Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Stighult
Stödjande medlem 2022

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 5 januari 2014, 22:40

Thule2 skrev: Nåväl, samme man har under sin yrkesverksamma tid fiskat intill den då sovjetiska territorialgränsen. Vi låg så nära många gånger berättar han , att vi såg rakt in i ubåtsbasen (Kaliningrad) Ryssarna tog ingen notis om oss, men varje gång så låg gamla Kirov och signalspanade intill. Det var ständig aktivitet, och det fanns uppemot 30 ubåts silos som syntes klart och tydligt. Samt att det låg många ubåtar i basen. OCH , det fanns även flera typer av mini ubåtar som man uppenbarligen genomförde underhåll på, på basen. Bl.a liknande den han höll på att kollidera med 1987.

Jag återkommer till dina frågor senare Rickard. Det kan ta lite tid. MVH/ Thule
En fundering bara. Är det Kalinigrad så är det väl svårt att se från havet?

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 6 januari 2014, 07:38

Bergman. Jag har sagt att det som fanns på det flygbilder jag sett, hade en liknande form Triton 1 eller Maritalia.
Vad det var vet jag inte, endast att det såg ut så. Det kan ju tänkas att Sovjet hade ett annat system ,eller att det var
en Triton 1 som transporterats dit med större ubåt . Det kan även tänkas att det var en miniubåt från väst, det vet jag inte heller. Ingen här vet ju vad någondera sida hade för typer av miniubåtar med säkerhet.

Intressant är ju också att det bilder som L. Lindberg inte är samma som det jag sett. Han beskriver ett cigarrliknande föremål.
Jag säger återigen, vi har säkerligen haft besök från båda sidor, men sovjetmakten stod för merparten . Det var det som hade motiv m.m. Det har kartlagt och kränkt oss under mycket lång tid. Min egen teori idag är att minst en Triton 1 och en Triton 2 befunnit sig i Törefjärden. Dessa har bogserats med större konventionella ubåtar till målområdet.

Man fick vid minst ett tillfälle sonarbild på ett föremål i Törefjärden, från en av det fiskebåtar som lånades ut till militären.
Föremålet angavs till ca 15 till 16 meter långt.

Rickard. Vad jag menar i tidigare inlägg, vad sysslade Sovjet med under denna tid. Satt dessa bara på kammaren" och iakttog
när enligt vissa västubåtar kränkte våra vatten ? Eller var det aktiva på något vis för att följa skeendet? Och om det var aktiva, vad är din teori om hur den aktiviteten såg ut ? Och om det inte var det, varför var det inte det ? Det handlar trots allt om deras eget närområde, som i ett skarpt läge skulle besättas.

Stighult. Hur man såg under 80 talet in i nämnda ubåtsbas från havet har jag ingen aning om. Jag har endast återgett vad som berättats för mig. Andra personer har bekräftat samma sak. Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 januari 2014, 10:48

Thule2 skrev:. Han beskriver ubåten som gråfärgad,eller mer grå än grön i alla fall säger han. Med en uppstående längsgående rygg eller kant. En knölliknande form som sticker upp något i förhållande till ryggkanten. En stor rund lucka finns på knölen, bakom denne 4 st antenner eller rör. Han bedömer föremålets längd till 15 16 meter , men att det är svårbedömt med tanke på situationen. Han deltog senare under ubåtsjakten genom att låna ut sin båt och kunskap om farvattnen till marinens personal. Där man fick en sonarbild på ett föremål med längden 15 till 16 meter.
Finns det någon rapport i de militären arkiven om detta?
Thule2 skrev: Det var ständig aktivitet, och det fanns uppemot 30 ubåts silos som syntes klart och tydligt. Samt att det låg många ubåtar i basen. OCH , det fanns även flera typer av mini ubåtar som man uppenbarligen genomförde underhåll på, på basen. Bl.a liknande den han höll på att kollidera med 1987.

Jag återkommer till dina frågor senare Rickard. Det kan ta lite tid. MVH/ Thule
"30 ubåts silos" ?

Vad är en ubåt silo enligt dig?
Thule2 skrev:Enligt hans egen berättelse, så var det flera gånger innanför den sovjetiska gränsen. Och det såg tydligt in på marinbasen.
Hur SER man in i Kaliningrad Oblast när man fiskar?? Och att någon skulle fiska där på 30-60m djup känns inte direkt trovärdigt det heller.

Personen du talar men är antingen eller lögnare eller så håller någon på med att fylla dig med massa dravel för att förstöra denna tråd.

http://nearwonders.com/data_images/coun ... rad-04.jpg

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 6 januari 2014, 11:06

Det finns åtminstone en sak man kan vara fullständigt säker på:

Om lösningen på hela ubåtsgåtan skulle gått att se från vanlig svensk fiskebåt där de skyldiga sovjetiska miniubåtarna låg helt öppet skulle vi knappast ha denna diskussion i dag.

(Jag får ibland en besvärande känsla av att det faktiskt finns de som tror att andra som inte "förstår" hur det hänger ihop gör det av någon sorts ideologiska skygglappar..)

Det är dessutom bevisligen så att i slutet av år 1987 så vet vi att den svenska underrättelsetjänstens samlade ansträngningar, tillsammans med våra allierade sådana, inte hade lyckats identifiera de skyldiga miniubåtarna på sovjetisk sida. Detta är väl känt genom den rapport som levererades direkt till statsministern vid denna tidpunkt.

Det finns ingenting som tyder på att detta lyckades senare heller, vilket inte minst de av Carl Bildt initierade resultatlösa rysslandsförhandlingarna i början av 90-talet visar, samt de två statliga utredningarna i frågan 1995 och 2001.

Det är helt enkelt ytterst osannolikt att de skyldiga miniubåtarna låg öppet vid kaj för beskådan av nyfikna svenska fiskare samtidigt som svensk och övrig västerländsk underrättelsetjänst misslyckades finna desamma.

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 6 januari 2014, 11:07

På havet i riktigt fint väder ser man från en 10-12 meter båt, då man är ca två meter över havsytan, maximalt tre sjömil. Är man ca fyra meter över havsytan, som exempelvis på en 20 meters fiskebåt med upphöjd styrhytt kan man nog i extremt bra väderförhållanden se fyra sjömil. För att se större detaljer. ca 10 x10 meter, på dessa avstånd krävs bra kikare och helst ingen sjögång, mindre detaljer går inte att se så att dessa kan åtgerges med exakthet.

Ingen svensk fiskebåt har någonsin under kalla krigets dagar och i lugn och ro fiskat tre eller fyra sjömil utanför sovjets örlogsbas i Kaliningrad.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 januari 2014, 11:25

Ola Frithiofson skrev:På havet i riktigt fint väder ser man från en 10-12 meter båt, då man är ca två meter över havsytan, maximalt tre sjömil. Är man ca fyra meter över havsytan, som exempelvis på en 20 meters fiskebåt med upphöjd styrhytt kan man nog i extremt bra väderförhållanden se fyra sjömil. För att se större detaljer. ca 10 x10 meter, på dessa avstånd krävs bra kikare och helst ingen sjögång, mindre detaljer går inte att se så att dessa kan åtgerges med exakthet.

Ingen svensk fiskebåt har någonsin under kalla krigets dagar och i lugn och ro fiskat tre eller fyra sjömil utanför sovjets örlogsbas i Kaliningrad.
Ännu svårare är det att se genom Curonian Spit som består utav sanddynor men en medelhöjd på 35m :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Curonian_Spit

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 6 januari 2014, 11:34

Kent skrev:Ännu svårare är det att se genom Curonian Spit som består utav sanddynor men en medelhöjd på 35m

https://en.wikipedia.org/wiki/Curonian_Spit
Jo, jag såg din bild Kent, den är övertygande. Vad blir det om man lägger ihop två omöjligheter? Det är nog vad Thule bör fråga sig och sina informationskällor.

Ola

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 6 januari 2014, 11:43

Tog upp det här med Kaliningrad för några inlägg sedan. Om jag är snäll så kanske det är Paldiski som Thule2 hade hört om men blandat ihop namnen. :)

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 6 januari 2014, 12:04

Jag har inte blandat ihop något, endast återgett vad jag fått berättat . Hur andra bedömer det är som sagt deras ensak.
Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 januari 2014, 12:11

Stighult skrev:Tog upp det här med Kaliningrad för några inlägg sedan. Om jag är snäll så kanske det är Paldiski som Thule2 hade hört om men blandat ihop namnen. :)
Att en svensk fiskebåt skulle fiska utanför Paldiski med all skit inte minst alla gamla minor som ligger på botten runt där är ännu mindre troligt än Kaliningrad.

De höga bergen runt gör att man måste vara inne i hamnen och fiska om man skall se platsen där ubåtarna höll tid.

Thule, jag har också hört många skrönor i mina dagar men jag besitter något som du bevisligen inte har nämligen källkritik.

Gång på gång så lägger du in massa "saker du hört" eller fått mailat till dig som bara visat sig vara lögner eller desinformation.

Du kanske borde kontrollera fakta innan du postar i fortsättningen!

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 6 januari 2014, 12:22

Kent skrev:
Stighult skrev:Tog upp det här med Kaliningrad för några inlägg sedan. Om jag är snäll så kanske det är Paldiski som Thule2 hade hört om men blandat ihop namnen. :)
Att en svensk fiskebåt skulle fiska utanför Paldiski med all skit inte minst alla gamla minor som ligger på botten runt där är ännu mindre troligt än Kaliningrad.

De höga bergen runt gör att man måste vara inne i hamnen och fiska om man skall se platsen där ubåtarna höll tid.

Thule, jag har också hört många skrönor i mina dagar men jag besitter något som du bevisligen inte har nämligen källkritik.

Gång på gång så lägger du in massa "saker du hört" eller fått mailat till dig som bara visat sig vara lögner eller desinformation.

Du kanske borde kontrollera fakta innan du postar i fortsättningen!
Jag har ingen aning, utan en snabb titt på google earth fick mig att misstänka att sikten inte var den bästa vid Kaliningrad. Kollade då vid Palinski och tyckte att där kanske det skulle kunna gå att se något.
Har för mig att F11 roade sig med att fotografera Kaliningrad under 50-talet, eftersom den låg så skyddad.

Håller med dig Kent om att lite källforskning kan man kosta på sig om man lägger upp saker som fakta. :D

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 6 januari 2014, 13:35

Kronstadt och Baltysk skall det vara, det kallar hela området för Kaliningrad !
Jag har aldrig påstått att något är fakta, bara återgett vad som berättats.
I boken Sovjetunionen på världshaven utgiven 1971 av bl. Bertil Åhlund står att läsa innantill.
"Det kan också nämnas att Sovjetunionen även förfogar över ett antal specialubåtar, sk. dvärgubåtar. För företag mot hamnar , basområden, spaning och övervakning" Alltså visste man redan 1971 att det fanns. Så det sovjetiska kränkningarna har nog pågått väldigt länge .

Och Rickard! Vad gjorde Sovjet under tiden Nato var här ?
Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 6 januari 2014, 13:56

Thule2 skrev:Alltså visste man redan 1971 att det fanns.
Tja, Triton-1 togs ju fram under 60-talet och kom i bruk 1971. Det ändrar förstås inte det faktum att det var en oerhört simpel konstruktion helt olämplig för de intrång som syntes i svenska vatten och det finns absolut ingenting som tyder på att den varit här, trots 2800 rapporterade observationer på misstänkt främmande undervattensverksamhet.

Men det är ju diskuterat till leda och ingen har kunnat visa på minsta anledning att tro att den varit här.

Thule2 skrev:I boken Sovjetunionen på världshaven utgiven 1971 av bl. Bertil Åhlund står att läsa innantill.
Och vad som står att läsa "innantill" i en bok från 1971 är ju förvisso intressant, men notera på nytt att i en intern och kvalificerat hemlig rapport i slutet av 1987 direkt till statsministern framgår oerhört tydligt att varken svensk eller allierad underrättelsetjänst vet vilka de främmande farkosterna är.

Thule2 skrev: Och Rickard! Vad gjorde Sovjet under tiden Nato var här ?
Thule! Du har ganska mycket frågor att svara på du med.

Men jag skall förstås svara på detta så gott jag kan.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 6 januari 2014, 14:59

Thule2 skrev:Och Rickard! Vad gjorde Sovjet under tiden Nato var här ?
Thule
Min uppfattning är att Sovjetunionen under den här tiden förberedde sig för ett kärnvapenkrig mot USA/NATO.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 6 januari 2014, 15:37

Instämmer till fullo med dig Wedman, och i det förberedelserna ingick omfattande operationer i närområdet. Bl. Sverige.
Och dessa förberedelser startade redan på tidigt 60 tal. Thule

Skriv svar