En Västtysk Type 206 ubåt passerar Mälsten den 11 Oktober på väg upp mot den skadade Type 205 ubåten som ligger i det Södra Horsfjärden området.
Minlinjen skall egentligen inte indikera men gör väl förmodligen det nu då den är bemannad och alla system påslagna.
En alert kustartillerist blåser en 600kg mina ca. 10 sekunder efter första indikering i syfte att trasa sönder propellern, allt enligt gällande IKFN (eller vad det nu var
Detta var helt oväntat och Västtyska ambassaden hör av sig igen, denna gång med illa dold panik i rösten.
Därefter så kommer det infamösa eldförbudet från Stefenson och Kviman kan bara sitta och lyssna när de två Västtyska ubåtarna går ut i bredd så att fem minor indikerar, syftet var att komma förbi den förbaskade minlinjen så fort som möjligt.Den aktuella kvällen kom enligt uppgift ett samtal från en Nato-ambassad till försvarsstaben. Sådana samtal antecknas alltid i den krigsdagbok som kontinuerligt fördes i operationsledningen. De aktuella sidorna i krigsdagboken har avlägsnats och inte återfunnits. Alla andra sidor finns kvar. Ljudband med hydrofoninspelningar i området den aktuella tiden lär ha försvunnit eller förvanskats.
http://www.expressen.se/debatt/sannolik ... -natoubat/
Och här var Horsfjärden incidenten slut, den Sovjetiska farkosten urnästlade norrut och mötte upp med den konventionella ubåt som försökt visa sig tidigare för att ta fokus från Horsfjärden men misslyckades. Kviman sa följande om denna ubåt för övrigt - antingen var beskrivningen att tornet var bredare än högt eller högre än brett, han mindes inte så det uttalandet är ingen indikation på att det var en NATO farkost anser jag.
Vid senare bottensök hittade man bottenspår av bandgående farkost, mindre farkost och en konventionell ubåt utanför minlinjen vid Danziger Gatt. Bandspåren gick rakt upp till avlyssningsslingorna (eller vad det nu var ).
Jag bedömer det som högst troligt att det var sovjetiska farkoster, en bandgående ROV, en 1839 och en konventionell ubåt, Whiskey.
Modifierad India vill jag ju gärna ha där men tror nog inte på det själv.
Mest därför att NATO inte hade behov av att nosa på våra egna installationer eftersom dom kunde få alla ritningar och guidade turer dom ville om dom bara frågade