Svenskarna i Kongo

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Svenskarna i Kongo

Inlägg av Leprazy » 4 oktober 2003, 17:23

Hej läste en artikel o Cafe medans jag satt o vänta på en kompis på ett cafe.....cafe cafe :P , iaf så var det en mycket intressant artikel om svenska FN soldater som tydligen hade det riktigt tufft o ofta var i strid. Vissa saker som skrev var mycket detaljrikt o gjorde nästan så magen vände på sig 8O , jag levde ju inte under denna konflikt o vet därför inte mycke om den men hur alvarligt va det igentligen för de svenska FN soldaterna? Var det bara denna grupp FN soldater jag läste om som hade det riktigt jävligt? (ursäkta svordomen, använder den som "förstärknings ord" haha)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 4 oktober 2003, 17:46

Se om du kan få tag på Claes JB Löfgrens "Fredsknektarna -FN svenskarn ai kongo 1960-64".

Den har de flesta svaren du letar efter. Tidiningarna brukar gärna ta fram div skriverier om Kongo då och då för att sälja lös numer på överdrivna påståenden om svenska "krigsförbrytelser" mm. Hade den svenske kämpat under röd flagg istället för blå kan vi räkna med att det varit knäpp tyst.

/Daniel

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 4 oktober 2003, 18:48

Min pappa var i Kongo som FN-soldat, och han har beskrivit i alla fall en händelse som var ganska så tuff, men utöver det så råkade han inte ut för något.

Det var ett tillräckligt säkert land för att han skulle kunna handla mängder med afrikanska prylar som t ex Spjut, pilbågar, trummor, masker och en STOR elefantbete (det var lagligt att handla med elfenben på den tiden).

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 oktober 2003, 13:21

Brorsan var i Kongo med 1:a FN bataljonen. Minnesvard berattelse. Hans svenska kolonn stöter paa en vägspärr som hålls av 'Mad Mike Hoare's legosoldater' (betalda av Union Miniere & Moise Tshombe som forsoker frigora Katanga). Sade brorsan; 'det har var tuffingar fraan Belgiska paras, till f.d. främlingslegionärer och amerikanska vapengalningar..' Konversationen: svensk kolonnofficer säger - 'vi ar 120 man och vi skall igenom har...' Svarar legosoldaten - 'vi ar femton - så det är ungefar jämt - kom an bara om ni törs..'
Svensk kolonn vänder och söker andra vägar.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 6 oktober 2003, 14:28

Jag läste i DN, tror jag, om en Bloody Sunday-liknande händelse i en by i Kongo någonstans med svenska FN-soldater inblandade...tydligen hade runt 13 civila personer dödats i konfrontation med svenskarna. Någon här som vet något mer om det?

Användarvisningsbild
Orm
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:00
Ort: Huvudstaden

Inlägg av Orm » 6 oktober 2003, 15:48

Jag har en bekant (sven) som var soldat i Kongo på 60-talet och kan därför förtälja en sann historia:

Sven sitter i ett skyttevärn tillsammans men en vapenbroder. Helt plötsligt blir de oväntat besjutna från ett analkande pansarfordon av något slag. Sven rycker skrämt till och tittar sedan på sin vapenbroder för att finna att halva hans huvud är bortskjutet. Han tar genast fram sin bazooka (eller dylikt) och siktar noga innan han avfyrar den. Han vet att han bara hinner få iväg ett skott och att han med största sannolikhet kommer att bli dödad om han missar. Skottet går av, han träffar... och överlever!

Många år senare lyssnar Sven på ett radioprogram i vilket folk efterlyser personer etcetera. I programmet frågar en änka om det är någon som känner till omständigheterna kring hennes hädangångne mans död. Allt hon vet är att han dog som soldat i Kongo. Jag behöver knappast påpeka att det var Svens vapenbroder hon var änka efter. Sann historia!

/ Orm

Von Nilsson
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 26 juni 2003, 21:54
Ort: Skutskär

Inlägg av Von Nilsson » 9 oktober 2003, 16:21

Jag är inte så insatt i ämnet.
Är det nån som kan förklara vad som hände i kongo.
Hur många svenska soldater fanns där??
Var det bara Infaterister, eller fanns det
andra vapenslag där??


Tack för svar :wink:

Mvh///Von Nilsson

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 9 oktober 2003, 17:33

jag vet att J-29B (attack) tunnan var där, och gjorde väldigt bra ifrån sig som markunderstöd.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 9 oktober 2003, 18:03

Visst var det så med att svenska FN soldater erövrade ett par pansarbilar om det var M3 eller M8 har jag glömt men dom används som komplement till våra KP-bilar :)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 10 oktober 2003, 09:45

Luno, det borde inte vara sannolikt. Svensk FN-trupp är per definition inte svensk trupp utan FN-trupp, vilket innebär att den står under FN-befäl och lyder order från FN. Alltså är eventuell erövrad materiel FN:s.

Men maskor i nätet finns naturligtvis, kanske det gick till så.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 10 oktober 2003, 12:18

Kapten_Gars skrev:Se om du kan få tag på Claes JB Löfgrens "Fredsknektarna -FN svenskarn ai kongo 1960-64".

Den har de flesta svaren du letar efter. Tidiningarna brukar gärna ta fram div skriverier om Kongo då och då för att sälja lös numer på överdrivna påståenden om svenska "krigsförbrytelser" mm. Hade den svenske kämpat under röd flagg istället för blå kan vi räkna med att det varit knäpp tyst.

/Daniel
Röd flagg istället för blå? förklara dina insunationer!

/greger

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 10 oktober 2003, 14:18

Gutekrigaren



jag läste det i SPHF tidning men det var flera år sen
jag hittade en bild på en av vagnarna :)
Bild
från
Som "krigsbyte" kunde man räkna in närmare 40 fordon, varav två pansarbilar, några tiotal ton ammunition, en 40 mm Bofors luftvärnskanon på billavettage, en rekylfri kanon, 12,5 mm kulsprutor, ett stort antal handeldvapen av skilda typer, livsmedel och beklädnadsutrustning samt reservdelar av skilda slag.
http://medlem.spray.se/riolin/F22/svensk_fn-trupp.htm

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 10 oktober 2003, 18:09

Vad var orsaken att FN skickade in en styrka till Kongo?

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 10 oktober 2003, 20:59

Har hört att när Svenskarna kom med flyget och gick ut från det var det fullt krig bara 100m därifrån men Svenskarna som inte var vana med krig gick ut och började räkna så alla hade kommit ut! 8O

Och i näst senaste Pennan & Svärdet står det om medaljer. Läs om Svensken som hade blivit skadad och räddade en mer skada kamrat OCH sin bazooka. I USA hade soldaten fått typ MOH men nu är det ju SVerige så han fick inte nåt tror jag, kanske en eloge... :wink:

Trollevik
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 april 2002, 14:28
Ort: Uddevalla

Inlägg av Trollevik » 11 oktober 2003, 09:52

en person i min bekanskapskrets var med under ett anfall mot ett raffinaderi där orden var inget ska finnas kvar efteråt
tankarna besköts med kspeld för att börja läcka efter åt sattes grk in mot raffet som nu stod i ljusan låga
När brandmännen kom för att släcka eller i alla fall begränsa elden öppnade soldaterna eld mot dom detta i syfte att hålla brandmännen därifrån och låta raffet brinna ned


peter

Skriv svar