppen är något helt annat, jag bifogar Nationalencyklopedins förklaring.
Bilderberggruppen, internationell sammanslutning av ledande och inflytelserika företagsledare, finansmän, politiker och opinionsbildare i Västeuropa och USA. B., som bildades 1954, håller ungefär en gång om året en konferens för ca 100 deltagare - medlemmar och speciellt inbjudna - för att avhandla binationella, politiska och ekonomiska frågor. Sverige har varit värdland för dessa möten 1962, 1973, 1984 och 2001. Konferenserna har karaktären av att vara inofficiella och slutna, vilket bidragit till kritik för hemlighetsmakeri. B. tillmäts betydelse som lobbygrupp och antas kunna initiera frågor och påverka inriktningen av beslut som senare tas i västvärldens länder och i olika internationella samarbetsorgan. B. har fått sitt namn efter Hotel de Bilderberg i Oosterbeek, Nederländerna, som var platsen för den första konferensen.
/Robert Sköld

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Inlägg av Henriko » 29 oktober 2003, 22:58

Helt annat skulle jag då inte säga, tar du bort det där med sexuella prestationer, ockultism m.m. så har du en liknande sammanslutning.

Henrik

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 30 oktober 2003, 17:02

Kanske i en viss mån, men håll ändå med om att man tar bort ganska centrala inslag isåfall?

/Robert Sköld

Skriv svar