JHAN skrev:
Behöver Bergmans input här men den som jagades den 5 var inte den 40m lång?
I väntan på att vi får tillgång till Krigsdagboken antingen från Krigsarkivet eller från ER ANDRA som har kopia på den måste vi förlita oss på vad Tunander skriver. Vi vet inte om Tunander har tagit med allt som står i dagboken för detta datum eller sorterat ut vissa delar. Efter min miss med den gröna fläcken vill jag absolut se orginalet angående uppmätningen av Ubåtens längd.
Nedan från sid 44 i Tunanders bok angående den 5e Oktober 1982:
"The naval base war diary continues:"
"At 10.08, from MB 95: the echo ranger indicates...At10.35,
from MB 95: echo 15 metres above sea floor, length 35–40 metres,
height 6 metres."
Jag antar att med MB95 så menas sjöfartverkets mätbåt 95. Som ett första steg så skulle jag vilja veta mer om MB95 förmåga o dess personals förmåga. Vilken erfarenhet hade man att mäta på objekt såsom ev Ubåtar. Är det skillnad att mäta ut botten o hur den ser ut o att mäta på en Ubåt som inte ligger på botten o ev rör sig? osv.
Vidare undrar jag vad Tunander menar när han skriver "echo ranger" är det ett ekolod eller en klein släp hydrofon? Kunde MB95 ligga still o "gaffla" in Ubåten eller måste MB95 vara i rörelse för att hålla den släpande "fisken" på ett visst djup? Kunde man se Ubåten i real tid på ekolodet eller med en viss fördröjning utprintad på ett thermo papper? OM Ubåten var "gafflad" varför tappades då kontakten?
Ubåten uppskattas till 35-40m, innebär detta att utrustningen har ett fel på +-20%?
Är minsta längd då 28m o max längden 48m?
Jag tänker mig att KENT min sin stora yrkes erfarenhet o kunnande kan hjälpa oss här.
Efter en snabb titt på nätet så är "Echo Ranger" byggd av Boeing, tror dock inte att det är en sådan som Tunander avser.
http://auvac.org/configurations/view/13
B.