Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JHAN
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 8 augusti 2016, 23:02

Magnus L skrev:Vad vi vet är ju att det förekommit inträngningsövningar från amerikanske och brittiskt håll.

Det är väl bara att ta reda på när och var dessa övningar skedde. Det vet ju vår Marin. Kan ju vara kul.
Ibland tappas fokus lite, jag är ganska övertygad att dessa inträngningsövningar skedde och att dom var en part i Horsfjärden, om inte som inträngningsövning iallafall som en skugga.

Nu är det kanske dags att ändra sig till att de ubåtar som låg utanför mälsten var usa/england/nato.

Då blir genast danziger gatt spåren knutna till dessa två (gissar jag?) undrar då återigen vad syftet kan ha varit?

SimonB
Medlem

Inlägg av SimonB » 8 augusti 2016, 23:03

Thule3 skrev:Jag tror ju inte att någon av det Fd företrädare för försvarsmakten är så oprofessionella, så det skulle utifrån en antisovjetisk kultur/agenda fejka sina analyser så att skuldbördan faller på Sovjet av den anledningen. Man kan ju då vända på saken och dra det andra vägen, avstod man från utpekande av Sovjet för att man hade Sten Andersson, Sverker Åström, och Pierre Schori i regeringen ? Varav alla tre ville mildra uttalandena mot Sovjetunionen . Och i förlängningen gamle vänster" kämpen Rolf Ekéus i utredningarna ? Det tror jag inte en sekund på. Man gjorde vad man var tvungen till i egenskap
av att vara ett land klämt mellan två stormakter, varav en uppfattades som ett hot stundom, och den andra en hjälpande hand", men inte officiellt.
Jag tror ingen poitiker oavsett partitillhörighet trodde på allvar att Sovjet skulle sluta med sina förberedelser och krigsplaneringar. Men man gjorde vad man kunde för att försöka få dem att upphöra med dem. Men man kunde inte basunera ut en sådan sak till det svenska folket, utan lösningen blev ett ännu närmare samarbete med västmakterna för att Om" en krigsituation uppstod, då hade vi någon form av försäkran.
Jag menar inte nödvändigtvis att analyser skulle kunna vara fejkade, men väl att det finns ett grundantagande att Sovjet är den skyldige. Det var mest menat som något som tål att tänkas på.
Du har helt rätt i att man kan vända på den steken, men det var ju det jag trodde jag just gjorde. Det har sagts många gånger i denna tråd att vissa forskare och andra är partiska för eller emot Sovjet, men Försvarsmaktens spelare verkar vara ganska skyddade från sådana frågeställningar. Och jag undrar varför det är fallet. (Jag kan ju dock ha fel.) Det verkar inte som att du riktigt tog till dig frågan. Det var bara en uppmaning till eftertanke och självkritik, inte ett påstående att du har fel (eller rätt).
Poängen är att du "lutar [dig] helt och hållet på försvarets uppgifter och analyser" - en organisation som du själv säger hade starka samarbeten med NATO, emot Sovjet. Alltså är de part i målet. Mycket kritik kommer mot folk som anklagas för att ha en ryssvänlig vinkling, och det är ju hälsosamt att visa sådan källkritik. Gäller detsamma inte för Försvarsmakten? Det är en sak när objektiva och starka tekniska påståenden kommer fram, såsom "ubåten uppmättes till att vara 35-40m". Det är en annan när människor hänvisar till hemlig information av vag art som ju såklart visar att det är si eller så. Människor har en stark förmåga att skapa sin egen sanning. "Theories are dangerous things" - leta anledning till att tvivla på dina egna slutsatser, är den vetenskapliga metoden. Det gäller som en generell uppmaning.

JHAN skrev:Simon,Jag noterar att du bara nämnde mig och Thule, från din sida anser du inte att någon annan lägger fram påståenden som fakta eller självsäkra påståenden?
När det är tes-dags bör väl den läggas fram på det sättet men visst fanken resonerar jag kring saker mellan varven?
Jag sade till exemple ni två, och jag menade just det då ni var närmast i minnet eftersom ni höll på och skrev inlägg just då. Ber om ursäkt om det såg ut som en attack, så var det inte menat. =) Visst resonerar du och ni kring era slutsatser, jag finner det bara fascinerande hur så vitt åtskilda slutsatser kan existera under samma tak. Det verkar som att ni (och inte bara ni - det var inte rättvist att göra er till exempel!) lyckas komma fram till så starka och motsatta slutsatser när båda har tillgång till i stort sett samma information. Båda kan ju inte ha rätt. Båda kan ha fel, det är väl en möjlighet, men då endast i detaljerna.
Jag svamlar. Problemet jag ser är att starka åsikter borde bara vara möjliga när ganska starka och tydliga fakta finns tillgängliga. Om det bara finns svaga bevis tillgängliga borde inte starka slutsatser kunna dras, och finns det tydliga och starka bevis borde inte två motsatta (men ändå starka) slutsatser kunna dras. Det gör mig mycket obekväm, och jag vet inte riktigt var skon klämmer.

(Och jag håller med om att det är kul att tråden ej låsts på ett bra tag!)

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 8 augusti 2016, 23:37

SimonB skrev: Det är en sak när objektiva och starka tekniska påståenden kommer fram, såsom "ubåten uppmättes till att vara 35-40m".
SimonB,

(Detta är inget påhopp på dig) :D

Men för mig är det konfunfunderande att EN notering i krigsdagboken från den 5e Oktober 1982,.. nu förvandlats till "objektiva o starka tekniska påståenden" i vår diskussion.

Jag vill hävda att vi inte vet något om denna notering eftersom vi inte vet något om MB95 kapacitet. Den som vill forska i det här ämnet måste ju göra uppföljningar o ta reda på tex MB95 tekniska kapacitet,... operatörens tidigare erfarenhet o kunnande. Befälets erfarenhet o kunnande. Finns tekniska data bevarade i form av foton eller utskrift,.. osv.

Ovanstående är skälet till att jag ville att vi skulle GRANSKA vilket arbete Tunander gjort angående den 5e Oktober. Just nu har vi bara sett de anteckningar i krigsdagboken som Tunander o OlaF valt att dela med oss,.. Men det måste ju finnas en hel del annat noterat som vi inte sett.

Tunander kallar sig forskare,.. o en forskare borde ha gjort den uppföljning jag talar om INNAN han spekulerade om att det var NR-1 som var i Horsfjärden.

Är du med hur jag tänker här?

Något är ÄR INTE av sig självt ett STARKT OBJEKTIVT TEKNISKT BEVIS bara för att Tunander påstår att det är det. Det är en notering i krigsdagboken,.. det finns många andra kringliggande o inverkande faktorer som måste analyseras innan vi kan dra en slutsats.

B.

SimonB
Medlem

Inlägg av SimonB » 9 augusti 2016, 00:15

Bergman skrev:
SimonB skrev: Det är en sak när objektiva och starka tekniska påståenden kommer fram, såsom "ubåten uppmättes till att vara 35-40m".
SimonB,

(Detta är inget påhopp på dig) :D

Men för mig är det konfunfunderande att EN notering i krigsdagboken från den 5e Oktober 1982,.. nu förvandlats till "objektiva o starka tekniska påståenden" i vår diskussion.

Jag vill hävda att vi inte vet något om denna notering eftersom vi inte vet något om MB95 kapacitet. Den som vill forska i det här ämnet måste ju göra uppföljningar o ta reda på tex MB95 tekniska kapacitet,... operatörens tidigare erfarenhet o kunnande. Befälets erfarenhet o kunnande. Finns tekniska data bevarade i form av foton eller utskrift,.. osv.

Ovanstående är skälet till att jag ville att vi skulle GRANSKA vilket arbete Tunander gjort angående den 5e Oktober. Just nu har vi bara sett de anteckningar i krigsdagboken som Tunander o OlaF valt att dela med oss,.. Men det måste ju finnas en hel del annat noterat som vi inte sett.

Tunander kallar sig forskare,.. o en forskare borde ha gjort den uppföljning jag talar om INNAN han spekulerade om att det var NR-1 som var i Horsfjärden.

Är du med hur jag tänker här?

Något är ÄR INTE av sig självt ett STARKT OBJEKTIVT TEKNISKT BEVIS bara för att Tunander påstår att det är det. Det är en notering i krigsdagboken,.. det finns många andra kringliggande o inverkande faktorer som måste analyseras innan vi kan dra en slutsats.

B.
Det jag menar är att det är ett objektivt påstående av ej otydlig art, och det är tydligt var informationen kom ifrån. Det är alltså ett direkt och någorlunda uppföljbart påstående baserad på en teknisk analys. Jag menar alltså inte alls att analysen 35-40 meter ska tas som sanning. Jag menar att påståendet att en sådan analys finns ska tas som sanning. Ser du skillnaden? Som du ser i mitt inlägg beskrev jag det som ett starkt och objektivt tekniskt påstående - inte starkt och objektivt tekniskt bevis. :)
(Edit: Det är ju för övrigt möjligt att inte ens påståendet att en sådan analys finns bör tas som sanning, men det verkar inte som att så verkar vara fallet?)

Mina inlägg bör för övrigt ej tas som ett försvar av Tunander, honom har jag ingen åsikt om alls. Jag håller helt med om att det är rimligt att vidare analysera hans källor.

(Personligen är jag för övrigt inte rädd för personattacker, jag ogillar mer att se när andra utsätts för det. Jag vill inte alls främja en konversation där kritik av varandra är off limits! Mitt problem är med sättet det gjorts på, inte att det görs alls. So don't worry about it. :P)

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 9 augusti 2016, 00:22

Magnus L skrev:Nej det problematiska för Weinberger är att han upprepade gånger sa just det. Och att han då han pressades uppgav att han egentligen inte visste om den svenska politiska ledningen var informerad om detta, men han utgick ifrån det då detta gjordes upp direkt med den svenska marinen. Sådeså.
Han säger själv i artikeln: "– Jag har blivit feltolkad, säger Weinberger." och "– Uppgifterna som har gått ut i svenska medier är 3 000 procent fel,...."

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 9 augusti 2016, 00:36

FredH skrev:
Magnus L skrev:Nej det problematiska för Weinberger är att han upprepade gånger sa just det. Och att han då han pressades uppgav att han egentligen inte visste om den svenska politiska ledningen var informerad om detta, men han utgick ifrån det då detta gjordes upp direkt med den svenska marinen. Sådeså.
Han säger själv i artikeln: "– Jag har blivit feltolkad, säger Weinberger." och "– Uppgifterna som har gått ut i svenska medier är 3 000 procent fel,...."
Ja Carl Bildt säger ju att han sagt det ja :lol: Själv sa ju Weinberger nåt helt annat på inspelningen.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 9 augusti 2016, 00:40

SimonB skrev: Mina inlägg bör för övrigt ej tas som ett försvar av Tunander, honom har jag ingen åsikt om alls.
Vilket jag jag kan tycka är tråkigt. Ge dig in i skiten!! :D

En person med din analytiska förmåga borde kunna göra samma jobb som jag försökt göra,... på någon månad,.. Jag har hållt på o harvat i mer än 3 år o börjar först nu kunna se igenom Tunander. Jag fick lov att gå ned o detalj studera ett datum för att bättre förstå.

Att se Marinens misstag/ missgrepp är lättare eftersom de själva o andra hela tiden peker ut dessa.
SimonB skrev: Jag håller helt med om att det är rimligt att vidare analysera hans källor.
Jag tror inte det är Tunaders källor vi bör titta på i första hand,.. det är snarare hans vilseledande o bristfälliga "vetenskapliga" metoder vi bör blottlägga. Alternativt stödja.

SimonB,.. Hjälp oss att komma framåt!! Vi behöver mer Hjärn kraft på Forumet!!!

B.

SimonB
Medlem

Inlägg av SimonB » 9 augusti 2016, 01:47

Så, nu för att försöka bidra med något av möjligen vagt konstruktivt värde, här kommer ett påpekande som kanske(!) kan grävas lite i. Thule har flera gånger refererat till ubåtars loggböcker för att visa att de ej var i Östersjön vid aktuellt tillfälle (typ Hårsfjärden). Argumentet emot detta har varit att sådana loggböcker kan fejkas.
Det verkar finnas ett brittiskt fall som passar rätt bra in i det vi pratar om. När jag läste igenom Hårsfjärden-tråden för ett tag sedan snubblade jag över det här inlägget skrivet av Wedman: länkklick! HMS Conqueror skall alltså ha genomfört en topphemlig operation i Barents hav två månader efter Falklandskrigets slut, dvs i augusti. Jag tänkte att detta skulle kunna fungera som ett typexempel på en situation där vi vet att en ubåt utfört en mycket hemlig operation som sedan måste döljas på ett eller annat sätt även i båtens dokument.
(Detta förutsätter ju att vi tar Operation Barmaid som etablerad sanning, vilket såklart kan diskuteras. Men för stunden utgår jag ifrån att vi gör det.)
Så, vad säger Conquerors loggböcker om augusti 1982? Tja... så vitt jag kan se finns de inte alls. 1984 pågick en debatt i brittiska parlamentet gällande försvinnandet av HMS Conquerors loggböcker från Falklandskriget: länkklick! Debatten verkar inte beskriva just hur stort informationshålet är, hur mycket information som mystiskt försvunnit, så jag försökte gräva lite till.
Jag hittade brittiska nationella arkivets sida där de beskriver Conquerors dokumentsamlingar efter mina sökkriterier (Conqueror samt 1982) i tillsynes kronologisk ordning: länkklick 1, länkklick 2! (För övrigt är detta länken till sidans sökfunktion, om ni vill pilla själva: länkklick!) Tidsperioderna som täcks av dokumenten är 1:a januari 1982 till 1:a mars 1982 samt 1:a oktober 1982 till 31:a december 1982. Alltså är det ett informationshål från 2:a mars 1982 till 30:e september 1982. Denna period innefattar ju Falklandskriget och den kontroversiella sänkningen av General Belgrano, men även en lång period efter kriget - inklusive tiden då Operation Barmaid ska ha utförts.

Alltså. Idén i den brittiska debatten har alltid varit att loggboken försvunnit för att dölja information som får britterna att se ut som bad guys pga omständigheterna kring sänkningen av Belgrano. Och det skulle ju inte vara förvånande om det var sant. Men det påstås alltså dessutom att Conqueror senare, i augusti, var i Barents hav och pillade på sovjetiska släphydrofoner. Som ni ser i dokumentsamlingen verkar det till största del handla om månatliga loggar - så varför skulle eventuell bevisbrännare söka förstöra tidsperioden efter Falklandskrigets slut? (Jag återkommer till denna icke endast retoriska fråga.) Jo, för att det fanns mer än bara Belgranobevis att förstöra. Bevis gällande stölder på sovjetiska släphydrofoner.

För att svara på min icke endast retoriska fråga gällande brännandet av bevis:
Det ena alternativet är ju att någon ville bränna Barmaid-bevis och allt i historien är sant.
Det andra alternativet är att någon ville bränna Belgrano-bevis, och perioden efter Falklandskriget råkade komma "på köpet" av fullt normala och oskyldiga anledningar. Senare kommer Stuart Prebble, som skrev boken om Conqueror och beskrev Operation Barmaid (mer finns i denna recension: länkklick!), under sina efterforskningar om Conqueror vs Belgrano, och inser att det finns ett stort (och slumpmässigt) hål efter Falklandskriget där man kan trycka in en sensationell historia om släphydrofoner - och han har alltså hittat på hela haderullan. Jag har ingen aning om detta skulle kunna vara fallet, men jag kände att det var like bra att någon sade det redan nu. :)

Så! Pust! Så varför säger jag allt detta i den här tråden? Jo, om det här är sant, om Operation Barmaid faktiskt hände, och någon i de brittiska leden faktiskt brände bevisen gällande denna topphemliga uppgift, då skulle det säga oss något som kan vara relevant för vår diskussion. Kontringen till Thules argument gällande loggböcker har varit att sådana kan fejkas. Ja, jo, men här skulle vi då ha ett fall där britterna inte fejkade loggboken, utan helt enkelt förstörde den (eller låste in den någonstans). Logiken kan endast appliceras på britterna, och det är helt möjligt att det inte ens kan appliceras generellt även på dom, men det är ändock en indikation på hur det kan gå till. Det kanske faktiskt inte är så enkelt att fejka loggböcker då konspirationen innefattar för många människor - hellre göra det hemligt och försvunnet än skapa en hel lögn runt saken och på så vis skapa något att säga emot.
Det här fasligt långa inlägget skulle alltså möjligen kunna fungera som lite av ett argument i Thules favör, då hans loggböcker faktiskt ska finnas.

Jag är fullt medveten om att detta inte skulle bevisa särskilt mycket, men det ger oss väl ett hum om hur Storbritannien kan ha fungerat i någorlunda liknande situationer. Alltid nå't. Många bäckar små, och så vidare. It's something. :roll:
Om någon av mina källor är tveksamma så ber jag hemskt mycket om ursäkt. Min kunnighet i dessa ämnen är lika med noll, men jag gjorde mitt bästa för att få med någonting av värde. Källkritik välkomnas!
Jag hoppas inlägget fungerar som mer än mental onani, hur kul sådant än må vara. :lol: Och jag ber om ursäkt om jag missat något; jag kan ha tappat bort mig i för många tanketrådar denna tidiga timme.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 9 augusti 2016, 02:49

SimonB.

ETT UNERBART INLÄGG!!! STORT TACK!!

B.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 9 augusti 2016, 04:42

Tack för mycket intressanta och klargörande inlägg Simon, det är alltid uppfriskande med andras synsätt och det är lätt att bli hemmablind"

Min åsikt att Sovjetunionen i huvudsak var skyldig till Uv intrången bygger inte bara och endast på uppgifter från Bengt Gustavsson, Nils Ove Jansson
Göran Wallen. Det bygger även på samtal jag har haft med väldigt många personer utanför Fm, främst då vad gäller Töre incidenten 1987, men även med personer som haft speciella kunskaper och befattningar inom Fm. Samt det faktum att när det gäller utveckling av ubåtar och miniubåtar och olika typer av utrustning typ dykfarkoster, så har Sovjetunionen varit främst på området. Att alla konstruktioner inte varit så lyckade kan man förstå, men det har fortsatt konstruera och utveckla. Om man då till detta lägger de olika uppgifter som finns tillgängligt offentligt te.x Bengt Gustavssons 87 rapport" samt det böcker han och andra fd, företrädare för Fm har skrivit, och där det redogjort för händelseförlopp m.m. så får man en samlad bild.
Till detta kan läggas annan typ av litteratur, Jag har ett digert bibiotek) Jan Breemer , Norman Polmar , m.fl och det jag tidigare skrev om MOTIVET" Behovet"närheten "det tekniska kunnandet" sovjetunionens syn på sitt närområde : När jag adderar alla dessa saker så inser jag att möjligheten att det var Sovjet som var det skyldiga, är 95 % .
Jag var mycket tveksam till en början , och tog mer eller mindre inte uv kränkningarna på allvar. Och om det skett, så var det väst ubåtar som var här och övade, som jag då skrev "med vår regerings goda minne .

Och finns det något rimligt skäl till varför två tidigare sovjetiska försvarsministrar , till två svenska politiker, vid två olika tillfällen , lovar att upphöra med intrången på våra vatten, om det inte vore så att man gjort dem ?

Och jag är idag helt övertygad att det var i huvudsak sovjetiska förband, och att detta pågått sedan efterkrigstiden, men eskalerade 81/82 med operation Ryan .

Dessutom så tror jag att om Olof palme själv fått avgöra frågan, så hade han inte haft någon svårighet med att peka ut Sovjet en gång till.
Men andra inom partiet fick honom på andra tankar, och man kom till slutsatsen att fria i stället för att fälla. Det var rent taktiskt och politiskt
den bästa (officiella ) lösningen. Men jag är övertygad att man tog skuldfrågan via andra kanaler som är inofficiella, och därmed också tog beslutet att
hemligstämpla och sekretess belägga allt som kan vara till men för regeringen och den kränkande nationen , och framtida politik.

//Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 augusti 2016, 10:47

Angående att den skadade ubåten vid Mälsten skickade ett kodat meddelande till ubåten utanför Mälsten.

Varför skickar man ett meddelande till en annan ubåt 2km bort och inte till marinledningen?
Kan det varit så att den ubåten som låg kvar utanför var operativ chef för insatsen?

När det gällde U137 så skickade den ju sitt medelande hem till baltisk eller var det nu var och dom var ju också två ubåtar.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 9 augusti 2016, 11:09

JHAN skrev:Angående att den skadade ubåten vid Mälsten skickade ett kodat meddelande till ubåten utanför Mälsten.

Varför skickar man ett meddelande till en annan ubåt 2km bort och inte till marinledningen?
Kan det varit så att den ubåten som låg kvar utanför var operativ chef för insatsen?

När det gällde U137 så skickade den ju sitt medelande hem till baltisk eller var det nu var och dom var ju också två ubåtar.
Det beror väl på vilken typ av ubåt som låg vid Mälsten. Om det var en mindre variant, är det inte helt omöjligt att den faktiskt inte har den typ av kommunikationsutrustning som medgör kommunikation på längre avstånd.
Alternativt eller i kombination med det som du pekar på, den operativa ledningen för operationen finns på plats.

Och, det är skillnad på att skicka meddelande via radio om ubåten ligger i ytläge eller i uläge. Krävs helt olika typer av utrustning för det.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 augusti 2016, 11:11

Det blir väldigt mycket övergripande och generaliseringar. Tidigare har väl Rickard sagt att de flesta "hårda" bevisen faller sönder vid närmare granskning och då gällde det väl militärens officiella version som BG et.al. Pushar för.

Ett bra exempel är de bevis som fanns för bandgående sovjetiska farkoster som visade sig sakna substans. Det lades ned mycket tid på att debunka dom två myterna skall väl tilläggas.

Hålet man gräver åt sig själv är att man argumenterar för att det bara var sovjet eller bara nato/usa/england och isolerar alla incidenter och tittar på dom separat och möjligen undviker incidenter som inte passar in i tesen och inkrimnerande detaljer förminskas. När sen någon tar ett kliv tillbaka och summerar ihop allt som skrivits för den tesen så faller det.

Det försök som nu gjorts att i detalj granska enbart fakta för den 1-7 oktober är medvetet upplagd så att vi skulle bortse från de färdigserverade narrativen att det BARA är sovjet eller usa/england/nato.

Diskussionen seglar gärna iväg mot de större politiska och geopolitiska frågorna istället för att gå vidare med att granska den information vi har och bilda oss en egen uppfattning.

För att tala klarspråk - det är helt jävla irrelevant att citera Bengt Gustafsson, Gyllenhaal, tunander, operation ryan osv. när vi om vi bara ville skulle kunna diskutera runt dagbokssidorna. Vi är väl tänkande individer, varför sitter vi bara och pushar för någon annans tes?

Det finns en stor skillnad mellan oss och alla de andra, vi är en stor grupp som om vi vill kan lyfta på stenar dom missat, alla som skrivit ett större arbete vet ju att man får tunnelseende efter ett tag och behöver få input utifrån, här är ju normalläget så att det är omöjligt att få tunnelseende.

Som exempel reviderar jag ju den tes jag postade tidigaere ganska frekvent, jag är idag inte mycket klokare men ganska övertgad att de som pushar för EN inkräktarnation har fel, i Horsfjärden var alla inblandade, det gäller bara att lista ut var och när.

Återigen förslår jag att vi börjar gå igenom dagbokssidorna mellan dessa datum, 1-7 oktober.
Anledningen är att det blir smidigare med kronologisk ordning och att jag tycker att mälsten är ganska väl utrett av tunander, jallai mfl. om det finns något nytt för mälsten tror jag det göms i de första dagarna i oktober - eftersom ubåten som passerade in över mälsten hade ett syfte med den passagen.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 9 augusti 2016, 11:20

JHAN skrev:
Magnus L skrev:Vad vi vet är ju att det förekommit inträngningsövningar från amerikanske och brittiskt håll.

Det är väl bara att ta reda på när och var dessa övningar skedde. Det vet ju vår Marin. Kan ju vara kul.
Ibland tappas fokus lite, jag är ganska övertygad att dessa inträngningsövningar skedde och att dom var en part i Horsfjärden, om inte som inträngningsövning iallafall som en skugga.

Nu är det kanske dags att ändra sig till att de ubåtar som låg utanför mälsten var usa/england/nato.

Då blir genast danziger gatt spåren knutna till dessa två (gissar jag?) undrar då återigen vad syftet kan ha varit?
Vi får inte glömma de egna ubåtarna. Inte som del av något fuffens utan som en del i insatsen. Men är de så klantiga att de upptäcks av de egna om de bara gör sitt i det dolda? Egna ubåtar borde ju ha varit på plats utanför menar jag, det är väl det naturliga användningsområdet.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 9 augusti 2016, 11:33

Jag instämmer Jhan, och jag kommer att vänta med fler inlägg nu till jag har mer info vad som hände den 5:e Oktober, till att börja med.
//Thule

Skriv svar