Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Ola Frithiofson
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Ola Frithiofson » 10 oktober 2013, 18:00

Thule2 skrev:Uja Uja!! Thule
Förstår inte vad du menar, Thule. Senaste tiden är det som om du blivit två, ibland den vanliga Thule som jag känner sedan tidigare, ibland en ny okänd.

Om vi utgår från den ena "sanningen" som ibland företräds av Thule, JohnT och kanske någon till: Det var sovjetiska ubåtar här i stor skala på 1980-talet och baserar den sanningen på teorin - som ni verkar omfatta - framförd 1990 först av experten på subversiv militär verksamhet McCormick, tillika betald av RAND-corporation och några månader senare Carl Bildt, att kränkningarna bytte försvarpolitiskt sammanhang i skiftet 1970-1980-tal, då de blev mer aggressiva och då sovjetunionen tydligt visade att de lät militära syften gå före de politiska - sämre relationer med Sverige. Då är där fyra svenska statsministrar som manipulerat ubåtsbevis under drygt ett decennium och dessutom förfalskat två av tre SOU-rapporter. De är i tur och ordning folkpartisten Ola Ullsten,1978-79, centerpartisten Thorbjörn Fälldin, 1979-82, socialdemokraterna Olof Palme, 1982 fram till det ouppklarade mordet 1986 och Ingvar Carlsson, 1986-1991. Ja även socialdemorkaten och statministern Göran Persson, 1996-2006 får vara med, då det måste varit han som fövanskade rapporten från ubåtsutredningen 2001. En som turligt nog inte omfattas av viljan till manipulation av det svenska folket är f.d statminister Carl Bildt, tillika fd arvoderad styrelseledamot i RAND Corporation och vid minst två kända tillfällen rapportör till den amerikanska politiska administrationen och dess underrättelsetjänster. 1. Rapport från hemliga överläggningar inom den borgerliga regeringen i slutet av 1970-talet och 2. efter ubåtsskyddskommisionens rapport 1983.

Vad har då dessa politiker lyckats med förutom att enas över den politiska gräns som finns mellan de grundläggande politiska alternativen i vårt land (moderaterna undantagna då givetvis)

Jo de har

1 Förvanskat resultatet av granskningen av marinens och försvarsledningens önskan att åter peka ut Sovjetunionen 1987, involverande generalmajoren Bengt Wallroth fd chef för MUST och FRA, Hans Dahlgren, statssekreterare och ambassadör och Jan Eliasson, utrikesminister och stf generalsekreterare vid FN.

2. Fövanskat resultatet av 1995 års utredning, med professor Hans G. Forsberg och flera andra professorer, ämbetsmän och militära experter involverade.

3. Förvanskat resultatet av 2001 års ubåtsutredning, med ambassadörerna Rolf Ekéus och Mathias Mossberg samt professorer och militära experter.

Dessutom har flera av de fem statsministrarna lyckats få en mängd indicier och bevis, dokument och vittnesutsagor att antingen försvinna helt eller hemligstämplas på långa tider, upp till 70 år. Exempelvis - och det är bara exempel från en begränsad del av den tidsperiod det handlar om som jag nu plockar exempel ifrån

- oljeprov och rapport på det från hårsfjärden
- färgbilder på gulgrön "fläck på vattenytan vid Hårsfjärden och rapport på det
- en hel transponder för kommunikation med ubåtar och rapport på det
- anteckningar från ÖB.s krigsdagbok från Hårsfjärden
- helikopterdivisionesn krigsdagböcker, bl.a. från Hårsfjärden
- fått försvarsstabschefen att frångå upparbetade ordersystem vid Hårsfjärden
- fått samma person beordra eldförbud för Mälstens minlinje då ubåt passerade
- sett till att sjunkbomsinsaserna begränsades
- sett till svenska ubåtar inte följde efter de som var här och kränkte svenska vatten, när de väl vädne mot hemmabasen igen och attdessa ubåtar inte använde torpeder
- fått ljudupptagningar av ubåtar att försvinna
- fått marinens expert i ubåtsskyddskommissionen att felaktigt påstå att FRA avluýssnat radiotrafik mellan Warzawapaktsubåtar, vilket FRA senare dementerade.
- fått marinens experter i ubåtsskydskommissionen att påstå att där inte fanns några observationer av ubåtar från Väst under tiden 1980-82, när det tvärtom faktiskt fanns det
- släppt ut ubåtar som varit instängda på olika stållen och vid olika tillfällen utmed den svenska kusten

Den här hypotesen faller definitivt för mig när jag inser hur nära några av statsministrarna måste ha varit den rent militära verksamheten och under hur lång tid som de totalt fem statsministrarna samordnat lyckats hålla sanningen borta från folket. En sådan omfattande politisk styrning av den militära veksamheten förekommer inte. Här saknas också motiv. Fanns ingen anledning för borgerliga eller socialdemokrtiska regeringar att inte vilja visa upp om det varit Sovjetiska ubåtsstyrkor här. Sverige var inte beroende av Sovjetunionen annat än som part i internationella relationer, vad gäller svensk politik och ekonomi i övrigt var kontakterna österut försvinnande få. Att fem statsministrar, varav Ingvar Carlsson och Göran persson var verksamma efter Sovjetunionens kollaps, skulle hemlighållit sovjetiska kränkningar av hänsyn just till detta Sovjetunionen finns ingen grund för.

Ibland påstås en helt annan "sanning" att det i sälva verket faktiskt var länder inom Natos allians som var i de svenska vattnen och att manipulationen även i detta fall leddes av dessa fem statsministrar. Ja för mig blir det samma slutsats, inte heller om det var USA/England/Västtyskland/Italien som hade sina ubåtsstyrkor här kan det förekomma en så omfattande politisk styrning av den militära verksamheten. Däremot kan det ha funnits ett starkare motiv. Sverige var starkt beroende av amerikanskteknologi för att få JAS att fungera bra och JAS är den största svenska försvarspolitiska satsningen under modern politisk historia. en satsning som ägde rum just i början/mitten av 1980-talet. Krigsplaneringen var sådan att vi samkörde med Västtyskland vad gäller försvaret av Östersjön och USA/Storbritannien vad gäller flygförsvaret. Men att därifrån få det till att de fyra statsministrarna kände till att det var ubåtstyrkor från dessa läånder som var här är steget långt, särskilt mot bakgrund av vad vi vet att Weinberger och Speed sagt i saken.

Hur är det då möjligt att påstå att det var folk inom marinens ledning och i den marina analysgruppen som manipulerade svenska folket och dess folkvalda regeringar?

Jo, för det första gjorde sig politikerna helt beroende av den militära expertisen i ubåtsskyddskommissionen 1983. De hade inga egna kunskaper och heller inga möjligheter att överpröva vad marinens experter förde fram som fakta till utredningen. Den utredningen nationalitetsbestämning av Sovjetunionen ocdh de indiciekejdor som detta upekande baserades på sköts i sank av professor Hans G. Forsbergs utredning 1995. Uppenbart falsifierade indicier då och de som stod för underlaget till parlamentarikerna i kommissionen var just marinens experter.

För det andra har samarbetet med USA och andra ledande länder inom Natoalliansen skett på militär nivå. USAs försvarsminister Weinberer, Storbritanniens marinminister Speed och ytterligare någon från deras håll har uttalat, klart och tydligt i svenska TV-program och för Associated press, AP; att deras ubåtsstyrkor var här, och att det var godkänt - inte av den svenska regeringen - utan av den svenska marinens ledning.

För det tredje så är det inom det militära systemet som det finns rutiner för att skaffa sig information om fientliga militära skeenden och att hemlighålla dessa på olika sätt. Inom det politiska systemet finns inte samma möjligheter till hemlighetsmakeri och det är åtskilliga politiker som funnit att det är svårt att dölja obehagliga sanningar för media och allmänhet.

Det politska och det militära systemet är på ett mer grundläggande plan ansvariga inför samma domstolsväsende och samma konstitutionella grundlagar, militärer är också en del av det politiska systemet. Ja t.o.m arkivlagen gäller för såväl konsumentverket som för försvarsmakten.

Men det ser ut som att inte alla inom militärmakten har förstått att det är så det ligger till.

Jag har tidigare redovisat en möjlig förklaring till att marinledningen "spelade under täcket" med främmade makt. Mitt inlägg är långt nog redan nu och jag får redovisa dit istället för att skriva här.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 10 oktober 2013, 18:40

Jag tror inte på att politikerna varit omedvetna om "spelet under täcket" Men man har låtit marinens och försvarets personal bära hundhuvudet. För sossarna vill inte bli befläckade ,och visa att det kan spela fult det också. Då faller imagen" Och det värsta är att det var det som satte igång det hela. Thule

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 10 oktober 2013, 19:19

Thule2 skrev: Bilden på Deep Storm på AC- 29 project 18392. Längst akterut i nederkant, kan man skymta en bit av ett drivhjul. Min egen teori är att den var banddriven. Tror förresten att flera av det där typerna var bandrivna, man kan misstänka det, med det stora plåtar som omger utsidan i nederkanten. Inbyggda bandställ . Thule
Tycker själv att det ser ut som en bogproppeller.

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 10 oktober 2013, 19:23

Thule,

De ubåtskränkningar vi diskuterar sägs i den RAND-rapport från 1990 du refererat till och i det tal som Carl Bildt höll till krigvetenskapsakdemin några månader senare och med samma analys som i RAND-rapporten, ha uppstått i slutet av 1970 talet och hållit på med oförminskad sovjetisk aggressivitet till efter Sovjetuninens upplösning. Då är det under den tid ubåtskränkningarna skedde fyra statsministrar, både folkpartister, centerpartister och socialdemokrater som innehaft statsministerämbetet.

Som andra här på forumet påpekat valde Sverige den alliansfria vägen efter att förhandlingarna om en Nordisk försvarsunion lagts ned, det skedde 1947 om jag kommer ihåg rätt. Att Sverige då valde att vara alliansfritt berodde dels på att Finlands säkerhetspolitiska situation hade riskerats om vi valt att bliNatomedlem, dels att vår egen säkerhetspolitska sitation hade blvit besvärligare, med en direkt gärns mellan Nato och Warzawapkaten längs med Östersjön. Att svensk krigsplanering utgick från att Sovjetunionen var det militära hotet, var det nog ingen som "spelade under täcket" om under efterkrigsdecennierna. Att samma krigsplanering var hemlig är väl heller inte så konstigt. Kom också ihåg att försvarsanslagen ökade under många år fram till början av 1970-talet och att Sverige underbyggde alliansfriheten med ett även i internationell jämförelse starkt eget försvar. Att Sverige skulle kunna stå utanför ett nytt världkrig var säkert även socialdemokratiska politikers önskedröm, men i realiteten var det klokare att planera för att så inte skulle bli fallet. Sveriges försvar inordnades därför efter hur de stora krigsscenariot bedömdes bli. När Warzawapakten gick i i Vsättyskland skulle Sverige upplåta sina flygbaser till de då omgrupperade amerikanska flygbaserna. När sjökriget tog plats i östersjön tog Västtyskland sin del och Sverige sin.

Att Sverige hade behov att att visa på sin alliansfria roll och neutralitet i krig handlade i grunden om en vilja att så länge det överhuvudtaget var möjligt ändå kunna undgå att bli ett mål för warzawapaktens angrepp och kärnvapen. Ett väldigt legitimt svensk intresse.

Men jag får hålla med de som skrivit här på forumet att ubåtskränkningarna från Väst på 1980-talet handlade om att få dåtidens svenska säkerhets- och försvarspolitik att närma sig Natos och jag förstår att detta Nato än idag spökar i den svenska ubåtsdebatten.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 10 oktober 2013, 20:10

Jag instämmer i det mesta du brukar skriva och framföra Ola . Och du har helt rätt i detta också. Men vad jag i grunden motsätter mig, det är att militären skulle ha spelat ett eget spel , och hållit detta inom kåren" så att säga., då det gäller ubåtskränkningarna . Berörda politiker var garanterat helt medvetna om vad som pågick, och understödde nog det också. Men när man blev upptäckt med byxorna nere , sitter man och gapar som fågelholkar, Och den gamla frasen "Det hade vi ingen aning om " det köper jag inte.

Magnus, 1973 så försökte Olof Palme övertyga Island att behålla det amerikanska flygbaserna med stationerade B-52 plan.
Som var dygnet runt beredda med atomvapen. Anledningen var att vi skulle säkra vår flank. Men vänstern och sossarna protesterade högljutt mot Usa:s bombningar av Vietnam . Alltså, man kunde fälla atombomber på den ryska befolkningen, men man protesterade hej vilt mot samma sak i Vietnam. Bara ett litet exempel .

Thule

PatLin
Medlem

Inlägg av PatLin » 10 oktober 2013, 20:25

Thule2 skrev:Alltså, man kunde fälla atombomber på den ryska befolkningen, men man protesterade hej vilt mot samma sak i Vietnam. Bara ett litet exempel .
Väldigt OT, men inte sjutton bombade USA den ryska befolkningen.

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 10 oktober 2013, 21:25

Thule,

När det gäller vad som är sant om ubåtskränkningarnas orsaker, så är vi i samma båt du och jag på ett sätt, sanningen är ännu förborgad för oss, vi får inte reda på den. Därför vill jag att alla arkiv från den här tiden och gällande dessa ubåtskränkningar öppnas. Jag skulle också vilja ha en sanningskommission med för alla, eller de allra flesta, trovärdiga personer som får i uppgift att gå igenom alla arkiv. Vad som har försvunnit är väl borta och de som var involverade har nog ännu sin prestige och sitt eftermäle att tänka på, så nyttan av en sanningskommission kanske blir begränsad. Det går också att hoppas på att ubåtsmän från de berörda ubåtsföretagen på sin ålders höst kan förmås tala om vad de vet.

Blir tyvärr lite mycket förhoppningar för att jag verkligen ska tro på att detta är möjligt.

Vad gäller hur marinens ledning agerade och om politiker var involverade vill jag referera till följande

Professor Ola Tunander missaktas av en del, inte av mig, inte alls. Jag har läst en hel del litteratur om ubåtskränkningarna och det finns ännu ingen författare eller forskare som har lämnat mer precisa källhänvisningar än Ola Tunander. Jämför boken om ryska elitförband med Ola Tunanders böcker så framgår att det finns fotnötter på alla påståenden i Tunanders texter och inga alls i elitboken, exempelvis. Men det är också så att inga andra svenska forskare har klarat av att beslå Tunander mer allvarliga felaktigheter. Tunander har helt enkelt vunnit såväl den svenska akademiska debatten som den internationella.

Det räcker för mig. Jag blir också alltid misstänksam mot de som i en viktig sakdiskussion slår mot person och inte mot sak och det har tyvärr hänt alltför ofta både vad gäller professor Tunander som ambassadörerna Ekéus och Mossberg. Klarar man inte en diskussion i sak förfaller en del till att smutskasta personer med andra uppfattningar istället.

Därför vill jag citera vad Tunander skriver i sin bok om Hårsfjärden, på sid 229-230.

"Andra, som kommendörkapten Hans von Hofsten, trodde att regeringen samarbetade med Moskva och att Stefenson enbart följde regeringsorder. Chefen för avdelningen för operativt genomförande vid försvarsstaben, överstelöjtnant Håkan Söderlindh, sade att han aldrig hörde några negativa kommentarer om den svenska styrkedemonstrationen vare sig från regeringen eller från utrikesdepartementet. Han nämnde tre personer från UD som orienterades vid försvarsstaben under Hårsfjärdsincidenten. Ingen av dem förespråkade en mer försiktig attityd. Den som ville ha restriktioner var till synes försvarsstabschefen Bror Stefenson".

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 10 oktober 2013, 22:04

Thule2 skrev:
Magnus, 1973 så försökte Olof Palme övertyga Island att behålla det amerikanska flygbaserna med stationerade B-52 plan.
Som var dygnet runt beredda med atomvapen. Anledningen var att vi skulle säkra vår flank. Men vänstern och sossarna protesterade högljutt mot Usa:s bombningar av Vietnam . Alltså, man kunde fälla atombomber på den ryska befolkningen, men man protesterade hej vilt mot samma sak i Vietnam. Bara ett litet exempel .

Thule
Verkligen OT, men opererade verkligen USA med kärnvapenbeväpnade B-52:or från Island? Var det inte jaktflyg man hade baserat på Keflavik?

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Forces_Iceland
Att B-52:or kunde landa där vid behov antar jag, men det är ju inte samma sak som att man baserat dem där.

Det är inte Grönland som du tänker på?
http://en.wikipedia.org/wiki/Thule_Air_Base

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 oktober 2013, 22:52

Ola Frithiofson skrev:En sådan omfattande politisk styrning av den militära verksamheten förekommer inte. Här saknas också motiv. Fanns ingen anledning för borgerliga eller socialdemokratiska regeringar att inte vilja visa upp om det varit Sovjetiska ubåtsstyrkor här. Sverige var inte beroende av Sovjetunionen annat än som part i internationella relationer, vad gäller svensk politik och ekonomi i övrigt var kontakterna österut försvinnande få.

Att fem statsministrar, varav Ingvar Carlsson och Göran Persson var verksamma efter Sovjetunionens kollaps, skulle hemlighållit sovjetiska kränkningar av hänsyn just till detta Sovjetunionen finns ingen grund för.
Av många bra poänger i ditt inlägg tycker jag detta är väldigt viktigt. Vad kan skälet vara till att olika svenska regeringar till varje pris skulle vilja dölja att det var sovjetiska miniubåtar i svenska vatten? Inte minst eftersom detta var något "alla" i Sverige redan var fullständigt övertygade om.

Det går inte att få ihop att exempelvis regeringen Persson år 2001 skulle dels på helt eget bevåg tillsätta ännu en statlig utredning i frågan och samtidigt beordra denna i hemlighet att inte komma fram till att det den skyldiga staten var en nation som inte existerat på tio års tid.

Jag vill också återkomma till Ingvar Carlssons självbiografi som gavs ut 1999, där Carlsson ingående beskriver hela ubåtsfrågan från sitt perspektiv och går stundtals till hårt angrepp mot den militära sidan för ständiga ubåtslarm om påstådda sovjetiska miniubåtar, men när väl korten synades 1987 visade det sig verkligen inte finnas någonting hållbart överhuvudtaget.

Här behöver man ställa sig frågan om det är sannolikt att Ingvar Carlsson först som statsminister under andra halvan av 80-talet skulle beordrat Försvaret att förstöra alla bra bevis mot Sovjet och senare opåkallat skriva en bok där han anklagar militären för att inte ha några bevis mot just Sovjet. Kräver inte detta scenario en nästan extrem lojalitet mot socialdemokraterna från ansvariga inom Försvaret att låta detta passera utan att ens anonymt läcka till massmedia?

Och varför från Ingvar Carlssons sida ta en sådan risk? Om det verkligen vore så - som det ibland spekuleras kring - att detta var politiskt beslutade mörkläggningar förefaller det ytterst kontraproduktivt att tillsätta flera statliga utredningar och skriva personliga böcker i ämnet. Det enda lämpliga vore för alla inblandade att just hålla tyst och inte i onödan hålla ämnet uppe.

EDIT: Fullständigt off-topic, men jag noterade att efter elva års medlemskap på forumet så var detta mitt 1000:e inlägg. :)

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 11 oktober 2013, 00:33

Thule2 skrev:Jag tror inte på att politikerna varit omedvetna om "spelet under täcket" Men man har låtit marinens och försvarets personal bära hundhuvudet. För sossarna vill inte bli befläckade ,och visa att det kan spela fult det också. Då faller imagen" Och det värsta är att det var det som satte igång det hela. Thule
Frithiofson kommer med av detta forums bästa inlägg genom alla tider där han knyter ihop all FAKTA och lägger helt tydligt ramen i pusslet.

Du kontrar med argumentet typ; "Det är sossarnas fel". Har du inget bättre att komma med i sakfrågan än att vädra dina vanföreställningar? Det ÄR inte alltid som man VILL att det ska vara.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 11 oktober 2013, 01:09

Rickard skrev:
JohnT skrev:Det är en sak att en regeringschef ibland inte ville veta, men om de hade velat så hade det inte behövt vara okunniga.
Jag har mycket svårt att förstå vad du menar med "behövt vara okunniga".
Ja, och det är intressant att du istället för att nöja dig med att du inte kunde förstå vad jag ville säga
Vilket jag inte säger är ditt fel. (jag hade gjort forumsynden att skriva inlägg efter en god middag med vin)

Men du fortsätter då att skriva ett långt inllägg som inte bygger på vad jag ville säga utan faktiskt bara bygger på vad du mer eller mindre medvetet väljer att tolka mitt inlägg.

Och om jag får vara lite filosofisk - Och hoppas att du inte ser det som ett rent personangrepp, männskan vill inte befinna sig i et läge av osäkerhet. Men in detta fallet hade du nog kunnat spara dig en massa text i onödan för det du skrev hade inget samband med vad jag hade haft som avsikt att säga.
Det är en sak att en regeringschef ibland inte ville veta, men om de hade velat så hade det inte behövt vara okunniga.
Men t ex Mathias Mossberg framställer det som stackars regeringarna var helt i händerna på militären, och det känns lite märkligt.

Det jag ville säga är att när svenska socialdemokratiska regeringar hade misstänkt att militären försökte styra regeringen så är just 1987 års behandling av incidentrapporten och ett eventuellt utpekande av Sovjet ett klart bevis att regeringen hade en analytisk kapacitet att gå emot militären och att regeringen i det jobbet inte hade några problem att hitta andra officerare än de på MAna som hade en annan syn på problemställningen.

Något som från min sida bara var en kommentar till koroshiya's post:
viewtopic.php?f=22&t=41075&p=663353&hil ... 2C#p663353

God natt
/John

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 11 oktober 2013, 05:24

Magnus, uppgiften om Usas bombflyg var för att påminna bl.a dig hur med den äran man skötte utrikespolitiken. Det är inte några vanföreställningar, det är klara fakta . Men om du öppnar det vänstra ögat också, då ser du säkert bättre! Eller läs på din historia. För att enbart sitta och vara populistisk ,och hålla med andra, är enbart patetiskt . Thule

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 11 oktober 2013, 08:07

Stighult skrev:
Thule2 skrev: Bilden på Deep Storm på AC- 29 project 18392. Längst akterut i nederkant, kan man skymta en bit av ett drivhjul. Min egen teori är att den var banddriven. Tror förresten att flera av det där typerna var bandrivna, man kan misstänka det, med det stora plåtar som omger utsidan i nederkanten. Inbyggda bandställ . Thule
Om du förstorar upp bilden, så kan du se antydan till vad som liknar en bandlänk som följer hjulet" in under skrovet
och runt densamme. Bogpropeller sitter för övrigt inte akterut, /Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 11 oktober 2013, 08:39

Thule2 skrev:
Stighult skrev:
Om du förstorar upp bilden, så kan du se antydan till vad som liknar en bandlänk som följer hjulet" in under skrovet
och runt densamme. Bogpropeller sitter för övrigt inte akterut, /Thule
Thule, antar att du talar om den gula "farkosten" till höger på denna bild?

http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files ... /AS-29.htm

Det är US Navys obemannade Scorpio 45 ROV :thumbsup:

Den fick rädda ryssarnas AS-29 när den fastnat i undervattenskablar

http://english.sohu.com/20050808/n226595209.shtml

http://www.navsource.org/archives/08/0835328.jpg

Några band har den INTE http://www.navsource.org/archives/08/0835321.jpg
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 11 gånger.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 11 oktober 2013, 08:47

Nej, jag talar om minubåten som står nedanför. Thule

Skriv svar