Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Donkeyman » 10 juni 2016, 06:45

Jag håller med "Solkungen" om detta och det har jag skrivit många gånger förr. Huvudargument:

- Det är alldeles för lite vatten inne i fjärden för att en u-båt skall gå in dit och utföra något vettigt uppdrag. I vart fall om det skall vara hemligt.
- Man kan dra en rak kurslinje helt utifrån "storhavet" och in till grundstötningen. Det skulle alltså gå att köra rätt in på autopilot. Det finns inte något som säger att någon skulle ha navigerat aktivt.

Så en spekulation. Varför skulle inte "broder alkohol" varit inblandad. De kommer från en vällyckad övning och har bara den sista enkla etappen kvar till hemmahamn. Sista natten med gänget. Då åker korken ur och någon mycket underordnad person får ta hand om vakten. Kanske det åker upp några rejäla glas med "hoppa högt" även till de stackare som missar festen. Sådant har hänt förr, i vart fall i handelsflottan och antagligen även i det grå bolaget.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 10 juni 2016, 07:47

Solkungen skrev:
FredH skrev: Det där är nog väldigt olika beroende på vilken kultur de hade/har i landet och dess militär. Det är också en väldigt stor skillnad på att ta en kalkylerad risk som bedömts noga mot att chansa eller göra misstag. Det ena lär säkert ses som mer ok än det andra.
Och att planerat gå in i trånga och inte helt obevakade gåsefjärden måste göras med kalkylen att det kan gå fel. Grundstötning eller att de helt enkelt blir upptäckta.
Skittaskigt mot besättningen att behandla dem som de gjorde, och vad lojala de är som inte går och gnäller om det i efterhand.
Ja det är klart att det är skittaskigt, men, visade Sovjet på något sätt att de hade en human inställning till mänskligt felande?
Det Sovjetiska systemet, som jag uppfattade det, byggde på ett hårt tryck ovanifrån, att egna initiativ inte var speciellt vanligt förekommande, eftersom att de initiativ som gick fel, bestraffades hårt. Du hade ett toppstyrt klimat och ledarsystem, där det viktigaste är att följa order, att göra det din överordnade sa till dig att göra.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 10 juni 2016, 08:18

FredH skrev:
Solkungen skrev:
FredH skrev: Det där är nog väldigt olika beroende på vilken kultur de hade/har i landet och dess militär. Det är också en väldigt stor skillnad på att ta en kalkylerad risk som bedömts noga mot att chansa eller göra misstag. Det ena lär säkert ses som mer ok än det andra.
Och att planerat gå in i trånga och inte helt obevakade gåsefjärden måste göras med kalkylen att det kan gå fel. Grundstötning eller att de helt enkelt blir upptäckta.
Skittaskigt mot besättningen att behandla dem som de gjorde, och vad lojala de är som inte går och gnäller om det i efterhand.
Ja det är klart att det är skittaskigt, men, visade Sovjet på något sätt att de hade en human inställning till mänskligt felande?
Det Sovjetiska systemet, som jag uppfattade det, byggde på ett hårt tryck ovanifrån, att egna initiativ inte var speciellt vanligt förekommande, eftersom att de initiativ som gick fel, bestraffades hårt. Du hade ett toppstyrt klimat och ledarsystem, där det viktigaste är att följa order, att göra det din överordnade sa till dig att göra.
Min poäng är att sovjeterna inte ens kan ha sett det som ett mänskligt felande att gå på grund eller misslyckas på något sätt med ett sådant uppdrag.
Och visst var sovjet på många sätt väsensskilt från hur det någonsin varit i sverige, men ändå inte. Normala människor inklusive militärer befarade inte avrättning a la 30-talet bara för ett misslyckande men slarv tolererades förstås inte.
Samhällsstrukturen i sovjet var väldigt annorlunda, men min bild av livet där är att det för en enskild person inte var helt olikt ett liv i sverige, eller kanske snarare något kontinentland som tex tyskland.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 10 juni 2016, 08:28

Livet för den enskilde var nog väldigt annorlunda än för oss i väst. Styrd utbildning, ideologisk propanganda , statlig kontroll av ekonomin, angivarsystem m.m. //Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 08:54

Thule3 skrev:Protestnoten var en konklusion av all information som var tillgänglig, från Öb från Fm från und m.m.
"Samtliga fartygsrörelser i området noterades noggrant i de journaler och krigsdagböcker som fördes av samtliga förband"

Det fördes dessutom ett indikeringsprotokoll på minspärrtroppen på Norrholmen"dv.s den minering som täcker Danziger Gatt"
"Det fanns en närspaningsradar på Mälsten" och lotsutkiken på Landsort" bedrev såväl optisk som radarspaning"

"Detta underlättade att i efterhand rekonstruera olika fartygs och föremåls eventuella förekomst i området det aktuella dagarna"
"På ett märkligt sätt dyker också östliga ubåtsbärgningsfartyg, och andra support fartyg upp på fritt vatten utanför den svenska territorial gränsen
på tider som stämmer överens med den ökade aktiviteten"
"I samband medubåtshändelserna ökar även chifferfrekvensen och kommunikations aktiviteterna betydligt från vissa ambassaders sida"

"Kommissionen fastslår att man med fullständig säkerhet kan konstatera att främmande ubåtar uppehöll sig i Hårsfjärden, inte mindre än sex ubåtar varav 3 miniubåtar av icke tidigare känd art , dessa deltog i en samordnad operation inne i det svenska basområdet"
Bottenprov och avtryck finns bevarade"

Jag skall återkomma till ljudbanden för det finns mycket intressant kring dem.
Bl.a att det analyserades även av den franska underrättelse tjänsten !
//Thule
Tjena Thule, har du nagon kalla till ovan citat, ar dom fran SOU?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 09:06

Solkungen
Nej, jag ska inte dra diskussionen längre, underlaget räcker inte längre. Men jag skrev i går för att jag märkte en viss osäkerhet hos dig över kvaliteten på vissa inslag i sou 1995(krigsdagböckerna), medan du anser delen om u137 som väldigt trovärdig. Säger inget om det annat än att det väckte lite skrivlust igen.
Eftersom jag inte varit med i diskussionen sa lange sa lar jag mig och skiftar val min standpunkt litegrann, Bergman har ju lyft fram en hel del intressant som jag hoppas vi kan klura ut och skulle MANA ha filtrerat information ar det ganska illa.

Jag har val sagt ett par ganger att jag tror att de som skrivit i amnet beskriver forloppet korrekt men gissar i slutsatserna, samma galler for SOU (har jag nu forstatt). Jag borjar sa smatt lara mig att vardera kallor :D

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 10 juni 2016, 09:45

Samtliga citat kommer från Bo Theutenbergs böcker , Dagbok från Ud , volym 1 och 2 //Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 10 juni 2016, 10:09

Här är den lille " på kajen i Severodmorsk JHAN //Thule
Bilagor
kalitka.jpg
kalitka.jpg (32.89 KiB) Visad 362 gånger

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 10:29

Thule3 Här är den lille " på kajen i Severodmorsk JHAN //Thule
Hehe, vanta nu vad ar det har :o

Ar det den mindre Kashalot som du skrev om igar, den ser val ut att vara runt 10m lang om man jamfor med matroserna pa kajen?

Nagot artal pa bilden, passar den in tidsmassigt till krankningarna pa 80-talet?

Ar Kalitka samma som project 1808? Jag gissar att det inte ar det men maste fraga.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 10:41

JHAN
"Samtliga fartygsrörelser i området noterades noggrant i de journaler och krigsdagböcker som fördes av samtliga förband"
Det fördes dessutom ett indikeringsprotokoll på minspärrtroppen på Norrholmen"dv.s den minering som täcker Danziger Gatt"
"Det fanns en närspaningsradar på Mälsten" och lotsutkiken på Landsort" bedrev såväl optisk som radarspaning"
"Detta underlättade att i efterhand rekonstruera olika fartygs och föremåls eventuella förekomst i området det aktuella dagarna"
"På ett märkligt sätt dyker också östliga ubåtsbärgningsfartyg, och andra support fartyg upp på fritt vatten utanför den svenska territorial gränsen
på tider som stämmer överens med den ökade aktiviteten"
"I samband medubåtshändelserna ökar även chifferfrekvensen och kommunikations aktiviteterna betydligt från vissa ambassaders sida"
"Kommissionen fastslår att man med fullständig säkerhet kan konstatera att främmande ubåtar uppehöll sig i Hårsfjärden, inte mindre än sex ubåtar varav 3 miniubåtar av icke tidigare känd art , dessa deltog i en samordnad operation inne i det svenska basområdet"
Bottenprov och avtryck finns bevarade"
Jag gissar att första stycket gäller Horsfjärden82?

Nu blir det väldigt intressant för här skriver Teutenberg i klartext att det finns med Sovjetiska fartygsobservationer i krigsdagböckerna.

Tunander skriver ju precis tvärtom i någon text att det inte fanns några Sovjetiska fartyg i närområdet och att alla NATO fartyg hade strukits över, eller hemligats?

Det finns ju alltid en chans att Teutenberg och Tunander pratar om olika Krigsdagböcker men här kan man verkligen tala om skilda åsikter.

Nejdu, nästa steg blir faktiskt att få tag pa de avhemligade Krigsdagbokssidorna och försöka reda ut vem som talar sanning för detta påstående är ett solklart antingen eller som Bergman brukar vara inne på, antingen finns det Sovjetiska fartyg eller inte och en av dessa herrar talar inte sanning.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 10 juni 2016, 10:55

Solkungen skrev:Samhällsstrukturen i sovjet var väldigt annorlunda, men min bild av livet där är att det för en enskild person inte var helt olikt ett liv i sverige, eller kanske snarare något kontinentland som tex tyskland.
Min egna upplevelse av systemet i Sovjet och övriga öststater är att det var väldigt stor skillnad just för den enskilde. Ingen åsiktsfrihet, pressfrihet, mötesfrihet och ett stort utbyggt angivarsystem som kunde slå ned på vem som helst när som helst.

Samt en helt annan syn på individen och samhället, där samhället alltid kom före, där man såg helt annorlunda på den enskildes liv och arbetsprocess. Bara titta på arbetsmiljön på i stort sett alla industrier, helt klart inget enskilt behov för skydd för skador och dödsfall. Något som väldigt mycket påverkade hur den enskilde arbetstagaren såg på sitt liv och leverne. Upplevde detta ganska tydligt vid besök i Sovjet och Ryssland med fartyg jag jobbat på, synen på sitt liv gentemot samhällets krav och behov.

Men, nu föll vi utanför ubåtsdiskussionen.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 10 juni 2016, 10:57

Mera Theutenberg :

7 Oktober 1982 Torsdag
"Möten och samtal om ubåten i Hårsfjärden. Ud tar avsked av utrikesminister Ola Ullsten med en mottagning. Var sedan uppe på försvarstaben och tar del av det senaste rapporterna och indikationerna. Olika ljudupptagningar . Wp ubåt.
(Och detta var redan den 7 Oktober)

Det är samma krigsdagböcker och fartygsjournaler Jhan ! Kviman berättade för övrig för mig i telefon att man hade koll på en Polsk ubåtsbärgare
som avgått från Baltikum !

Den lille " är mini Losharik troligtvis ? Den som fångades på flygfoton av Nato i Olenyea Bay 2006 .

//Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 10 juni 2016, 11:30

Kviman berättar ju inte ett dyft om några västfartyg i sin intervju med Jallai ! Så vilka fartygsnamn är det som är överstrukna, men läsbara under en lampa enligt Ola F ? Kviman säger " Inte alls mycket sjötrafik " Tunander har hävdat att det funnits västfartyg i området med koppling till händelserna i Hårsfjärden !//Thule

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 10 juni 2016, 11:57

Thule3 skrev:Här är den lille " på kajen i Severodmorsk JHAN //Thule
skarpare.jpg
skarpare.jpg (30.49 KiB) Visad 340 gånger
Tycker det snarare ser ut som en nyare "stalinorgel"?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 13:14

Stighult
Tycker det snarare ser ut som en nyare "stalinorgel"?
Farkosten som sitter pa kajen bredvid matroserna?

EDIT: varfor ar din bild skarpare?

Skriv svar