De 444 dagarna.

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

De 444 dagarna.

Inlägg av Buxen » 18 oktober 2003, 00:49

Ockupationen av den amerikanska ambassaden i Teheran 1979 varade i 444 dagar, tillräckligt länge för att Ronald Reagan skulle få chansen att vinna presidentvalet 1980.
Vissa källor vill göra gällande att George Herbert Bush(Inte Texasgubben nu utan farsan hans.) lär ha rest till ett avtalat möte med Iranska diplomater och affärsmän i Paris sensommaren 1980 och där ha gjort upp om en överrenskommelse att inte släppa den amerikanska gisslan innan presidentvalet var avgjort.
Således blev den amerikanska gisslan i Teheran en schackpjäs på vägen till seger för Ronald Reagan. På installationsmiddagen där Ronald Reagan i sitt tal till det amerikanska folket tillkännager att "nu är gisslan släppt och har lämnat Iransk mark" Snacka om tajming!
Att George Bush är mannen som låg bakom USA:s smutsiga utrikespolitik under större delen av åttiotalet framgår allt mer och att denne man framstår alltmer som en riktigt ful fisk i politiska sammanhang råder ingen tvekan om. Skulle inte förvåna mig ett dugg om George Herbert Bush var den som gav slutgiltigt klartecken att röja Olof Palme ur vägen.
Politik är de facto en smutsig hantering.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 18 oktober 2003, 01:07

Utan att konspirationsteoretisera: Det finns en bild på Donald Rumsfeld och Saddam Hussein, hjärtligt skakande hand. Det är realpolitik herrarna i Washington ägnar sig åt. Inget ovanligt, men att så många tror att det är idealism och människokärlek det gänget donar med, det är konstigt.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 oktober 2003, 02:17

Petter du vet inte vart den bilden går att hitta? Den vore väldigt kul att se!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 oktober 2003, 10:14

Det om Iran, gisslan och Presidentvalet är ju redan etablerat som fakta. Iran-Contrasaffären hör till det hela, att Iran i utbyte mot gisslan fick vapen som köptes för pengar som skulle gå till Contras (tror jag det var...). Att vapnen användes mot deras allierade kompis Saddam Hussein var ju inget problem, så länge som det inte kom till dennes kännedom. Men det gjorde det ju. Även israelerna skickade vapen till Iran, som stöd mot Saddam, så irrvägarna i realpolitiken har inget med idealism att göra.

Det där med Palme tvivlar jag dock på :roll: .

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 18 oktober 2003, 10:37

Hej!

Tre länkar, två med storyn (jag skummade bara), den tredje med bilden:

http://www.commondreams.org/views02/0802-01.htm

http://www.msnbc.com/news/795649.asp

http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB82/

Det irakiska folket lider av en ond man. Låt os hjälpa dem. Inga baktankar, vi är bara goda... :wink:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 18 oktober 2003, 19:44

Buxen, om vi skulle göra en lista på vad som inte skulle förvåna oss skulle du nog få höra en hel del helt bisarra påståenden... Ditt uttalande om USA och Palmemordet är ett av de mer otroliga jag hört på länge!

Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

+++

Inlägg av Buxen » 19 oktober 2003, 02:48

Det är klart att mycket tokerier har sagts och skrivits om mordet på Palme. En länk kommer här om varför det inte är helt otroligt att det finns en cia-koppling, sen om det är just tokerier eller inte får var och en avgöra. För min del så kan jag bara säga jag tor att det var ett planerat mord utfört av flera personer.
Läs även Börje Vingrens bok om förhören med 33-åringen som också finns upplag på denna sajten, mycket intressant måste jag säga.
http://www.leopoldreport.com/

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 oktober 2003, 19:59

Jag minns på ungefär vad som hände då, de välte bilar, tände eld på dom och det var väldigt vilken omfattning det var stundtals. Kommer ihåg att Khommeni(ni känner säkert igen namnet trots att jag inte stavade helt rätt) samlade hundratusentals människor. När han vinkade från en balkong från ett hus i Thereran så stod massor med folk nedanför o skrek hans namn.

Stefan

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 26 oktober 2003, 06:06

Vilka var det egentligen som ockuperade ambassaden och vad hade de för krav? Det inte vara iransk militär/polis vad det verkar (har inte sett att någon påstått det någonstans). Vad det bara militanta studenter? Har läst nånstans att de var maoister, stämmer det?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 26 oktober 2003, 13:37

Det är ingen som har tänkt på att Reagan hade vunnit valet utan större problem ändå?

Carter utstod mycket stark kritik under sin presidentepok, och Reagans kärnfrågor och hårda attityd gentemot Sovjetunionen plockade många röster från traditionellt demokratiska kärnväljare.

Vid omvalet 1984 vann RR en storseger, en av de största i USA:s historia.

/Forsberg

Skriv svar