Kent, FredH och Stighult brukar också vara bra på det där, det var samma sak med den 35m-40m ubåten som pingats i Horsfjärden, när någon till sist tittade på sjökortet så var platsen helt orimlig. Du börjar i helt rätt ända mao.radon
En snabb titt på ett sjökort över området ger att Tunanders beskrivning i förfrågan är svår att få ihop med verkligheten. Först står det att ubåten går på sydlig kurs mellan fastlandet och Koster (i Kosterrännan). Därefter står det att den observerades i rännan innanför Långöarna, som ju inte är samma sak som Kosterrännan. Möjligen beskriver det två händelser som hänger ihop (ubåten observerades på båda platserna, först på ena stället och sen på det andra), men formuleringen tycker jag mer tyder på att det är samma händelse som beskrivs. Och, som jag skrev tidigare, så ligger ingen av rännorna nordOST om Strömstad (där är det fastland), men ett sånt misstag är lätt att göra - det har jag själv gjort när jag rapporterat in ett trasigt sjömärke till Sjöfartsverket.
Vi har faktiskt en öppen kommunikation till Tunander via OlaF här i tråden, han har svarat ett par gånger, +1 till OlaF.Samtidigt är det svårt att bortse från "ingen rök utan eld"-principen. Tunanders uppgifter är lite väl specifika för att vara en fri fantasi, så nånstans har han förstås fått informationen. Desinformation i syfte att förvirra eller misskreditera Tunander? Avsiktligt felaktig information för att hitta en läcka? Korrekt information från nån som tycker att hemlighetsmakeriet behöver bort?
Något som slog mig som jag skrev till Thule är att både Thule och Tunander pratar om Cigarrformad så antingen har båda pratat med källan, Thule är en stalker eller Tunander läser tråden.
Nu tog du faktiskt upp något intressant för detta var en ansökan att få information avhemligad och han visste precis vad han talade om och måste ha fått den informationen någonstans ifrån. Nu har ju inte Tunander tystnadsplikt och har väl ingen skyldighet att röja sina källor men någon måste ju ha pratat, allt som vi tidigare läst kommer från avhemligad information typ krigsdagböckerna. pass till Thule, det finns militärer som pratar trots allt