Diskussionen "fortsätter" bara tack vare dem som vill se en "fortsättning" på den - antiryska och antistalinistiska krafter. Seriösa forskare har redan konstaterat att "talet" är en fiction - innan du kommer med några fler påståenden i frågan rekommenderar jag att du läser Sergej Slutjs artikel "Talet som aldrig ägt rum":Ben skrev:Det är i och för sig inte riktigt hela sanningen. Diskussionen om äktheten har fortsatt ända fram till våra dagar, se exempelvis http://en.wikipedia.org/wiki/Stalin's_s ... t_19,_1939 (och ännu tydligare den ryska wikipediaartikeln Сообщение агентства «Гавас» от 28 ноября 1939 г )Överste Weeks skrev:Det talet är avslöjat som en ren förfalskning. Det gjordes redan på 1950-talet. En parallell till Slavomir Rawicz' rövarhistorier.Ben skrev: Samtalet kommer in på Molotov-Ribbentroppakten och Zubovs kollega hänvisar då till det numera ofta synnerligen ifrågasatta politbyråtalet som Stalin ska ha hållit den 19 augusti, i vilket han påstås ha redovisat skälen för ett allians med Tyskland.
http://vivovoco.rsl.ru/VV/JOURNAL/RUHIST/STANET1.HTM
/MC