Gerrgul skrev:
1) Förhållandet gentemot Sovjetunionen: deportationerna till Gulag var inte alls aktuellt.
Om du lever i den tron får du ta en koll till.
"Nevertheless, the camps did not disappear altogether. Instead, they evolved. Throughout the 1970s and early 1980s, a few of them were redesigned, and put to use as prisons for a new generation of democratic activists, anti-Soviet nationalists - and criminals."
http://www.thegulag.org/content/gulag-introduction-3
Gerrgul skrev:
Däremot en kraftig upprustning av Warzawapakten och en aggressiv utrikespolitik, framför allt i söder. Minns att Afghanistan invaderats, ett land som liksom Sverige hade varit neutralt under vk1, vk2 och under det kalla kriget.
Precis.
Jag menar att det är en typisk Svensk uppfattning att US/NATO förde en aggressiv utrikespolitik, när det handlade om försvar av demokratin.
Vill man försöka förstå Weinbergers o NATO, US agerande i Ubåtsfrågan o under det Kalla Kriget så måste man tränga in i o förstå Weinbergers utgångspunkt. Använder man bara SAPs utgångspunkt så hamnar man lätt fel.
Tex. Ett argument från den ena sidan i Ubåtsdebatten är ju att US-NATO aldrig skulle låta någon av sina egna omkomma pga Svenska Vapeninsater tex i Horsfjärden. Men OM det som Weinberger menar var ett pågående krig o US/NATO i detta krig accepterade förluster så hamnar kanske diskussionen i ett annat läge. Jag diskuterar INTE Politik,.. jag diskuterar de verklighets referenser som beslutsfattarna hade i Ubåtsfrågan o hur detta ev. påverkade deras beslut. Ytterligare en påminnelse om Weinbergers uppfattning om Europa o Sveriges betydelse är hans besök i Sverige hösten 1981.
"To his hosts, Mr. Weinberger clearly indicated that the Reagan Administration wanted to put into the past the sour relations between Stockholm and Washington that arose during the Vietnam War, when Swedish leaders were bitterly critical of the United States.
He told the Swedes that the Reagan Administration was willing to sell to Sweden an advanced version of the Sidewinder air-to-air missile that the Swedish Air Force wants for its Thunderbolt fighters. "
http://www.nytimes.com/1981/10/19/world ... might.html
B.