SimonB skrev:Tack JHAN för att du påpekade det eventuella utsläppandet (utsläppet?) av ubåt inte fungerar som identitetsindikator, den kopplingen hade jag inte gjort. Helt rätt att det inte bevisar något. Detta utesluter såklart inte att utsläppandet kanske är snäppet mer rimligt för väst än öst (eller vice versa), och det utesluter ej heller att det kan kopplas samman med nya bevis som målar ett indiciemönster, men för närvarande fungerar det inte som identitetssbevis. Bra påpekande, man tackar!
Edit: Det kän s som att vi närmar oss
Hanlons rakkniv - är vi verkligen säkra på att vi måste misstänkliggöra beslutsfattare i denna situation? Kan inte det hela förklaras med IKFN-relaterade dumheter, bristande utrustning, och generell inkompetens?
Hej SimonB,
Den kopplingen gjorde jag helt nyligen, jag har mao. suttit i över ett år och tänkt fel, visst är det inget slutgiltigt bevis men jag ger följande exempel på hur jag byggt upp ett resonemang -
Den 5 Oktober blåstes det skiten ur en 35-40m ubåt i Horsfjärden, en grön fläck syns efter insatsen. Den 6 Oktober blir det samtal från Västtysklands ambassad och den 7 Oktober är det tydligt i all text att man släpper ut någonting genom spärrarna, det ges lite restriktioner och något smiter ut.
Jag gjorde här kopplingen Västtysk ubåt, en inte oansenlig tyngd låg vid att man släppte ut den, jag tyckte det verkade självklart att Västtyskarna hörde av sig och bad om att få sin ubåt utsläppt.
Vad hände sedan,
- 35m-40m ubåten visade sig sannolikt vara ingenting.
- den gröna fläcken var sannolikt inte emergency-dye som till färgen exklusivt användes av NATO
- man släppte ut inträngda farkoster oavsett nationalitet, IKFN tillämpning sedan 70-talet.
En mycket sannolik Västtysk ubåt kan således vara Västtysk eller Sovjetisk, om det nu alls var en ubåt, den lite större alltså.
Att något släpptes ut är klarlagt men vi har inte nationalitet på den.
Det här är en ganska viktig bit information som har blottlagts tack vare MagnusL och Thule gnabbande.
för övrigt tycker jag vi gjort ett par rejäla framsteg i tråden den senaste veckan, vi kan ju ge oss på Horsfjärden igen med lite ny information, Mälsten tex. har jag ju också 100% NATO ubåt på, kanske dags att se om vi får omvärdera det?