Han har förmodligen ett förordnande, utfärdat av Länsstyrelsen, som militär skyddsvakt.Ornellaia skrev:
En kompis till mig arbetade på Securitas och hade vapenutbildning. Så han bar pistol och vaktade HKV på Lidingövägen i Sthlm. Hindrade tom ett inbrottsförsök där han fick ett spett svingat emot sig som träffade på armen, men inget blev stulet och en vecka senare fick han äta lunch med ÖB och fick ett formellt tack för Försvarsmakten. Detta var 2003 om inte minnet sviker.
108 år värnplikt
Re: 108 år värnplikt
Svar på en fråga som tillhör en annan tråd = annullering och flytt.
Men på de flesta civila arbetsplatser brukar det dröja månader innan nyanställda får rutin på jobbet, trots att de lyfter lön från första dagen på jobbet. Det ingår i civila arbetsgivares kalkyl, och borde göra det även i Försvarsmakten. Om de vill behålla soldater efter att undervisning, övningar och praktik är slutförda, så får de göra som civilsektorn och erbjuda anställning.J.K Nilsson skrev: Jag skulle vilja säga att den plikige blir skickligare och skickligare på sin tjänst. Det handlar om att ta ansvar för postlistor, avlösen, rutiner, m.m. En stor skillnad på formell skicklighet och reel skicklighet. Varför skall man behöva åka till Lomben för att skjuta Pek när man kunnat lägga den tiden på att öva huvudtjänst?
- J.K Nilsson
- Medlem
Eftersom det är en värderingsfråga så är det enda svaret: "Tycker du ja".Knurd skrev:Om de vill behålla soldater efter att undervisning, övningar och praktik är slutförda, så får de göra som civilsektorn och erbjuda anställning.
J.K Nilsson
Efter att den enskilde soldaten fått sin befattningsutbildning så ska han ingå och samtränas med en grupp, pluton, kompani och bataljon.
Att utbildas till soldat är inget jobb.

-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Men skulle inte Sverige satsa på en yrkesarmé och därmed skulle yngre förmågor få jobb som soldater.MD650 skrev:Efter att den enskilde soldaten fått sin befattningsutbildning så ska han ingå och samtränas med en grupp, pluton, kompani och bataljon.
Stefan
Nu ja. Men jag redovisade hur de pliktiga får sin utbildning.Stefan Lundgren skrev:
Men skulle inte Sverige satsa på en yrkesarmé och därmed skulle yngre förmågor få jobb som soldater.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det förstår jag, men jag hänvisade till nyhetssändningen på radion och då sade dom någonting om en yrkesarmé som skulle ersätta värnplikten.
Stefan
Stefan
Stämmer.Stefan Lundgren skrev:Det förstår jag, men jag hänvisade till nyhetssändningen på radion och då sade dom någonting om en yrkesarmé som skulle ersätta värnplikten.
Stefan