Finländska SSR

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Finländska SSR

Inlägg av Vlad Fodorsky » 26 september 2003, 16:08

Vi säger att Finland aldrig lyckades göra sig självständigt 1917 och att Finland blev Finska SSR och räknas som öststat.

Sovjetunionen har en enorm flottbas i Stalinhamn, f.d. Mariehamn, och hotar Sverige som ligger väldigt nära. Hur hade det politiskt sett ut som Sovjet hade haft en örlogsbas så nära Sverige?

Samma uppe i norra Finska SSR. I Leninborg, f.d. Uåleborg, så har de ännu en örlogsbas som hotar Sverige.

Hur hade kalla kriget sett ut om det varit så?

/Vlad

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 26 september 2003, 16:15

sverige hade nog legat risigt till åtminståne under 2vk, om sverige inte blivit okuperat då skulle sovjet nog ha haft planer på det under kalla kriget.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 26 september 2003, 16:45

Vi säger så här också, att hela sovjetiska Bottniska viken-flottan ligger i Stalinhamn(f.d. Mariehamn) och tänker anfalla Sverige och köra in i Mälaren vilken dag som helst. Skulle det utbryta politiskt kaos då?

/Vlad

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 26 september 2003, 21:23

Någon som har en teori?

/Vlad

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 28 september 2003, 14:11

En inte helt osannolik följd skulle ju kunna vara att Usa/Gbr skulle känna sig tvingade att ta Sverige (eller delar -Kusten?) ungefär som ryssarna stälde krav på finnarna vid vinterkriget. Kanske skulle de göra det under täckmanteln att de kände sig hotade av tyskarna. De skulle nog känna att ryssarna blev allt för farliga i östersjöområdet. Ett aggressivt Sovjet runt östersjön och ett undergivet Sverige på andra sidan var nog inte USA/GBR önskedröm..../Jetski

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 28 september 2003, 16:27

JETSKI skrev:Ett aggressivt Sovjet runt östersjön och ett undergivet Sverige på andra sidan var nog inte USA/GBR önskedröm...
Heh... Och skillnaden mellan ovannämnda kommentar och den riktiga historien är vadå..? Visserligen så hade Sovjet inget militärt inflytande i Finland, men nog i de baltiska länderna, Polen samt Öst-Tyskland.

Andreas

DIREWOLF75
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 augusti 2003, 22:05
Ort: Bollnäs

Inlägg av DIREWOLF75 » 28 september 2003, 16:59

Andreas Lärka skrev:
JETSKI skrev:Ett aggressivt Sovjet runt östersjön och ett undergivet Sverige på andra sidan var nog inte USA/GBR önskedröm...
Heh... Och skillnaden mellan ovannämnda kommentar och den riktiga historien är vadå..? Visserligen så hade Sovjet inget militärt inflytande i Finland, men nog i de baltiska länderna, Polen samt Öst-Tyskland.

Andreas
Inklusive flottbaser i baltstaterna, vilket liksom gör originalfrågan irrelevant eftersom läget som beskrevs redan existerade i verkligheten.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 september 2003, 17:23

De som kommer fran Finland ar antagligen battre pa att reda ut den har fragan. Hur som helst enligt min mening var Stalin inte intresserad av att ha Sverige. Att SSSR stallde krav pa Finland och de baltiska staterna har jag forstatt som att de ville starka sin geopolitiska/geomilitariska situation. Detta genom att komma ut till Ostersjon. Jag tror inte att Stalin var sarskilt intresserad av att sprida kommunismen militart varken fore eller efter andra varldskriget. Att oststaterna och Baltikum hamnade i Sovjets intressesra tror jag bara beror pa att de flesta som har invaderat Rysslandf har gjort det via Polen och de andra ostlanderna.

Sen tror jag att Sovjetunionen hade foredarit ett neutralt Sverige framfor ett ockuperat Sverige nara till en NATO granne. Jag tror inte ledrna i Kreml var nagra dumhuvuden. Dessutom har val var arade kvalllspress redan avslojat att Sovjet hade invasionsplaner for Sverige. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 28 september 2003, 20:50

Inte för att det har med frågeställningen att göra, men jag tror att det under mellankrigstiden hade funnits en ännu större tolerans mot fascism. Kanske hade vi varit hårdare mot kommunisterna då.

Skriv svar