Tito och Jugoslavien

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Tito och Jugoslavien

Inlägg av Panzerfaust » 1 oktober 2003, 22:25

Jag känner en idiot som påstår att alla i Jugoslavien hade det bra under Tito, och att mina anklagelser om att Tito var en massmördare är västerländsk propaganda. Kan någon berätta lite om hur det var i Jugoslavien då och om Titos massmord?

/Jonathan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 1 oktober 2003, 22:31

Du behöver inte ta till ord som idiot för den sakens skull, bara för någon inte delar din åsikt. Jag skulle gärna vara intresserad av dessa folkmord också, har aldrig hört talas om det?

Min bild av Tito och föredetta Jugoslaviens form av kommunism med inslag av syndikalism har varit tämligen ljus. Man ville på det intrenationella planet snarare fungera som en brygga mellan de två blocken, liknande Sveriges alliansfrihet. Vad det gäller de interna förhållandena var Titos mål att överbygga de etniska och kulturella skillnaderna som existerade inom Jugoslavien. Vad det gäller Titos mer repressiva inlag, så tolererades inte seperationssträvanden inom Republiken, och meningsmotståndare rensades ut. Jag är dock inte säker på att dessa avrättades på Stalins maner eller fall de bara hindrades från ledande positioner eller fängslades. Men folkmord, jag är långt ifrån säker på denna punkten, men vilken dignintet skulle de haft enligt dig Panzerfaust? Jag menar inte att det finns olika hemska folkmord, alla är lika hemska oavsett antal dödade. Det jag menar är alltså hur många som skulle ha dött?

Mvh

Robert Sköld
Senast redigerad av 2 Robert Sköld, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 oktober 2003, 22:31

"Titos massmord" inträffade främst 1945-46, då kroater, slovener, kvarlämnade och boende tyskar, monarkistiska serber och andra som stött fiendesidan under VK2 avrättades, deporterades eller fänglades.

Efter de inledande brutaliteteterna kom Jugoslavien att utvecklas enligt en "mjukare" (jämfört med andra kommunistdiktaturer). Man bröt med Stalin och Sovjetunione, medborgare fick åka utomlands (många kom som bekant till Sverige) och det fanns såväl decentralistiska som pluralistiska inslag i samhällsorganisationen även om Serbien och kommunistpartiet var klart gynnat.

/Forsberg

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 1 oktober 2003, 22:32

Robert_Kropotkin skrev:Du behöver väl inte ta till ord som idiot för den sakens skull. Jag skulle gärna vara intresserad av dessa folkmord också, har aldrig hört talas om det?

Mvh

Robert Sköld
Jag anser att han är en idiot eftersom han är en sån tror att alla tyskar var nazister och förtjänar att dö.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 1 oktober 2003, 22:42

Ja, det är en åsikt från din sida, om jag håller med dig eller inte är inte relevant. Frågan är väl snarare varför det var nödvändigt i ditt inlägg?

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 oktober 2003, 17:32

Vet du hur många som fick sätta till livet runt Krigsslutet Mathias ?

Mvh

Robert Sköld

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 2 oktober 2003, 17:35

Jag läste i skolan att ca 1 miljon mördades av Tito, sen har jag även hört att flera tusen tyska POW avrättades efter kriget.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 oktober 2003, 17:53

Oj, om det stämmer så har det totalt gått mig förbi, skrämmande!

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 2 oktober 2003, 20:50

Säga vad man vill, men Titos repression kanske ändå var bättre än det inbördeskrig som kom?
En kosovoalban som känner sa att helvetet började när Tito dog.

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 8 februari 2004, 14:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Alabama Man » 9 februari 2004, 01:09

Tito var själv Kroat men Serberna hade den mesta makten, min Far har berättat mycket om att när man åkte till Jugoslavien på 60-70 talet så var det ett helvete när man skulle över gränsen, om man var kroat eller muslim. Dom flesta poliser och sånt var Serber. Serber gjorde lumpen i Kroatien, och Kroater gjorde lumpen i Serbien.

Tito styrde landet med någon sorts "halv kommunism", kallad Titoism, för att få fart på ekonomin i landet.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 9 februari 2004, 01:19

Ekonomin liknade väl mest en planekonomi med fritt ägande, till skillnad från Sovjets planekonomi där ägandet var begränsat till staten.

Det är lite lustigt det där, lite på samma sätt som nazisterna försökte ha en marknadsekonomi med statligt ägande.

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 februari 2004, 03:47

Det är lite lustigt det där, lite på samma sätt som nazisterna försökte ha en marknadsekonomi med statligt ägande.
Du menar snarare privat ägande under statligt planerande. :) [Hermann Görings 4 års planer] De fåtal storföretag som förstatligades i Tredje riket var junkerfabrikerna.

/Martin

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 9 februari 2004, 08:37

När återupptog man samarbetet med Sovjet?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 9 februari 2004, 08:54

Det är möjligt att "alla" hade det bra under Tito, man lånade upp massor med pengar för konsumtion, vilket ledde till hyper inflation.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 februari 2004, 10:30

staraya.cjb.net skrev:När återupptog man samarbetet med Sovjet?
1948 uteslöts Jugoslavien från Komiform. Som från början hade sitt säte i Jugoslavien men sedan flyttades till Rumänien. Att de uteslöts beror på att Jugoslavien inte vill underordna sig Sovjetunionen vilja och har mage att accpetera Marshallplanen. 1955 besöker Chrusjtjov och Bulganin Jugoslavien men något samrabete i stil med de andra östeuropeiska länderna blir det aldrig.

/Martin

Skriv svar