Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JHAN
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 11 september 2016, 16:08

Sitte och läser igenom Stighults sammanfattning av alla observationer, ganska dugligt och vi kanske skall försöka använda det som ett underlag i diskussionerna eftersom det innehåller referens till källa?

SimonB
Medlem

Inlägg av SimonB » 11 september 2016, 16:28

JHAN skrev:
SimonB skrev:Jag står i kontakt med honom och delar med mig snart nog. Han verkar ha slutat svarat för dagen, så vi får se ifall han svarar mer imorgon. Jag hoppas framför allt på att via honom få kontakt med andra som var närvarande, både på bryggan vid det påstådda tillfället och vid Hårsfjärden generellt. (Han sade att han efter incidenten har pratat med folk som var involverade på andra båtar.)
Den som lever får se!
SimonB,

Jag är fortfarande lite nyfiken på vad han har sagt, du skrev ovan inlägg 17 Augusti och han hade redan då pratat med dig, det skulle såklart vara kul att veta vad han har berättat för dig :D

Vi kan nog som sagt så pass mycket i tråden att vi kan försöka verifiera det han säger/har sagt.
Hej igen, och förlåt! Jag har helt enkelt fått fullt upp med annat, och har inte varit i kontakt med Pierre sedan dess och har ej heller läst detta forum förrän idag. Det kändes inte som att det var något där och jag kände att jag alltså kunde fokusera på annat, men jag borde verkligen ha sagt det här. Känner ni att det är värt att följa upp är det fritt fram, här är ett länkklick till hans Facebook. Här följer min konversation med honom, i oredigerad form. Konversationen påbörjades den 17:e och avslutades den 19:e augusti. Ber så hemskt mycket om ursäkt igen för fördröjningen. :(
Mvh SimonB

Jag:
Hej Pierre!
Jag är medlem på historiaforumet Skalman.nu och är aktiv främst i diskussioner kring ubåtsfrågan. En bloggkommentar du skrev i februari har kommit upp som en intressant tråd att ta upp, gällande Palmes inblandning i eventuellt utsläppande av utländsk ubåt. Det skulle vara fantastiskt om du kunde dela med dig av dina minnen lite mer utförligt på forumet!
Tack så hemskt mycket på förhand. Och om du helst inte vill ta del i diskussionen så ursäktar jag för att jag stört!
Mvh
"SimonB"

viewtopic.php?f=22&t=41075&start=5790

Pierre:
Jo jag kan dela med mig, vet kanske inte om jag har så mycket mer att tillföra. Jag jobbade på Stabsfartyget som kökschef men förde loggbok på bryggan då vi gick i s.k. klart skepp . D.v.s. hög beredskap. Chefen för kustflåttan vid denna tidpunkt kom då upp på bryggan och lät meddela till styrman och befintliga befäl på bryggan samt be mig att inte anteckna det han förmedlade. D.v.s. han sa åt ansvarig styrman att om den tidigare sedda undervattenfarkosten gick till ytan för att ev. hämta luft. Hade vi en direkt order om att köra på den. Vårt fartyg Visborg var inte endast ett Stabsfartyget utan även en dubbelbottnad målfarlig vid torpedskjutning. Varpå sover var dubblerat som förstärkning och därmed osänkbart. Han ville få det att se ut som en olycka.

Under samma tidsperiod var Olof Palme svensk stadsminister och hade utfärdat en order till hela Marinen att vi under inga omständigheter fick avfyra vapen mot främmande farkost. Vi fick endast rätt att sänka sjunkbomber i syfte att skrämma bort den och vi var då tvungna att med 100 % säkerhet veta att föremålet i fråga befann sig minst 2 distans ifrån sjunkbomben.

Sedan vet jag att den information som svenska tidningar skrev om själva jakten var helt uppdiktad och att inget av det som skrevs i tidningarna var sant. T.ex så fanns inte de fartyg på plats som angetts. S.k. stålsätta som skulle finnas förnamn stäng in ev. farkost existerade inte utan utgjordes endast av elektoniska avkännande vajrar för att vi skulle veta när de passerat.

Enl. uppgifter som jag fått från mina andra kolegor som jobbade på andra båtar såsom minsvepare som låg och läste av botten mellan del öar. Dom såg på ekolodet hur farkosten åkte under dem. Men fick inte beskjuta föremålet, endast iaktta och notera dess färd riktning .
Jag fick aldrig självet vilken nation som föremålet tillhörde. Men ett var uppenbart att vi hade med både ryska och Nato överträdelser både i luftrummet och under ytan vid flera tillfällen.
Och hade svenska marinen fått sångare vi tillintegjort dessa farkoster utan tvekan.
Så hade vi . Inte sångare. Beklagar stavfelet

Jag:
Inga problem, jag fattar. :)
Det här är ju såklar högintressant, jag tackar så mycket! Finns det några andra som var där på bryggan med dig vid det aktuella tillfället som skulle kunna bekräfta dina minnen?
Och några av dessa andra människor du talat med i efterhand (som den på minsveparen) som skulle kunna dela med sig av sina minnen av händelsen? Allt detta skulle vara fantastisk hjälpsamt i att föra hela debatten framåt!
Och till sist, får jag din tillåtelse att citera dessa meddelanden direkt på forumet och öppna upp det hela för diskussion? (Om du ger mig några namn på personer att kontakta så censurerar jag ju såklart dom tills dessa personer gett mig tillstånd att dela med mig.)
Tack så hemskt mycket igen, och på förhand igen!

Pierre:
Tack för din återkoppling. Jag slutade I det militära 1986 och har sedan dess inta haft kontakt med de personer som gav mig denna info. Och jag minnas dessvärre inte vilka som var med på bryggan vid det aktuella tillfället. Förutom dåvarande chefen för kustflottan . Tyvärr minns jag inte ens hans namn. Det borde däremot lätt gå att kolla vem som var CKF under Hårsfjärden dramat

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 11 september 2016, 16:53

Tack för att du postade din konversation med Pierre :D

Ligger inte det han skriver inom de vanliga reglerna för eldtillstånd som tillämpats sedan 70-talet?
Tex. så har vi ju intervjun om kränkningarna vid västkusten där den gamle officeren sa precis samma sak, vi skulle skrämma bort dom inte sänka.
Min uppfattning är då att det inte var en rykande färsk order från Palme utan fortsatt tillämpning av tidigare praxis och det kan ju kanske hända att Palme blev uppvaktad av Marinofficerare och svaret var - vi ändrar inte på någonting?

Ganska rimligt svar om man inte hunnit bli statsminister ännu.

Det som däremot blir lite intressant är ju hur Pierre och hans kollegor såg på saken samtidigt som regering och militär gick ut stort och sa att nu djävlar skall vi tvinga upp inkräktaren, lite dubbla budskap?
Under samma tidsperiod var Olof Palme svensk stadsminister och hade utfärdat en order till hela Marinen att vi under inga omständigheter fick avfyra vapen mot främmande farkost. Vi fick endast rätt att sänka sjunkbomber i syfte att skrämma bort den och vi var då tvungna att med 100 % säkerhet veta att föremålet i fråga befann sig minst 2 distans ifrån sjunkbomben.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 11 september 2016, 18:11

Tack SimonB,.. Nu kan vi jämföra. Orginalet såg ut såhär. Anar jag en viss moderation i hans uttalande?

B.
Bilagor
Untitled.jpg
Untitled.jpg (79.15 KiB) Visad 597 gånger

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 11 september 2016, 18:16

Nu kanske han hade en annan sinnes stämning då han skrev på bloggen, men jag håller helt med dig Bergman. Innehållet känns något annorlunda //Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 11 september 2016, 19:10

Stighult skrev:Det står ju

Palme gav ordern om släppandet av ubåten 1982 före han blev statsminister – den 7 oktober. Ordern gick via försvarsstabschefen Bror Stefenson. På grund av detta utredes han av sin egen organisation.

I länken Kent länkar till, skrivs uttryckligen att Olof Palme ger en order till Stefenson att släpa ubåten. Vid det datumet orden ges har Palme ingen befogenhet. Kontentan av den är att det påstås att Stefenson är i maskopi med Palme och en riktigt rövslickare som ser sin chans att sko sig själv i framtiden. Tror du ens själv på det du skriver?

- Kan vi nu se det som att Thule fått bekräftat den första delen av sitt påstående?

- Bekräftar Hanells medelande till SimonB det som Thule påstått?

- Hur undersöker den som är intresserad den andra delen av Thules påstående?

- Är det önskvärt att Hanell utrycker sig mer precist o exakt om vad han vet?

B.
Senast redigerad av 1 Bergman, redigerad totalt 12 gånger.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 12 september 2016, 00:04

Det har varit lite brevväxling med H I Sutton som jag har tillåtelse att posta i tråden, se nedan,
http://www.hisutton.com/

Angående Project 1808,
I do not have much additional information on the project 1808. All the internet sources are copied from the same Russian book. It's a good source but in this case the craft may be a paper-design only as there are no other sources. So either a) never built b) very unsuccessful and thus forgotten or c) secret.
One unusual feature is that it had a fuel cell system instead of batteries. That's what the spherical objects are in the keel. Not clear why not just use batteries. And that is one reason that I do not think it was built. The Soviets did experiment with the same type of fuel cells on a WHISKEY class boat, and it wasn't unsuccessful. But if this boat was out there they'd be bragging about having AIP midget subs.
In design terms it's a generic lock out sub with basic ocean engineering capability. Limited endurance like the rest. No sign that it was designed to be carried by a host sub. But that's all based on one source and one drawing so not 100% certain.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 12 september 2016, 12:22

Pierre har kanske hjälpt till att avliva myten om att Palme klev in och direktstyrde flottan till att släppa ut sovjetiska ubåtar?

Jag får nog säga att vilken politiker som helst med lite risktänk hade nog klamrat sig fast vid ett tidigare beslut tills han ser det som låg risk att fatta ett nytt beslut, jag ser inget fel i Palmes agerande under Horsfjärden.

Är dock nyfiken på retoriken, vi har ju flera källor, SOU tex. som säger att ÖB och regeringen var överrens om att nu skulle en inkräktare tvingas upp, inte skjutas i småbitar men tvingas upp.

Att Pierre då skriver att alla i marinen visste att man måste släppa ut ubåtar som låg risigt rimmar illa med ovan bild av situationen, om vi bortser från Mälsten förstås, och kanske den 7 Oktober :)

Det finns helt klart fler lager i denna historia som Pierre öppnat upp men jag tror inte en direkt order från Palme att släppa ut allt med röd stjärna på var ett av dom.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 12 september 2016, 12:39

Jag har precis haft ett trevligt och mycket intressant telefonsamtal med denne Pierre Hanell.
Han berättar att det eventuella västubåtar som förkom , låg utanför den Svenska territorialgränsen, ej inne på svenskt vatten. Och att det möjligen rörde sig om ubåt från VästTyskland. Vid ett tillfälle inne i Hårsfjärden, fick man bild på ett ca 4 meter långt föremål som sannolikt var banddrivet, det hade gjort avtryck på botten,
efter någon typ av bandaggregat. Han vidhåller även att det kom en order från högsta ort att släppa ut farkosterna ur Hårsfjärden, via chefen kustflottan. Denna order hade gått ut till samtliga fartyg i marinen. Skrämma men inte skada sänka någon inkräktare.
HMS Visborg följde sedan med för att eskortera "inkräktarna" ut på internationellt vatten . "Se till så att det lämnade Svenskt vatten". Det finns flera personer som skulle kunna intyga detta enligt honom. Men man väljer av olika skäl, b.la tystnadsplikt att inte prata.

Och det där med minkar och sillar, det kan vi glömma enligt honom .

Jag kan inte låta bli att tänka på Töre 1987, order kom från högsta ort " avbryt jakten"

Det är vad flera personer jag pratat med har berättat.
//Thule
Senast redigerad av 1 Thule3, redigerad totalt 12 gånger.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 12 september 2016, 13:13

Thule3 skrev:Jag har precis haft ett trevligt och mycket intressant telefonsamtal med denne Pierre Hanell.
Han berättar att det eventuella västubåtar som förkom , låg utanför den Svenska territorialgränsen, ej inne på svenskt vatten. Och att det möjligen rörde sig om ubåt från VästTyskland. Vid ett tillfälle inne i Hårsfjärden, fick man bild på ett ca 4 meter långt föremål som sannolikt var banddrivet, det hade gjort avtryck på botten,
efter någon typ av bandaggregat. Han vidhåller även att det kom en order från högsta ort att släppa ut farkosterna ur Hårsfjärden, via chefen kustflottan. Denna order hade gått ut till samtliga fartyg i marinen. Skrämma men inte skada sänka någon inkräktare.
HMS Visborg följde sedan med för att eskortera "inkräktarna" ut på internationellt vatten . Det finns flera personer som skulle kunna intyga detta enligt honom. Men man väljer av olika skäl, b.la tystnadsplikt att inte prata.

Och det där med minkar och sillar, det kan vi glömma enligt honom .

Jag kan inte låta bli att tänka på Töre 1987, order kom från högsta ort " avbryt jakten"

Det är vad flera personer jag pratat med har berättat.
//Thule
Tror du fortfarande att det är Palme som inte var statsminister som gav en sån order. Eller -87 då han var död?

Det Pierre säger är ju vad han hört från högsta ledningen i flottan. DET är intressant, men inte på det sätt du tycker...

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 12 september 2016, 13:25

Jag påstår bara att order kom från högsta ort enligt Hanell, ser inte att jag skrivit Palme någonstans. Samma sak som fler personer berättade efter Töre 1987 .
//Thule

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 12 september 2016, 14:36

Thule3 skrev:Jag påstår bara att order kom från högsta ort enligt Hanell, ser inte att jag skrivit Palme någonstans. Samma sak som fler personer berättade efter Töre 1987 .
//Thule
Du har skrivit Palme många gånger tidigare angående det här. Har du alltså backat från det?

Vi har ju nu Hanells version av vad kustflottans chef ska ha sagt, det kan vara intressant, håller med. Om storchefen skyller på Palme kan det vara jätteintressant.

Förresten kan inte någon som har kontakt med diverse nyckelfigurer i svenska marinen ta och fråga var och när de så kallade inträngningsövningar ägde rum? Jättejätteintressant...

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 12 september 2016, 14:59

Jag backar inte en meter från något, jag är helt övertygad att politikerna mörkat" oavsett . Men efter att Palme blev statsminister så såg han och hans närmaste till att man mildrade tonen mot Sovjet. Protestnoten var för hemmapubliken" läs hur den skrevs för övrigt själv, med Sverker Åström &Co som sufflörer. Förrädarna finns inte att hämta i Fm Magnus, hur mycket det än svider "

För övrigt så bekräftar ju bara Hanells uppgifter det jag påstått under flera år, att andra berättat .
//Thule

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 12 september 2016, 15:32

Thule3 skrev:Jag backar inte en meter från något, jag är helt övertygad att politikerna mörkat" oavsett . Men efter att Palme blev statsminister så såg han och hans närmaste till att man mildrade tonen mot Sovjet. Protestnoten var för hemmapubliken" läs hur den skrevs för övrigt själv, med Sverker Åström &Co som sufflörer. Förrädarna finns inte att hämta i Fm Magnus, hur mycket det än svider "

För övrigt så bekräftar ju bara Hanells uppgifter det jag påstått under flera år, att andra berättat .
//Thule
Intressant att man om man verkar för avspänning är förrädare. Förrädare mot vem? Och du menar väl inte att Palme jobbade för Sovjetunionen? Annars så är det ju som så att de som på eget bevåg eventuellt driver en politik och påverkan mot de folkvaldas vilja genom samarbetet med främmande makt är de som brukar benämnas förrädare.

Hanells uppgifter bekräftar INGET av det du sagt. De bekräftar bara (om man tror på dem) vad chefen för kustflottan ska ha sagt. INGET annat.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 12 september 2016, 15:45

Man förde en dubbel agenda , så är det bara. Och Hanell bekräftar med eftertryck vad andra berättat, så är det också. Att du är dåligt påläst är ditt eget problem, du hade samma problem med att navigera kust och skärgård, tills du gick på grund" . Så vad du anser eller inte har ingen betydelse överhuvud taget för min del. //Thule

Skriv svar