Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Kent
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 13 september 2016, 20:05

Thule3 skrev:Att Hanells uppgifter inte är riktiga naturligtvis ! //Thule
Förklara hur detta skulle gått till.

2 distans = 3704 meter.

Marinen sprängde 44 sjunkbomber och 4 minor i Hårsfjärden under ubåtsjakten 1982.

Hårsfjärden är max 7500m om man skall mäta där det finns djup nog för en ubåt och kanske 2000m bred.

Man kunde alltså bara sjunkbomba från helikopter om Pierre vittnesmål skall stämma.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 13 september 2016, 20:38

Kent skrev:Klart att kocken vet allt detta :thumbsup:
Kökschef, dvs sjöofficer med förplägnadsutbildning, är "kock" lika mycket som fartygschefen är "matros".

Luktar härskarteknik över sådana kommentarer...

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 13 september 2016, 20:59

Kent skrev: Marinen sprängde 44 sjunkbomber och 4 minor i Hårsfjärden under ubåtsjakten 1982.
Kent, Det sprängdes INGA minor o har ALDRIG sprängts några minor i Horsfjärden under en Ubåtsjakt. :D

B.
Senast redigerad av 1 Bergman, redigerad totalt 13 gånger.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 september 2016, 21:42

SimonB skrev:Tack JHAN för att du påpekade det eventuella utsläppandet (utsläppet?) av ubåt inte fungerar som identitetsindikator, den kopplingen hade jag inte gjort. Helt rätt att det inte bevisar något. Detta utesluter såklart inte att utsläppandet kanske är snäppet mer rimligt för väst än öst (eller vice versa), och det utesluter ej heller att det kan kopplas samman med nya bevis som målar ett indiciemönster, men för närvarande fungerar det inte som identitetssbevis. Bra påpekande, man tackar!

Edit: Det kän s som att vi närmar oss Hanlons rakkniv - är vi verkligen säkra på att vi måste misstänkliggöra beslutsfattare i denna situation? Kan inte det hela förklaras med IKFN-relaterade dumheter, bristande utrustning, och generell inkompetens?
Hej SimonB,

Den kopplingen gjorde jag helt nyligen, jag har mao. suttit i över ett år och tänkt fel, visst är det inget slutgiltigt bevis men jag ger följande exempel på hur jag byggt upp ett resonemang -

Den 5 Oktober blåstes det skiten ur en 35-40m ubåt i Horsfjärden, en grön fläck syns efter insatsen. Den 6 Oktober blir det samtal från Västtysklands ambassad och den 7 Oktober är det tydligt i all text att man släpper ut någonting genom spärrarna, det ges lite restriktioner och något smiter ut.

Jag gjorde här kopplingen Västtysk ubåt, en inte oansenlig tyngd låg vid att man släppte ut den, jag tyckte det verkade självklart att Västtyskarna hörde av sig och bad om att få sin ubåt utsläppt.

Vad hände sedan,
- 35m-40m ubåten visade sig sannolikt vara ingenting.
- den gröna fläcken var sannolikt inte emergency-dye som till färgen exklusivt användes av NATO
- man släppte ut inträngda farkoster oavsett nationalitet, IKFN tillämpning sedan 70-talet.

En mycket sannolik Västtysk ubåt kan således vara Västtysk eller Sovjetisk, om det nu alls var en ubåt, den lite större alltså.
Att något släpptes ut är klarlagt men vi har inte nationalitet på den.

Det här är en ganska viktig bit information som har blottlagts tack vare MagnusL och Thule gnabbande.

för övrigt tycker jag vi gjort ett par rejäla framsteg i tråden den senaste veckan, vi kan ju ge oss på Horsfjärden igen med lite ny information, Mälsten tex. har jag ju också 100% NATO ubåt på, kanske dags att se om vi får omvärdera det?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 september 2016, 21:45

Kent
Kul att läsa att H I Sutton inte tror att 1808 ens byggdes och om den byggdes hade dålig uthållighet, knappast något som passar in på de som kränkt Svenska kuster :)
Jag tycker jag har fått alldeles för lite ryggdunk för mina kontakter med museum och H I Sutton :D

Riktigt tufft att han bryr sig om att diskutera med oss och för övrigt hade han hört talas om vår tråd förut och brukade översätta lite mellan varven men det blev för rörigt för honom hehe.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 september 2016, 21:48

ett litet vänligt pekfinger till MagnusL och någon till, gör gärna som Kent och kopiera bara in valda delar för annars blir inlägget så galet långt och tar bara upp plats, Kent får således en silverstjärna bredvid sitt betyg D i stavning.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 13 september 2016, 22:23

Bergman skrev:
Kent skrev: Marinen sprängde 44 sjunkbomber och 4 minor i Hårsfjärden under ubåtsjakten 1982.
Kent, Du har fel. Det sprängdes INGA minor o har ALDRIG sprängts några minor i Horsfjärden under en Ubåtsjakt.

B.
Ok...

Emil Svensson skrev att det sprängts minor vid minlinjen vid Mälsten både den 7:e och den 11:e..

Mälstens minstation sköt bl a av en krigsmina på hela 600 kg under en passerande ubåt den 11 oktober 1982 klockan 12.22.

ÖB skrev
Minsprängning Mälsten – mitt under – grön fläck. Tills vidare förbud mot aktivering av mineringar intill dess undersökning gjorts.
Nu är iofs inte Mälsten inne i själva Hårsfjärden.

JHAN skrev:
Kent
Kul att läsa att H I Sutton inte tror att 1808 ens byggdes och om den byggdes hade dålig uthållighet, knappast något som passar in på de som kränkt Svenska kuster :)
Jag tycker jag har fått alldeles för lite ryggdunk för mina kontakter med museum och H I Sutton :D

Riktigt tufft att han bryr sig om att diskutera med oss och för övrigt hade han hört talas om vår tråd förut och brukade översätta lite mellan varven men det blev för rörigt för honom hehe.
Häftigt att han följer oss ibland.

jag har läst mycket utav det han skrivit genom åren.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 13 september 2016, 22:39

Kent skrev:Emil Svensson skrev att det sprängts minor vid minlinjen vid Mälsten både den 7:e och den 11:e..

Mälstens minstation sköt bl a av en krigsmina på hela 600 kg under en passerande ubåt den 11 oktober 1982 klockan 12.22.

ÖB skrev
Minsprängning Mälsten – mitt under – grön fläck. Tills vidare förbud mot aktivering av mineringar intill dess undersökning gjorts.
Kent, Nu hänger jag inte med,.. pratar du om Horsfjärden eller Mälsten. :) ? Om minsprängningar i Horsfjärden hade jag inte hört tidigare o det är absolut falskt. Om du pratar om Mälsten så har jag inga uppgifter på att HMS Visborg eller Hanell befann sig där.

Bara för att förtydliga,.. den GRÖNA fläck som JHAN nämner ovan är från Horsfjärden den 5e Oktober? 1982. (inte från Mälsten). O den är inte bekräftad, har bara setts av en person,.. (anonym uppgiftslämnare).

B.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 13 september 2016, 22:56

Bergman skrev: Kent, Nu hänger jag inte med,.. pratar du om Horsfjärden eller Mälsten. :) ? Om minsprängningar i Horsfjärden hade jag inte hört tidigare o det är absolut falskt. Om du pratar om Mälsten så har jag inga uppgifter på att HMS Visborg eller Hanell befann sig där.

B.
Tror nog de flesta som orkat läsa så här långt i denna tråd är så pass insatta i ämnet att de förstår att inte alla 44 sjunkbomber och 4 minor sprängdes inne i själva Hårsfjärden utan under den ubåtsjakten.

Jag kan inte se att jag skrivit att HMS Visborg eller Hanell befann sig vid Mälsten eller nära någon minsprängning...

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 14 september 2016, 01:24

Kent skrev: När man läser vad han skriver så undrar i alla fall jag om han någonsin var utanför köket på HMS Visborg.

2 distans är alltså 3704 meter.

Marinen sprängde 44 sjunkbomber och 4 minor i Hårsfjärden under ubåtsjakten 1982.

Hårsfjärden är max 7500m om man skall mäta där det finns djup nog för en ubåt och kanske 2000m bred.

Man kunde alltså bara sjunkbomba från helikopter om Pierre vittnesmål skall stämma.
Kent,

Har du noterat att Hanell talar om föremål o farkost,...Inte UBÅT när han talar om 2 distanser? Du talar om Ubåt i ditt exempel ovan men Hanell talar om en annan typ av farkost o ingenstans i stycket nedan använder han ordet UBÅT.

Pierre:
"D.v.s. han sa åt ansvarig styrman att om den tidigare sedda undervattenfarkosten gick till ytan för att ev. hämta luft. Hade vi en direkt order om att köra på den. Han ville få det att se ut som en olycka. Under samma tidsperiod var Olof Palme svensk stadsminister och hade utfärdat en order till hela Marinen att vi under inga omständigheter fick avfyra vapen mot främmande farkost. Vi fick endast rätt att sänka sjunkbomber i syfte att skrämma bort den och vi var då tvungna att med 100 % säkerhet veta att föremålet i fråga befann sig minst 2 distans ifrån sjunkbomben."

Jag tror att Svenska Marinen hade sett någon typ av undervattensmoped eller icke dubbelskrov farkost o att det var därför man inte fick sjunkbomba på närme än två distanser. De som bemannade dessa farkoster var således helt oskyddade från Marinens verkanseld. Är vi överens om att varken Palme eller Fälldin under inga omständigheter ville ha ett gäng döda spetsnaz komma uppflytande i Horsfjärden (inte Mälsten).

B.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 14 september 2016, 04:15

Bergman skrev:
Kent skrev: När man läser vad han skriver så undrar i alla fall jag om han någonsin var utanför köket på HMS Visborg.

2 distans är alltså 3704 meter.

Kent,

Har du noterat att Hanell talar om föremål o farkost,...Inte UBÅT när han talar om 2 distanser? Du talar om Ubåt i ditt exempel ovan men Hanell talar om en annan typ av farkost o ingenstans i stycket nedan använder han ordet UBÅT.

Pierre:
"D.v.s. han sa åt ansvarig styrman att om den tidigare sedda undervattenfarkosten gick till ytan för att ev. hämta luft. Hade vi en direkt order om att köra på den. Han ville få det att se ut som en olycka. Under samma tidsperiod var Olof Palme svensk stadsminister och hade utfärdat en order till hela Marinen att vi under inga omständigheter fick avfyra vapen mot främmande farkost. Vi fick endast rätt att sänka sjunkbomber i syfte att skrämma bort den och vi var då tvungna att med 100 % säkerhet veta att föremålet i fråga befann sig minst 2 distans ifrån sjunkbomben."

Jag tror att Svenska Marinen hade sett någon typ av undervattensmoped eller icke dubbelskrov farkost o att det var därför man inte fick sjunkbomba på närme än två distanser. De som bemannade dessa farkoster var således helt oskyddade från Marinens verkanseld. Är vi överens om att varken Palme eller Fälldin under inga omständigheter ville ha ett gäng döda spetsnaz komma uppflytande i Horsfjärden (inte Mälsten).

B.
Tänkte faktiskt inte explicit på att han använde ordet undervattenfarkosten men att köra på en undervattenfarkosten med undervattensmoped eller icke dubbelskrov farkost med ett minfartyg på över 90 m vore ju rent mord.

Ett knallskott inom 100-150 m gör ont som fan i öronen på en oskyddad dykare.

Nu tror jag inte att det fanns några spetsnaz i Hårsfjärden eller vid Mälsten men jag är helt säker på att varken svensk militär eller politiker ville se några döda från varje sig öst eller väst.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 14 september 2016, 05:37

Den här delen eller partiet av den sovjetiska SPLT farkosten stämmer mycket bra överens med den beskrivning som den fd fiskaren i Töre gav mig.
Och som jag gjorde en enkel skiss av . En knöl med lucka ovanpå, och en avgränsande kant som fortsätter förut. Radarn som han beskriver saknas dock. Den hade tre eller fyra rörliknande konstruktioner bakom luckan/tornet. Uppskattningen han gjorde av längden stämmer nästan exakt, 14 till 16 17 meter . Men naturligtvis så är detta inget bevis att det var en sådan i Töre. Maritalia har inte samma konfiguration kring luckan eller fören / fronten . Bilden är felvänd i förhållande till min skiss. //Thule
Bilagor
mode.jpg
mode.jpg (22.67 KiB) Visad 542 gånger

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 14 september 2016, 07:57

En uppgift som är förbryllande !
På sid 69 i sin bok Hårsfjärden skriver Tunander

" under den 5:e Oktober förekommer ett antal tydliga ubåtsindikationer, till och med några indikationer på västubåtar, men ingen av dem återfinns i rapporten från marinens analysgrupp"

Det ubåtsindikationer som inte var västubåtar, vad var det för ubåtar ?
För han uppger ju också att inga sovjetiska ubåtar fanns i området !

På sid 67 skriver Tunander.

"Inga resultat rapporterades från dykarna som undersökte området efter sjunkbombningarna"
Han syftar här på Väktarens fällning av sjunkbomber mot förmodad ubåt:

Längre ner på samma sida skriver han

""när han som dykare nådde botten hittade han en skadad miniubåt" därefter fördes han i land och tvingades underteckna ett papper som förbjöd honom att berätta om detta för någon" när han ändå gjorde det, och jag skulle träffa honom följande dag för att få veta mer, förflyttades han omedelbart från sin tjänst och från Stockholm"

Jag har kollat upp detta med dykare vid Hårsfjärden, och enligt uppgift så var ca 44 man involverade i dykningar och support till dem.
Man hittad bl.a det så många gånger nämnda bandspåren och gamla oljefat, plus två gamla motor båtar.

Alltså, först finns inga resultat, sedan finns det resultat i form av en skadad miniubåt.
Och så har vi Fm uppgifter på bandspår, oljefat och sjunkna motorbåtar .

Och först använder han uttrycket dykarna" sedan är det en enda dykare som går ner på botten" Och denne får sedan respass !

//Thule
Senast redigerad av 2 Thule3, redigerad totalt 14 gång.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 14 september 2016, 08:30

På sid 62 skriver Tunander enligt sitt uttdrag ur Kdb

09.20 Y 71 meddelar nytt oljeutsläpp,. Enheter ur sjömätning satta på fiskning (Med Malin)
Är parentesen Tunanders , eller står det så i Kdb?
Man kan ju också undra vem som skrivit i Kdb, ordet "fiskning" är lite ovanligt.
Tror inte ens Kent godkänner det :)

Sid 64 skriver han vidare att kontakten med Malin "pekar definitivt att den fastnat på en ubåt"

Enligt NOJ så gjordes försök att känna av vattnet , där man förmodade en miniubåt med vanliga draggar", men man fick aldrig kontakt med något föremål.
Ekolod bilderna bestod av olika vatten skiftningar .
//Thule

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 14 september 2016, 12:33

Thule3 skrev:Nu kanske to.m Magnus L BEGRIPER :lol:
//Thule
Att du ofta är ute och cyklar angående Palme har jag begripit hela tiden, bra att även du själv håller med.

Skriv svar