U2 Spionplan störtat över sovjet (70-80talet)

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: U 2 - flygningarna

Inlägg av Hans » 2 februari 2006, 23:25

Hans skrev:Jag undrar på hur många forum fyra år gamla trådar väcks till liv 8O Någon form av medalj borde tilldelas Monsieur Wendel!
Och naturligtvis också till vår engen slarvschtavare Leo2 :P :wink:

Intressant tråd.

MVH

Hans

Må den som är utan skuld kasta föjsta stenen :oops:

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 2 februari 2006, 23:32

SR-71 flög väl inte heller in i Sovjet utan spanade på hög höjd över landsgränsen.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: U 2 - flygningarna

Inlägg av CvD » 2 februari 2006, 23:42

Hans skrev:Jag undrar på hur många forum fyra år gamla trådar väcks till liv 8O Någon form av medalj borde tilldelas Monsieur Wendel!

Under femtiotalet hade USA insett att de hade noll koll på vad som verkligen hände i den hermetiskt tillslutna sovjetstaten. Man startade ett antal mer eller mindre seriösa projekt för att åtminstone kunna fotografera misstänkta kärnvapenanläggningar, bombplans- och robot/raketfabriker e.t.c. Ett av dem var ett faktiskt inte helt misslyckat projekt att skicka höghöjdsballonger utrustade med kameror över Sovjetunionen. Några av dessa landade för tidigt och användes naturligtvis som propagandavapen i det kalla kriget. Senare tog Skunk Works fram U2'an och de flög under flera år helt ostört kors och tvärs över Sovjetunionen. Piloterna var gamla flygvapenpiloter men anställda av CIA. Efter nedskjutningen så följde politikerna upp ett redan tidigare förbud mot överflygningar och inte ens SR71'an har nog kommit i närheten av de turer som U2'an företog sig. Lite överflygningar av Kina och Kuba är det närmaste den har kommit. Sen kom sateliterna. En parantes i sammanhanget är alla nedskjutningar utanför Sovjetiskt luftrum som skedde - ta en titt här så inser ni att det var inte bara en svensk DC 3 och en Catalina som slaktades av Sovjetunionen.

MVH

Hans
Lite OT, men i Hans länk ovan så står Flygvapnet förkortad som SwLM. Hur har dom fått fram förkortningen SwLM?? 8O

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 februari 2006, 23:42

S.Jonsson skrev:SR-71 flög väl inte heller in i Sovjet utan spanade på hög höjd över landsgränsen.
Åh nej - man flög minsann - i stort sett som man ville - över Sovjet. Och Battler har helt rätt - Gary Powers U-2
skjöts ned av en SAM-missil, (fast ryssarna ville påskina då att det varit ett jaktplan...).
Överflygningarna av delar av Sovjetunionen - började redan på 40-talet. Man använde i första hand RB-29/50 och
senare RB-47 spaningsplan för jobbet men även andra typer. RB-47:an kan anses ha varit standardtypen före
U-2 blev operationell. Flygningarna centrerades runt NÖ Sibirien och NW Ryssland, bl.a. Kola-området. USA förlorade
under åren omkring ett dussin flygplan vid denna verksamhet. mvh, Varjag

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 2 februari 2006, 23:58

Att U2 flög over Sovjet visste jag men jag hade för mig att SR-71 inte gjorde det.
Trodde att det blev operativt senare men där ser man hur fel man kan ha. :)

Gary Powers blev senare helikopterpilot för nåt nyhetsbolag.
Lite lustigt är ju att hans son är god vän med Chrushtchev's (stavning) son som är professor på Brown University.
(vet ej om det är sant dock)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 februari 2006, 08:16

Det som finns kvar av planet finns på väpnade styrkornas museum i Moskva, bland annat finns där ett papper som på flera språk förklarar Powells uppgift. Bland alla främmande språk så står helt plötsligt engelska? Kunde inte Powell prata eller var det om han skulle störta över Storbrittanien med dess ickeamerikanska språk? :)
Själva planet är bara lite plåtskrot och kan vara vad som helst.

/Martin

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 3 februari 2006, 08:58

Hej Martin m fl!
Martin Lundvall skrev:Själva planet är bara lite plåtskrot och kan vara vad som helst. /Martin
När jag såg U2-skrotet 1991 så låg det bara i en hög. Inte särskilt snyggt. Samma idag??

Den som vill se en komplett U2 kan med fördel besöka Norges nationella flygmuseum i Bodö. Det var ju till Bodös U2-bas som Gary Powers skulle flyga.

Gjorde förra året en museiguide som täcker vägen mellan Bodö och Murmansk. Spana in den för data om nämnda flygmuseum (och alla andra bra militärhistoriska muséer här uppe på Nordkalotten): http://www.barentsroad.org

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 februari 2006, 09:26

Lars Gyllenhaal skrev:När jag såg U2-skrotet 1991 så låg det bara i en hög. Inte särskilt snyggt. Samma idag??
Samma sak, vissa saker ändras inte. :(

/Martin

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 3 februari 2006, 14:20

S.Jonsson skrev:Att U2 flög over Sovjet visste jag men jag hade för mig att SR-71 inte gjorde det.
Trodde att det blev operativt senare men där ser man hur fel man kan ha. :)

Gary Powers blev senare helikopterpilot för nåt nyhetsbolag.
Lite lustigt är ju att hans son är god vän med Chrushtchev's (stavning) son som är professor på Brown University.
(vet ej om det är sant dock)
Om jag inte minns helt fel störtade Powers med sin nyhetshelikopter 80-81 nån gång. Han lyckades krascha helikoptern på en relativ tom yta på marken (parkerings plats?) Han själv omkom dock. Vidare har jag för mig att hans pappa var gruvarbetare vilket också Chrushtchev hade varit. Pappan tog sig till Soviet och förde samtal som han sa: två gruvarbetare emellan.

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 3 februari 2006, 14:39

Enligt Wikipedia kraschade han 1977, orsaken var en felaktigt reparerad bränslemätare:


http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Gary_Powers

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 3 februari 2006, 14:42

Från den länken en bra sammanfattning.

When asked how high he was flying on 1 May 1960, he would often reply, "not high enough." :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 3 februari 2006, 14:57

S.Jonsson skrev:Enligt Wikipedia kraschade han 1977, orsaken var en felaktigt reparerad bränslemätare:


http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Gary_Powers
Helt rätt han dog 1977. Jag bodde i USA 1980-81 och kommer ihåg nåt ståhej om Powers. Det kanske var årsdagen av nedskjutningen eller nåt sådant.

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Krusse » 11 februari 2006, 17:51

Gary Powers fick motta mycket skit i sin livstid för att inte ha omkommit då han blev nedksjuten(!) Man beskyllde honom b.la. för landsföräderi. Dock fick han en ärofull hädangång då han i sin trafikövervakningshelikopter plötsligt fick motorstörningar. Han valde att inte sätta ner koptern på en lekplats med lekande barn utan valde att krasha på ett oländigare markavsnitt och förolyckades därmed - minns jag!

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 11 februari 2006, 18:57

Varför ska man få skit att man överger en förolyckad maskin när den inte går att rädda? Det är väll bara kapten på fartyg som inte ska lämna sitt fartyg med flygplan är väll en annan sak?

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 11 februari 2006, 22:19

predator skrev:Varför ska man få skit att man överger en förolyckad maskin när den inte går att rädda? Det är väll bara kapten på fartyg som inte ska lämna sitt fartyg med flygplan är väll en annan sak?
Jo men tänk på att det var under en period då det kalla kriget verkligen hettade ( eller ska man säga kyldes ) till/ner med diverse konfrontationer såsom Kuba krisen ( den var ioförsig ett gäng år tidigare men ändå ) då är det lätt att ha en inställning som säger att man hellre ska dö i sitt topphemliga flygplan än att bli tagen av "fienden" med kunskap om ett av världens hemligaste spionplan sen var det säkert en massa annat som spelade in tex patriotism och grejer.....:)

/Hoffe

Skriv svar