Alltså det vore ju bra om man inte försöker misstolka så mycket man kan. Om vi tar citatet (hoppas det är ett exakt citat, har ju hänt förr i denna tråden att sådana ändras) "den 5:e Oktober flera ubåtsindikationer, även på väst ubåtar" så tolkar jag det som att man har flera ubåtsindikationer varav en del går att härleda till väst. De övriga går inte att härleda till varken väst eller öst.Thule3 skrev: Alltså, enligt Tunander så fick man den man den 5:e Oktober flera ubåtsindikationer, även på väst ubåtar. Inga Sovjetiska fanns i närheten.
VILKA VAR DÅ DET SOM INTE VAR VÄSTUBÅTAR? FÖR DET KAN JU INTE VARIT SOVJETISKA , Om inga sådana fanns i närområdet ?
Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Jag menar det två som finns på svartvita bilder på sidan , som bevisligen kom längre än till ritbordet. Och fanns i två exemplar enligt samma sida i Östersjön //Thule
Jag e helt förvirrad?Kent skrev:Nu tror jag inte att det fanns några spetsnaz i Hårsfjärden eller vid Mälsten
Menar du att farkosterna var obemannade? Fanns den tekniken 80 talet?
B.
Hittade problemet. Jag skulle har skrivit specialtrupper,.. eller kanske special forces. En generell term. Inte från ett speciellt land.Bergman skrev:Är vi överens om att varken Palme eller Fälldin under inga omständigheter ville ha ett gäng döda spetsnaz komma uppflytande i Horsfjärden (inte Mälsten).
B.
Från Wiki.
Spetsnaz:
"is an umbrella term for special forces in Russian"
Jag frågar igen.
Är vi överens om att varken Palme eller Fälldin under inga omständigheter ville ha ett gäng döda spetsnaz (special trupper, special forces, från icke identifierat land) komma uppflytande i Horsfjärden (inte Mälsten).
B.
Nu är det riktigt rörigt
Vi har i min mening två diskussioner,
- Landsförrädaren Olof Palme, av det som framkommit om HORSFJÄRDEN så ser jag inget udda i hans agerande.
- Vi har en ny torr miniubåt, SPLT, som vi inte kan avskriva, Thule har just nu en liten klippa och klistra övning med den.
Allting annat är brus och missförstånd, vi kan ju såklart köra vidare med det men vad är poängen?
Det brukar ju vara enklast att hålla sig till en kränkning eller område eller tid, är vi klara med Horsfjärden kan vi gå vidare men om vi inte är det blir det lite suddigt av alla andra diskussioner.
H I Sutton pratade om en liten 4m banddriven farkost som transporterades under konventionella ubåtar och också en bild på en ny rysk miniubåt som han inte kände till, skall postas på hans sida om han får tillåtelse - lite att se fram emot mao
Vi har i min mening två diskussioner,
- Landsförrädaren Olof Palme, av det som framkommit om HORSFJÄRDEN så ser jag inget udda i hans agerande.
- Vi har en ny torr miniubåt, SPLT, som vi inte kan avskriva, Thule har just nu en liten klippa och klistra övning med den.
Allting annat är brus och missförstånd, vi kan ju såklart köra vidare med det men vad är poängen?
Det brukar ju vara enklast att hålla sig till en kränkning eller område eller tid, är vi klara med Horsfjärden kan vi gå vidare men om vi inte är det blir det lite suddigt av alla andra diskussioner.
H I Sutton pratade om en liten 4m banddriven farkost som transporterades under konventionella ubåtar och också en bild på en ny rysk miniubåt som han inte kände till, skall postas på hans sida om han får tillåtelse - lite att se fram emot mao
Jag håller med helt.JHAN skrev: - Landsförrädaren Olof Palme, av det som framkommit om HORSFJÄRDEN så ser jag inget udda i hans agerande.
Vill tillägga att det samma (just nu) gäller för ALLA andra aktörer. Marinen, CKF, Stefensson,, KA, Fälldin, Västtyska ambassadören, NATO osv.
Vi har ju fatiskt inte heller gått igenom den text som vi fått angående Hanell,.. utan istället diskuterat div personangrepp o underminerings angrepp som skett på honom.
Vet vi vad det ÄR Hanell säger?
Hanell är UNIK,.. jag vet ingen annan SjöOfficer som i skrift uttryckt sig så som han gör,..Han backar inte,.. utan står för vad han säger. Han är oxo unik eftersom han tillåter oss att följa upp med fler detaljerade frågor.
B.
Instämmer helt med Jhan och Bergman, låt oss analysera vad vi nu fått veta, och vilken bäring det kan ha .
Banddriven och ca 4 m låter intressant Jhan. Det var ju vad Hanell berättade att man fått på bild . " en ca 4 meter lång banddriven farkost"
Märkligt sammanträffande än en gång ?
//Thule
Banddriven och ca 4 m låter intressant Jhan. Det var ju vad Hanell berättade att man fått på bild . " en ca 4 meter lång banddriven farkost"
Märkligt sammanträffande än en gång ?
//Thule
100% överens om det.Bergman skrev:Jag frågar igen.
Är vi överens om att varken Palme eller Fälldin under inga omständigheter ville ha ett gäng döda spetsnaz (special trupper, special forces, från icke identifierat land) komma uppflytande i Horsfjärden (inte Mälsten).
B.
Tror dock att den heter Hårsfjärden
Enligt google
Hårsfjärden = 60 700 resultat
Horsfjärden = 5 840 resulta
Nu skall jag sticka ut hakan lite men en känd författare (inte tunander) har ju spunnit vidare ganska hårt på Kviman och Stefenson och det potentiella utsläppandet av en NATO ubåt vid Mälsten.Bergman
Vill tillägga att det samma (just nu) gäller för ALLA andra aktörer. Marinen, CKF, Stefensson,, KA, Fälldin, Västtyska ambassadören, NATO osv.
Denna samme författare vet väl mycket väl vad gällande IKFN var och vilka regler som skulle följas.
Om man är en seriös aktör i debatten, varför gör man då en koppling som egentligen inte finns om man känner till hur gällande IKFN tillämpades?
Jag har inte i denna tråd sett någon annan som svarat på trådens frågor på det sätt Hanell gör, det skall Thule och SimonB har +1 för.Hanell är UNIK,.. jag vet ingen annan SjöOfficer som i skrift uttryckt sig så som han gör,..Han backar inte,.. utan står för vad han säger. Han är oxo unik eftersom han tillåter oss att följa upp med fler detaljerade frågor.
Det vore riktigt kul om han fortsatte prata, för mig har det ju lossnat ordentligt på Landsförrädar och IKFN fronten
Kent skrev:Tror dock att den heter Hårsfjärden
Enligt google
Hårsfjärden = 60 700 resultat
Horsfjärden = 5 840 resulta
Kent, Har aldrig varit impad av vad majoriteten tror,.... Självklart heter det HORSFJÄRDEN!!!
Det heter även Mellsten,... men det är en annan femma.
B.
Jhan, det är ju mycket intressant att för några dagar sedan så skrev jag att Hanell" berättade om en ca 4 m lång banddriven farkost, och att man fick
ekolodsbild på den under incidenten i Hårsfjärden .
Nu berättar du att H I Sutton möjligen" skall presentera en 4 meter lång banddriven farkost.
Här har vi ju något att ta fasta på, för hur sannolikt är det att detta är en ren tillfällighet ? Det skulle ju "kunna" innebära, att jag äntligen kan få ett svar på vad det var som avsatt spåren i Tjuvholmen 1983 .
Och vi har i åratal diskuterat avsaknaden av torra sovjetiska miniubåtar, nu har vi kunskap att det funnits minst två olika, och en var dessutom cigarrformad, vilket har framkommit i olika sammanhang .
Vi har även uppgifter på lågt torn" knöl med lucka" en speciell konstruktion på mast",
Här har vi handfasta uppgifter att gå vidare med.
En annan sak
Den lilla Triton 1 hade en aktions radie av 60 sjömil, vilket blir ca 10 landmil . Observationer av vad som liknat Triton 1 har gjorts vid flera tillfällen.
Och 10 mil är trots allt 10 mil.
//Thule
ekolodsbild på den under incidenten i Hårsfjärden .
Nu berättar du att H I Sutton möjligen" skall presentera en 4 meter lång banddriven farkost.
Här har vi ju något att ta fasta på, för hur sannolikt är det att detta är en ren tillfällighet ? Det skulle ju "kunna" innebära, att jag äntligen kan få ett svar på vad det var som avsatt spåren i Tjuvholmen 1983 .
Och vi har i åratal diskuterat avsaknaden av torra sovjetiska miniubåtar, nu har vi kunskap att det funnits minst två olika, och en var dessutom cigarrformad, vilket har framkommit i olika sammanhang .
Vi har även uppgifter på lågt torn" knöl med lucka" en speciell konstruktion på mast",
Här har vi handfasta uppgifter att gå vidare med.
En annan sak
Den lilla Triton 1 hade en aktions radie av 60 sjömil, vilket blir ca 10 landmil . Observationer av vad som liknat Triton 1 har gjorts vid flera tillfällen.
Och 10 mil är trots allt 10 mil.
//Thule
Låter som en 209 ubåt.Thule3 skrev:
//Thule
Masterna
http://static.progressivemediagroup.com ... 9_Mast.JPG
Knöl på luckan
http://previewcf.turbosquid.com/Preview ... iginal.jpg
Ser man bara del av tornet så kallar man nog det cigarrformat...
BL. a förre chefredaktören NSD , Rolf Lindberg fick se fotografier i Töre föreställande en miniubåt liggande på botten inne i fjärden 1987.
Farkosten var mer än 10 meter men ej över 20 , och såg ut som en stor cigarr . Andra vittnesuppgifter, stor knöl med lucka, inte knöl på luckan !
Det har ju även vittnats om en svart kulle .
Det finns ett antal myter" rena osanningar som spritts under åren.
Bl.a om att ubåtar observerats med hela torn exponerat i närheten av hundratalet vittnen, eller att man gått i närheten av välbefolkade områden
helt synliga för allmänheten. Det är en myt" Det flesta observationer har gjorts i dåligt befolkade områden, och av militär personal, eller någon enstaka skärgårdsbo. Vid några tillfällen har observationer gjorts från båt eller land av mer än en person, men då på långt håll.
Samma sak gäller myten om att om man visste att det var Sovjet, då skulle man visa det.
Fm har vid flera tillfällen förklarat vem man anser som skyldig till uv kränkningarna. Men man kan inte och går inte ut med känsliga underrättelse uppgifter till allmän beskådan. Det olika kommissionerna har delgetts visst hemligt material" och haft det att ta ställning till.
Men media och konspirationsteoretiker har dragit en växel på det, och skapat en sanning som i grunden är en myt, och den lever vidare .
//Thule
Farkosten var mer än 10 meter men ej över 20 , och såg ut som en stor cigarr . Andra vittnesuppgifter, stor knöl med lucka, inte knöl på luckan !
Det har ju även vittnats om en svart kulle .
Det finns ett antal myter" rena osanningar som spritts under åren.
Bl.a om att ubåtar observerats med hela torn exponerat i närheten av hundratalet vittnen, eller att man gått i närheten av välbefolkade områden
helt synliga för allmänheten. Det är en myt" Det flesta observationer har gjorts i dåligt befolkade områden, och av militär personal, eller någon enstaka skärgårdsbo. Vid några tillfällen har observationer gjorts från båt eller land av mer än en person, men då på långt håll.
Samma sak gäller myten om att om man visste att det var Sovjet, då skulle man visa det.
Fm har vid flera tillfällen förklarat vem man anser som skyldig till uv kränkningarna. Men man kan inte och går inte ut med känsliga underrättelse uppgifter till allmän beskådan. Det olika kommissionerna har delgetts visst hemligt material" och haft det att ta ställning till.
Men media och konspirationsteoretiker har dragit en växel på det, och skapat en sanning som i grunden är en myt, och den lever vidare .
//Thule
Denna SPLT är en felande länk och skall väl synas ordentligt, just nu drar det iväg lite för fort för mig, jag klarar bara av en kränkning åt gången 
Det är dock glasklart att vi avskrivit något som målkorv som var mer än det och den är en sjuhelsikes bra kandidat till den typ av uppdrag som Piranha användes/används för, vad det nu kan vara för uppdrag.
Jag är väl lite tveksam till om man kan få den till en kandidat till alla kränkningar men när något beskrivs som ett litet eller lågt torn ligger den ju bra till och har längden mätts upp vid något tillfälle så ligger den också bra till och ordet Ciggar är en ganska passande beskrivning.
Bucklor, multipla master, knöl-val, grodyngel och liknande kanske blir lite svårt att klistra på denna nya SPLT.
Visst var du ironisk med Type 209 Kent, den har vi väl inte som kandidat till någonting eftersom den aldrig tjänstgjorde i tyska flottan eller har jag missat något?
Det är dock glasklart att vi avskrivit något som målkorv som var mer än det och den är en sjuhelsikes bra kandidat till den typ av uppdrag som Piranha användes/används för, vad det nu kan vara för uppdrag.
Jag är väl lite tveksam till om man kan få den till en kandidat till alla kränkningar men när något beskrivs som ett litet eller lågt torn ligger den ju bra till och har längden mätts upp vid något tillfälle så ligger den också bra till och ordet Ciggar är en ganska passande beskrivning.
Bucklor, multipla master, knöl-val, grodyngel och liknande kanske blir lite svårt att klistra på denna nya SPLT.
Visst var du ironisk med Type 209 Kent, den har vi väl inte som kandidat till någonting eftersom den aldrig tjänstgjorde i tyska flottan eller har jag missat något?
Min poäng i går Jhan med Triton 1 , de tror jag är grodynglet" . 60 sjömil är en avsevärd sträcka för ett grodyngel "
//Thule