Henke skrev:Intressant, tydligen finns det flera tänkbara plagg!
Ja, här tänkte jag mig inte för. Det var
cardigan jag själv tänkte på, men
balaklava ("rånarluva") är förstås också ett korrekt svar. Tydligen finns det dessutom till råga på eländet en sorts ärmskärning av plagg som kallas
raglan efter en annan befälhavare vid Balaklava, Lord
Raglan.
(
Oyford Encyclopedia talar för övrigt även om en Lord
Underpants,
"who gave his name to the garment in which he shit himself when he saw the enemy", men jag är osäker på vilket vetenskapligt värde denna källa skall tillskrivas.)
James Thomas Brudenell, Lord
Cardigan, var alltså mycket riktigt anförare vid den lätta brigadens "dödsritt" vid Balaklava den 25 oktober 1854, då bara 195 av ungefär 700 kavallerister kom undan med livet i ett vanvettigt anfall som dock också - av dem som så velat - kunnat beundras som ett exempel på dödsföraktande heroism, disciplin och plikttrohet. Den självmedvetne och pedantiske Lord Cardigan var knappast särskilt uppskattad som en god ledare - enligt
denna sida var han känd som "det farliga aset" medan hans kollega Lord
Lucan kallades "det försiktiga aset" - men hälsades som en hjälte när han återvände till England i januari 1855: Händelkören
See the conquering hero comes framfördes och drottning Victoria inbjöd honom till Windsor. Och "Cardigankoftan", det plagg han använde mot höstkylan på Krim - enligt elaka tungor för att slippa förstöra sin frisyr med en tröja som måste dras över huvudet - hade då redan börjat bli populär i England.
"De sex hundrades ritt" har förstås också blivit känd genom lord
Tennysons dikt
The Charge of the Light Brigade, som alltså delvis citerades ovan. Den finns att läsa och höra
här i författarens egen inläsning - enligt uppgift en av de äldsta inspelningar som finns bevarade på fonografrulle.
Herman Hedning eller Henke - varsågod att fråga! Och ursäkta förvirringen.