Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JHAN
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 20 september 2016, 17:34

Magnus L
Vad säger du om eldtillstånd/icke eldtillstånd och den diskussion och den uppfattning kustartilleristerna mfl hade ang eldförbudet vid mälsten? Se Rickards trådstart jag länkade till, har du läst den tråden? Eller är du nöjd med att Stefensson utrett sig själv angående detta?
Jag känner inte att vi kommit dit ännu och hugger inte på det betet.
Skickade ut en liten testballong för ett tag sedan och skrev att med Palmes roll lite klarlagd så kanske vi skall omvärdera hela Mälsten men det var ingen som blev upprörd för ovanlighetens skull :)

I mitt tycke så har vi gjort ett enormt framsteg i att kunna rimligen anta att Palme inte gjorde annat än följde IKFN.
Om vi lämnar nationalitetsfrågan så återstår frågan om Stefenson et.al. följde gällande IKFN så som den tillämpats sedan 70-talet.
Kviman och killarna är ju lite samma som Hanell, dom såg en del av förloppet och har en stark åsikt.

SimonB
Medlem

Inlägg av SimonB » 20 september 2016, 18:52

radon skrev:Hej på er! Mitt första inlägg här på forumet. Jag har läst ungefär halva den här tråden, och håller på att läsa ikapp. Den är oerhört produktiv, volymmässigt, så det tar ett tag. :)
[...]
I söndags var jag ute på en segeltur i Bohusläns vackra skärgård. När jag gled runt där i det stilla vädret tänkte jag en del på det här som diskuterats av och till i tråden med hur lätt eller svårt det är att se t ex korta uppstick av periskop eller andra master, eller för den delen överdelar av skrov. Min syn är inte perfekt, pga viss astigmatism, men trots det kunde jag med lätthet se skarvar dyka upp, nästan likt små periskop, runt båten, inte sällan på avstånd runt 500-600 m (i den täta skärgården är det lätt att avståndsbestämma med sjökort och alla små skär, grund, sjömärken och holmar som referens). Samma sak med sälhuvuden. De dyker upp ljudlöst, och ser ut som en halv handboll som ligger och guppar, ungefär. Ändå såg jag sälhuvudena på flera hundra meters avstånd, många, många gånger bara under en timme. Jag har svårt att föreställa mig att jag skulle missa ett periskop inom samma radie, om det är över ytan mer än säg 15-20 sekunder. Då ska det dock sägas att jag alltid håller väldigt aktiv utkik när jag seglar - huvudet är nästan aldrig stilla. Med kikare skulle radien bli nån sjömil eller mer, utan vidare. Jo, jag har läst tidigare i tråden om övningen där en svensk ubåt skulle göra periskopvisningar i ett begränsat område med soldater på land med särskild uppgift att försöka observera ubåten, och att det krävdes massvis exponeringar innan den upptäcktes. Det låter underligt med tanke på hur jag upplever det.
Hej radon, och välkommen! :thumbsup: Kul med fler infallsvinklar och tänkande huvuden!

Du har nog helt rätt i att man ser saker mycket tydligt under de förhållanden du beskriver, men kom ihåg att du talar om mycket bra visuella förhållanden. Antagligen inte särskilt mycket konstigheter med solljus, dis, vågor, regn, et cetera. Detta gör förstås stor skillnad. Min gissning(!!) är att Sjöhästens tester — som beskrivs bla av Rickard i detta inlägget; länkklick! — bedrevs under optimala förhållanden, så kanske gör det ingen skillnad i just den jämförelsen men jag kände likväl att det uppenbara borde påpekas. :)
Den större kommentaren jag vill göra är att du pratar om periskop som visas över ytan "mer än säg 15-20 sekunder". Sjöhästens tester bedrevs, enligt Rickards inlägg (jag har inte läst upp igen mer specifikt om själva testerna), med periskopföring på stridsmässigt sätt. Om jag inte har fel, vilket är fullt möjligt och någon rättar mig säkert då, så pratar vi inte 15-20 sekunders periskopvisning i sådana situationer. Vi pratar, vad, fem sekunder? Den storleksordningen? Det är det jag fått för mig i alla fall. Och det skulle ju kunna vara tillräckligt lite för att du skulle ifrågasätta din egen observation, och göra dig osäker på att du faktiskt såg det du såg.

Det är för övrigt delvis av denna anledning som folk har teoretiserat om B-styrka, in-och-utsläppta NATO-ubåtar, och sovjetiska ubåtar som agerar lockbete för att dra bort den svenska ubåtsjakten från annan sovjetisk farkost. En av anledningarna till teorierna är alltså att det inte finns några andra rimliga förklaringar på varför inkräktande ubåtar skulle visa sina periskop så extremt länge.

radon
Medlem

Inlägg av radon » 20 september 2016, 19:15

Ja, jag hade bra förhållanden just i söndags. Däremot tror jag inte att jag skulle missat ett uppdykande periskop även under kortare tider om jag råkade titta åt det hållet då. 15-20 sekunder skrev jag för att det nog skulle ta så lång tid innan jag hade skannat av hela omgivningen minst en gång.

Jag känner mig säker på att jag skulle identifiera ett periskop som just periskop trots bara några sekunders exponering, och även memorera ungefärligt utseende, men då är jag förstås betydligt mer intresserad av militär hårdvara än genomsnittspersonen.

Men ja, jag är helt med på att de observationer av undervattensfarkoster som gjorts tyder på antingen väldigt orutinerat och slarvigt beteende, eller avsiktligt dito med avsikt att synas. Jag vill däremot inte helt förkasta en förklaring grundad i slarv eller nonchalans, oavsett vilken sida det handlar om, för om man upplever att riskerna är väldigt små, och man dessutom vet att man lätt kan "försvinna" om man verkligen skärper sig och gör saker på rätt sätt, då kan det handla om att man helt enkelt inte bryr sig så mycket om man skulle råka synas. Vi har väl alla råkat ut för arbetskamrater som väljer den enkla, lata vägen i stället för att göra jobbet ordentligt. Nog kan det gälla en och annan soldat också. Mycket av resonemanget under åtminstone trådens första 200 sidor (så långt jag har läst) verkar bygga på att soldaterna hela tiden gör sitt absolut bästa och inte slarvar eller gör fel. Så höga tankar har jag inte om folk, tyvärr. Och även om de sköter sig bra och inte medvetet slarvar, så kan nog många timmar till flera dygn långa operationer i små, obekväma, trånga farkoster med nästan konstant krav på vaksamhet (inte tillräckligt med bemanning för att ha en vakt som löser av långa stunder, som på större fartyg) och lite vila, leda till misstag och omedvetet slarv.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 20 september 2016, 22:14

radon skrev: Mycket av resonemanget under åtminstone trådens första 200 sidor (så långt jag har läst) verkar bygga på att soldaterna hela tiden gör sitt absolut bästa och inte slarvar eller gör fel. Så höga tankar har jag inte om folk, tyvärr. Och även om de sköter sig bra och inte medvetet slarvar, så kan nog många timmar till flera dygn långa operationer i små, obekväma, trånga farkoster med nästan konstant krav på vaksamhet (inte tillräckligt med bemanning för att ha en vakt som löser av långa stunder, som på större fartyg) och lite vila, leda till misstag och omedvetet slarv.
Jag tror du har fel här.

Soldaterna på plats har varit mycket alerta och uppmärksamma men resultaten har tystats ner eller försvunnit.

Känner till massa fall där väldigt konkreta kränkningar helt försvunnit i de officiella "boksluten"

Vi har ju t.ex. detta fallet.
Långön.JPG
Långön.JPG (85.3 KiB) Visad 722 gånger

radon
Medlem

Inlägg av radon » 20 september 2016, 22:28

Förlåt, jag uppenbarligen inte var tydlig nog. Med "soldaterna" här menade jag besättningarna i de kränkande undervattensfarkosterna. Inte svenska soldater på land eller i sökande/jagande ytfartyg eller helikoptrar.

Som en tänkbar förklaring till det till synes märkliga beteendet många kränkande farkoster uppvisat, med långa exponeringar av periskop, torn och skrov.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 20 september 2016, 23:22

Vad, vänta :)

Nu har ju inte jag varit med speciellt länge, har denna lilla rapport diskuterats tidigare Kent?

jag gissar att datumet 2012 inte är datumet för incidenten för det var allas vår BG som var ÖB, vilket datum var det?

Är inte detta bevis på Västtysk kränkning i vår inre vad dom nu kan ha på den västra sidan landet?

Kan du inte expandera lite?

radon
Medlem

Inlägg av radon » 20 september 2016, 23:37

Jag måste säga att jag har svårt att hitta nån ränna nordOST om Strömstad...

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 21 september 2016, 06:53

JHAN skrev:Vad, vänta :)

Nu har ju inte jag varit med speciellt länge, har denna lilla rapport diskuterats tidigare Kent?

jag gissar att datumet 2012 inte är datumet för incidenten för det var allas vår BG som var ÖB, vilket datum var det?

Är inte detta bevis på Västtysk kränkning i vår inre vad dom nu kan ha på den västra sidan landet?

Bilden är från denna tråden och har diskuterats tidigare.

Fann detta nu https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... c3a5tar/13

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 21 september 2016, 08:06

Kent skrev:
JHAN skrev:Vad, vänta :)

Bilden är från denna tråden och har diskuterats tidigare.

Fann detta nu https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... c3a5tar/13
Det är ett rykte som Ola Tunander har hört och begärt att få ut handlingarna från FM.
Det är enda skälet det det står försvarsmaken på papperet.
Ola Tunander har dessutom skrivit sin förfrågan på ett sådant sätt att det är svårt att veta när det hände.
som han sa " den exakta tidpunkten för händelsen är något osäker" Med andra ord han vet inte ens vilket år det hände.

Om någon vill bevisa att det pågår en nertystad konspiration, så är en effektiv metod att ställa en fråga som inte kan besvaras och sedan hävda att militären döljer hela saken.

Om detta var Ola Tunanders avsikt eller inte vill jag inte uttala mig om.

mvh
/John

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 21 september 2016, 08:24

JHAN skrev:
Magnus L
Vad säger du om eldtillstånd/icke eldtillstånd och den diskussion och den uppfattning kustartilleristerna mfl hade ang eldförbudet vid mälsten? Se Rickards trådstart jag länkade till, har du läst den tråden? Eller är du nöjd med att Stefensson utrett sig själv angående detta?
Jag känner inte att vi kommit dit ännu och hugger inte på det betet.
Skickade ut en liten testballong för ett tag sedan och skrev att med Palmes roll lite klarlagd så kanske vi skall omvärdera hela Mälsten men det var ingen som blev upprörd för ovanlighetens skull :)

I mitt tycke så har vi gjort ett enormt framsteg i att kunna rimligen anta att Palme inte gjorde annat än följde IKFN.
Om vi lämnar nationalitetsfrågan så återstår frågan om Stefenson et.al. följde gällande IKFN så som den tillämpats sedan 70-talet.
Kviman och killarna är ju lite samma som Hanell, dom såg en del av förloppet och har en stark åsikt.
Men snälla du. Vilken extra kunskap om Palmes eventuella agerande har dykt upp tycker du? Jag kan svara åt dig; Inget! Har dykt upp som gör att vi vet mer, bara de vanliga ryktena.

Läs på om Mälsten innan du berättar vad "vi" tycker.

SimonB
Medlem

Inlägg av SimonB » 21 september 2016, 12:15

JHAN skrev:jag gissar att datumet 2012 inte är datumet för incidenten för det var allas vår BG som var ÖB, vilket datum var det??
Det står ju i dokumentet att detta var "under Bengt Gustafssons första år som ÖB". Han tillträdde som ÖB den första oktober 1986 - länkklick!

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 21 september 2016, 13:07

SimonB skrev:
JHAN skrev:jag gissar att datumet 2012 inte är datumet för incidenten för det var allas vår BG som var ÖB, vilket datum var det??
Det står ju i dokumentet att detta var "under Bengt Gustafssons första år som ÖB". Han tillträdde som ÖB den första oktober 1986 - länkklick!
Det gjorde det men eftersom jag trodde det var en observation kändes inte datumet ok med det vi diskuterar, och sedan är väl inte 1986 ett datum utan ett årtal :)
Blev lite rörigt men jag förstår ju nu att det det var en förfrågan från Tunander, inte en observationsrapport från försvarsmakten.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 21 september 2016, 13:28

Thule,

Om du läser länken som Kent precis postat, en framställan från Tunander 2012 till försvarsmakten, så är det ju nästan ordagrannt vad du brukar skriva - ordet cigarr kunde ju lika gärna ha beskrivits som avlång till exempel. Läser Tunander skalman eller är det du som stalkar Tunander :)

radon
Medlem

Inlägg av radon » 21 september 2016, 13:33

En snabb titt på ett sjökort över området ger att Tunanders beskrivning i förfrågan är svår att få ihop med verkligheten. Först står det att ubåten går på sydlig kurs mellan fastlandet och Koster (i Kosterrännan). Därefter står det att den observerades i rännan innanför Långöarna, som ju inte är samma sak som Kosterrännan. Möjligen beskriver det två händelser som hänger ihop (ubåten observerades på båda platserna, först på ena stället och sen på det andra), men formuleringen tycker jag mer tyder på att det är samma händelse som beskrivs. Och, som jag skrev tidigare, så ligger ingen av rännorna nordOST om Strömstad (där är det fastland), men ett sånt misstag är lätt att göra - det har jag själv gjort när jag rapporterat in ett trasigt sjömärke till Sjöfartsverket.

Samtidigt är det svårt att bortse från "ingen rök utan eld"-principen. Tunanders uppgifter är lite väl specifika för att vara en fri fantasi, så nånstans har han förstås fått informationen. Desinformation i syfte att förvirra eller misskreditera Tunander? Avsiktligt felaktig information för att hitta en läcka? Korrekt information från nån som tycker att hemlighetsmakeriet behöver bort?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 21 september 2016, 15:13

Jo då jag har det där redan . Vad gäller Töre och förre chefredaktören så berättade han att han fick se fotgrafier av en cigarrformad farkost , mer än 10 meter ej över 20. Uttrycket lätt cigarrformad är något Tunander lagt till, det sade aldrig Rolf Lindberg. Jag påpekade det redan förra året då jag lade ut delar av den där texten här på forumet. Bara ta ett snack med Lindberg den som önskar. //Thule

Skriv svar