Mindre av rivningar i sydsvenska städer?
-
South End Court
- Medlem
Re: Mindre av rivningar i sydsvenska städer?
För trådens ämne. Jag tittade tidigare på skillnaderna mellan hamnområdena Stockholm VS Göteborg. Jag bodde ett år på Hisingen för ett antal år sedan och tyckte att man gjort ett mycket bättre jobb med att spara känslan av en mer levande stads och hamn miljö medan man i Stockholm har skövlat nästan allt. Jag täcker på Sickla och Södra Hammarby området VS Eriksberg och vidare österut. Jag minns att det var olika åsikter i Göteborg och vissa var inte glada över utvecklingen. Någon Göteborgare som vet mer om det?
/South End Court
/South End Court
-
South End Court
- Medlem
Ja, Sverige har ett unitärt system och vissa politiker har noll koll, kunskaper, intresse eller respekt för landsbygd och olika kulturer i landet. Det kan bli betongpolitik i flera avseenden.
/South end Court
De byggde om ett antal centrala kvarter med miljonprogrammet - och vad jag vet köpte staden in hus för att låta dem förfalla, så att det kunde byggas nytt.South End Court skrev: ↑19 maj 2026, 14:41För trådens ämne. Jag tittade tidigare på skillnaderna mellan hamnområdena Stockholm VS Göteborg. Jag bodde ett år på Hisingen för ett antal år sedan och tyckte att man gjort ett mycket bättre jobb med att spara känslan av en mer levande stads och hamn miljö medan man i Stockholm har skövlat nästan allt. Jag täcker på Sickla och Södra Hammarby området VS Eriksberg och vidare österut. Jag minns att det var olika åsikter i Göteborg och vissa var inte glada över utvecklingen. Någon Göteborgare som vet mer om det?
/South End Court
Mer eller mindre hela Landala raserades, och andra kvarter också. Privata bolag var också aktiva i det här.
Men, som en flickväns fader sade, så kul var det inte i de gamla husen, med pump på gården, gemensam toalett och annat. Hilbert här känner till hur det var. Själv hade jag en studiekompis som hade bott i ett hus där jag hade sparkat fotboll. Hans hus blev en grusplan för oss skolungar.
Den otroliga skillnaden var att hyran kunde öka 20 gånger, och den tidigare samvaron splittrades. På det sättet känns det bra att det finns kvartersföreningar.
Om Hisingen tänker jag bara på Färjenäs, och det som är kvar är förvisso bevarat, men det är inte mycket jämfört med hur det var. Det finns en del ruiner där. Husnallar bodde där, men det var inte en bra miljö. De snodde el, det snoddes grejer, och där fanns droger. Området skulle förmodligen en gång bli en del av oljeindustrin, men så blev det inte. Källa: barndomskamrater och noveller.
På Hisingen fanns det inte så mycket att riva egentligen. De flesta hus byggdes nog där det inte hade funnits något förut, oavsett om det är arbetarhus från 40-talet eller 60-talet. Där kan kan man se att ett antal tidiga hus står på vad som förmodligen är ganska bördig åkermark. Det är ett slöseri, men så tänkte man inte för 60-80 år sedan.
Om man kan gå runt vid Eriksberg och känna något av det gamla, då är det bara bra. Själv har jag varit där en gång på 30+ år, och kan inte uttala mig.
Jodå jag hade två kompisar som delade en lägenhet på sparvgatan i närheten av redbergsplatsen.Men, som en flickväns fader sade, så kul var det inte i de gamla husen, med pump på gården, gemensam toalett och annat. Hilbert här känner till hur det var. Själv hade jag en studiekompis som hade bott i ett hus där jag hade sparkat fotboll. Hans hus blev en grusplan för oss skolungar.
Den var fullt utrustad med utedass och kallvatten.
För att förhöja upplevelsen fanns det dessutom en poseringsatelje på bottenvåningen.
När mamman till en av killarna kom dit och såg hur de bodde började hon gråta
-
South End Court
- Medlem
Vi hade torrdass och källvatten i kranen inomhus på landet tills jag gick i skolan. Så man fick gå över gården när det var 30 grader kallt och man tänkte inte mycket på det. Det fanns ett visst avlopp i huset som gick ned i sand, vilket var vanlig där. När vi sedan flyttade till ett annat hus med kommunalt vatten retade mina kamrater mig i skolan med ”Nu kommer det att bli fullt med cementklumpar i ert vatten”. De hade alla källvattnet i husen.
Men detta var viktigt, man kan t ex som gravid kvinna inte förlita sig på källvatten, för det blivande barnets skull.
Jag pratade med någon i Göteborg som berättade att Majorna fick avlopp på 60 talet.
/South End Court
Men detta var viktigt, man kan t ex som gravid kvinna inte förlita sig på källvatten, för det blivande barnets skull.
Jag pratade med någon i Göteborg som berättade att Majorna fick avlopp på 60 talet.
/South End Court
Nu riskerar den här tråden att urarta till en monty python sketch
.
Det var jobbigt när man växte upp. Man fick order om att gå ner till Skojarebacken och försöka sno åt sig några kronor. Alla i familjen fick bidra till hushållet.
Nä, men visst finns det kvar gamla hus. Lindholmen har ett antal bevarade hus, flera gator faktiskt. Det ser ganska hemtrevligt ut.
I Majorna finns förstås gamla hus också kvar, liksom här och var. Ett som stack ut låg på Karl Johansgatan i Hängmattan. Det fick förfalla i långt över 20 år medan kommun och byggföretag funderade över vad man skulle göra.
I dag är det renoverat och ser jäkligt bra ut, måste jag säga: ett typiskt landshövdingehus med tre våningar, med en i sten.
Nä, men visst finns det kvar gamla hus. Lindholmen har ett antal bevarade hus, flera gator faktiskt. Det ser ganska hemtrevligt ut.
I Majorna finns förstås gamla hus också kvar, liksom här och var. Ett som stack ut låg på Karl Johansgatan i Hängmattan. Det fick förfalla i långt över 20 år medan kommun och byggföretag funderade över vad man skulle göra.
I dag är det renoverat och ser jäkligt bra ut, måste jag säga: ett typiskt landshövdingehus med tre våningar, med en i sten.
-
South End Court
- Medlem
Four Yorkshiremen 
Hammarbyhamnen var inte särskilt fin men det var ett hamnområde. Finns vad jag vet inget kvar
av sådan aktivitet i Stockholm. I Göteborg har man sparat en hel del så att man får en känsla av hur det var.
bara kranarna i sig är ju fina. Inget som stör. Mitt år i Sverige var i Göteborg och jag var där då de
bogserade bort dockan, stod på Älvsborgsbron och fotade ned på den. Otroligt fin stad i många avseenden.
/South End Court
Hammarbyhamnen var inte särskilt fin men det var ett hamnområde. Finns vad jag vet inget kvar
av sådan aktivitet i Stockholm. I Göteborg har man sparat en hel del så att man får en känsla av hur det var.
bara kranarna i sig är ju fina. Inget som stör. Mitt år i Sverige var i Göteborg och jag var där då de
bogserade bort dockan, stod på Älvsborgsbron och fotade ned på den. Otroligt fin stad i många avseenden.
/South End Court
Det är rätt stora områden i majorna som är renoverade landshövdingehus.I Majorna finns förstås gamla hus också kvar, liksom här och var.
Ett kännetecken hos de gamla landshövdingehusen var att de var extremt lyhörda.
Väggarna var som papper, hyresgästerna hade inte så mycket privatliv
Jag vet inte hur mycket bättre det har blivit efter renoveringarna.